jag är väl en bra bit ner i bollens passningskedja, men berättar ändå...
En läkare jag var hos på reumatologen uttalade tvärsäkert att jag har artros i mitt ena knä och skickade mig till sjukgymnast. Sjukgymnasten puttade in mig på artrosskolan (där väldigt lite av teorin var några nyheter för mig) som avslutades med 2 pass/vecka i 8 veckor på sjukgymnastikens gym, med övningar anpassade efter just mitt behov.
Lagom när mina veckor på gymmet var slut fick jag röntga knäet och det är helt felfritt på röntgen. Det skulle kunna vara begynnande artros ändå. En av få saker jag tog till mig från teorin är att t.ex en gammal skada i en led kan göra att man får artros där tidigare än man skulle fått annars. Och just det här knät blev kvaddat av en 600 kg häst som landade på det med en duns, efter att ha tappat balansen när den stod på bakbenen. (knäet vek sig litegrann i sidled , vilket leden inte direkt är anpassad för...
Jag personligen blev inte jättemycket bättre i knäet av träningen.
Men så hade min sjukgymnast också en helt annan teori om varifrån min huggsmärta kom - och den behandling jag fick av honom för den eventuella diagnosen hjälpte utmärkt, sen dess (typ 8-9 månader) har jag inte haft mer än en handfull smärthugg i knät, om ens det...