Klipott

Trådstartare
Ni med hundar som har artros, hur ser aktiveringen ut?
Igår var vi inne hos vet och fick konstaterat att hunden har artros i v.b. Detta kom lite som en chock då jag trodde det var en stukning som inte ville läka och att det blivit en inflammation i leden. :(
Vi åkte hem med strikt vila och antiinflammatoriskt samt smärtstillande och ska på återbesök om en vecka.

När vet sa att det var artros så rasade världen lite. Jag och hunden är fysiskt aktiva och har det senaste halvåret verkligen fått upp ögonen för drag som vi hållit på en hel del med.
Min första tanke är ju att vi inte kommer kunna fortsätta med draget, löpningen eller att cykla.
Sök & spår kommer vi att fortsätta med, men vad kan man annars hitta få för aktivering som inte är så fysiskt krävande eller påfrestande för leden?
Jag har aldrig haft en hund med artros och är inte jätte insatt i hur försiktig man måste vara med den fysiska delen. Kan man fortsätta med löpningen? Springa i skogen? Eller kommer resten av hundens liv bestå av endast koppelpromenader och inga fysiska aktiviteter?
Hunden är 2,5 år med massor av spring i benen.

Jag ska som sagt tillbaka nästa vecka och då prata med vet, men tänkte höra här om det är någon med lite koll på artros.

Mvh

Sv: Artros

Först och främst måste hunden rehabiliteras från inflammationen och återuppbygga muskulaturen i kroppen för att avlasta den. Detta är något som kommer att behöva underhållas resten av livet. I första hand rekommenderar jag simning eller water treadmill, när hunden är musklad och fin och utan inflammation i leden kan man börja med de vanliga aktiviteterna igen, dock inte dragträning. Springa i skogen bör dock inte vara något problem om hunden underhålls med sim och stärkande träning. Kontakta en fysioterapeut.

Låt den gå på smärtstillande och antiinflammatoriskt två veckor, men sedan ser jag inte varför den inte skulle kunna påbörja uppbyggnaden. Glöm inte att det är väldigt viktigt att ge hund med artros glucosamin för att artrosen inte ska förvärras. Det verkar funka bäst med grönläppad mussla!

Senast ändrad:

Ja, jag har en fysioterapeut nära mig som är mycket duktig & kunnig som jag kommer att gå till.

Tack för ditt svar, lite hopp om att vi sakta men säkert sedan kan återgå till en del av aktiviteterna. Självklart beroende på vad vet och fysio säger.

Boss har en liten pålagring i ett knä (troligen självläkt skada) och han mår som allra bäst när han är supermusklad och körs hårt. Simmar massor sommartid och ser till att hålla honom i form genom mycket promenader i oländig terräng, djupsnö osv. Han används till spår, vallning och drag och mår toppen så länge han är aktiv och välmusklad.

Nu har inte jag en hund med artros utan jag är en matte med artros, grav sådan (så grav att mitt ena knä egentligen bör bytas).

Jag håller med ovanstående, se till att inflammationen hävs och muskla sedan upp hunden så bör det inte vara några större problem. Jag skulle nog vara försiktig med drag, kanske inte överge det helt, men vara ytterst försiktig. Se också till att hunden inte blir överviktig, det är bättre att hålla den något smal.

KL

Välmusklad är han sedan innan, men antar att han kommer tappa en heldel nu när han bara får gå koppelpromenader under en längre tid.
Man kanske kan (så småningom) dra lättare vikt? Te x gamla läskflaskor och liknande? Mer för hundens skull som tycker det är riktigt kul att dra.
Kan tänka mig att promenera i ojämn terräng kan vara bra, så länge han inte är lös och far runt i 180.

Kan hasskydd vara något? Tänkte mig att det kan stabilisera hasleden lite eller gör det ingen skillnad/värre?
Jag har 2st BoT hasskydd som jag köpte när jag trodde han stukat sig.

Det som är viktigt är att man musklar upp runt leden med artros. Man får kanske träna på ett annat sätt som inte belastar själva leden.

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 921
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 213
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat