artros sjukbeslag

L

lady2

Min häst har artros i en kotled och är snubblig under ridning även efter behandling. Finns inget mer att göra förutom kanske operation och det ska inte göras då hon är 20 år gammal. Finns det något sätt att ändra skoningen på så att hon skulle börja snubbla mindre. Finns ju mycket sjukbeslag t.ex ringskor,äggskor, PG, sulor men skulle nånting hjälpa vid denna typ av problem?:d

Då hon går själv snubblar hon aldrig men med ryttare på ryggen blir det så, är inte heller så att hon håller på att gå omkull som vissa hästar med artros men man känner att hon stiger fel och det är ofta.

Sv: artros sjukbeslag

Hur känns det när hon snubblar? Som om hon "tappar" benet? Gör hon det i alla gångarter?
Många frågor, men jag har själv lite funderingar kring en äldre häst som tappar ett ben i skritt då och då.

Hur har du behandlat hittills? Hur ställdes diagnosen?

Diagnosen ställdes på klinik efter röntgen och hon blev behandlad med finadyne + sprutad 2 gånger. Veterinären kan inte göra mer utan man måste gå in i leden.

Det är i skritt som hon snubblar hela tiden, känns inte så allvarligt bara att benet viker sig lite fast det inte finns nånting att snubbla på. Har hört att gamla hästar kan bli lite snubbliga men det är att hon gör det så ofta som bekymrar mig. Vet ju inte hur ont det gör eftersom hästar inte kan prata.

Hon klarar inte heller pga artrosen att galoppera på volt mera men i traven är hon ren.(Blev det efter behandling)

Jag känner inte till att man skulle kunna lindra inflammation i kotled pga artros mha sjukbeslag. Det är en diskussion du får ta med din veterinär som har sett röntgenplåtarna. En välbalanserad verkning och skoning är grundläggande.

Kanske kan hästen gå utan skor och få en bättre cirkulation i benen istället. Back on track. Glukosamin, kondroitinsulfat, MSM.

Prusiluskan: Diagnosen artros ställs med hjälp av röntgen. En häst som "tappar" ett ben till och från kan vara felaktigt verkat och/eller skodd, ha ett muskulärt problem, ett ryggproblem, en ledinflammation mm. Symptomet är med andra ord ospecifikt och det går inte att misstänka en diagnos utifrån en annan hästs sjukhistoria. Ta din häst till klinik för undersökning.

har en med ungefär samma problem.ett kallblod på arton år.
han har lindrig artros i knäna,han är röntgad och behandlad med finadyne.

han körs mer än rids idag ,han är dock främst en körhäst.men jag rider honom i skog och mark ialla gångarter några ggr /vecka,det han inte gör idag är att tränas på volt eller hoppning.
allt enligt veterinärens inrådan.

han snubblar oxå fortfarande vid ridning händer ibland i körningen oxå.
jag ger honom glucosamin varje dag.
jag har haft kontakt med två hovslagare på två olika kliniker och fått lite råd att ge till min vanliga hovslagare(som är utbildad och mycket duktig).

Han är nu Tåriktad på båda fram med en lättare sko med sidokappor,för att han lättare skall kunna rulla över med hoven samt underlätta för eventuella istötningar i marken ,och han blir skodd var femte vecka för att tån inte skall bli för lång ,lätt att snubblingarna ökar mot slutet av skoperioden annars.

detta hjälper för oss just nu och skulle det förändras så finns andra alternativ att sko honom på enligt hovslagarna.

prata med din hovslagare eller ring en hovslagare på klinik och fråga.
du kan också ta med hästen till klinikens hovslagare så de kan se vad som kan göras
Det finns oftast hjälp att få mot detta problem med bra och passande skoning.

Lycka till /k

Jag pratade om skoningen med hovslagaren då han var hit och verkade min unghäst. Han tyckte hon skulle ha travskor istället för ridskor för att dom är lättare och att man kan lägga lädersulor antagligen för stötdämpning. Men kan sulor verkligen hjälpa mot snubblande, är lite skeptisk.

Hästen får enligt veterinären endast ridas rakt fram och hon har back on track varje natt. Jag har även köpt glukosamin och msm. Hon tycker dock att msm smakar skit och vill inte äta.:mad:

Men hovslagaren ska i alla fall snart komma och sko och jag hoppas att vi får ordning på snubblandet, barfota är inget alternativ eftersom hon blir öm då. Dock kommer det att bli farligt att rida på vintern om hon snubblar mycket eftersom hon kan gå omkull i halkan. Jag undrar också om det kan vara skadligt att rida på grusvägar eftersom att dom är hårda. Men ridbanan är ju inget alternativ och åkrarna odlas det havre på om somrarna så vad är alternativet. Hoppas dock att det ska funka med ridning och att hästen kommer att leva några år till :love:

det allra bästa du kan göra är att ta av skorna, och använda boa eller easyboots med comfortsulor i. det är det enda som verkligen ger en reell stötdämpning, eftersom hästen då går på ett mjukt sviktande underlag även om det är betong under skon sas. det går inte att få till så mkt stötdämpning med en vanlig sko.

om hon har långa tår kan det hjälpa att korta tån och sko med tåriktade skor. hur stor är din ridbana? du kan ju trava/galoppera på långsidan och sen skritta runt hörnen. hårt underlag är det värsta som finns för en häst med ledproblem och du bör hålla dig till skritt.

när jag har diskuterat problemet med hovslagarna har sulor inte kommit på tal,
men det är ju möjligt att dom får en stötdämpande effekt för att undelätta för leden.har ingen erfarenhet av detta men det kan vara värt att pröva under en skoperiod.

däremot lättare skor har vi pratat om och också använt,denna omgång har han dock tyngre skor igen pga att de lätta skorna inte går att ha broddhål i
fram på skon då den är för klen för det.
Jag har iallafall märkt att den lättare skon funkar lite bättre på honom.
han är precis nyskodd så jag har inte testat mer än ett par ridturer ännu.

Man får nog under en period kanske pröva sej fram lite grann innan man hittar det optimala lösningen.
jag för dagbok för mina hästar där jag sedan en tid noterar allt som rör hans snubblingar,var när hur osv,(händer att han gått ner på käna ibland och det är inte kul att sitta på då).
När hovslagaren sedan kommer nästa gång så utgår vi från detta om det blir bättre el sämre osv.

hör med din hovis om det här med tåriktningen det var det första hovslagarna jag pratat med nämnde,detta gjorde för oss en klart märkbar skillnad.

Vid verkningen så rundas hoven av lite i framkant och skon vinklas svagt uppåt i fram.

be också hovslagaren att titta på hästens röresemönster innan han skor.

har samma restriktioner som dej med att inte rida på böjda spår men inga problem med grusvägar e dyl rider på alla underlag i naturen.

han har enstaka dagar då han känns lite stel ,vi motionerar ändå med den skillnaden att han bestämmer tempot dessa dagar .

/k

Var köper man easyboots? Ska hästen enbart ha dom vid ridning? Är dom inte dyra.

Min ridbana är liten, tror inte att den ens är 20x40 meter. Dock har jag en gräshage som är större. Kanske man kunde rida där om det inte blir för mycket hörnridning även om man bara skrittar. Har blivit lite mesig och tror att hästen går sönder helt bara av att jag sitter på henne eller om jag rider en endaste volt.:rofl:

Du har inte funderat på flapskor?
Värt att disskutera med hovis så många equiteraputer rekomenderar dessa.
PG-beslag är ju oxå ett alternativ men mycket dyrare...

Jag är travmänniska & jag rekommenderar varmt att iaf testa sko henne med PG skor. Ger en bra stötdämpning och avlastning.

Hur uppkommer förresten artros i leder? Då man läser om gamla hundar och människor får dom det pga ålder men då det gäller hästar låter det nästan som att dom måste haft inflammation en längre tid för att kunna få det. Men blir inte hästar gamla precis som hundar och människor så att det kan bero på ålder och inte obehandlade inflammationer?Nyfiken:)

Artros är ett samlingsnamn för skador i ledbrosket, i terminalstadiet riktiga benpålagringar. Vanliga orsaker är medfödda/ärftliga defekter som t ex osteokondros och höftledsdysplasi men artrosen kan även vara förvärvad pga t ex skador i ledkapsel eller stödjeapparatur. Korsbandsrupturer hos hund ger t ex oft artrosbildningar i knäleden. Dessa artroser är ett svar på en ökad instabilitet i leden - kroppen gör ett tappert försök att steloperera. Det funkar bra i vissa leder med begränsad rörlighet (t ex spatt där en total förbening av glidlederna innebär att skadan är "läkt", spondylos hos hund mm), men i t ex kotleden är det dömt att misslyckas.

Artros är också ett ledens svar på inflammation. Det kan röra sig om en subklinisk sådan, dvs en inflammation som eg inte ger några symptom. Orsaken till dessa kan vara överbelastningar (felställning i benen, felaktig verkning eller skoning, felaktig och ensidig ridning, felaktigt underlag mm) eller helt enkelt fysiologisk förslitning.

Artroser hos människor är ju vanligt t ex vid reumatism, en autoimmun ledsjukdom som förlöper med inflammation. Även vissa yrkesgrupper drabbas mer än andra beroende på slitage.

Det där blev lite invecklat men betyder det alltså att det antingen kan uppstå pga ålder(naturligt slitage), vara medfött och ge besvär först då hästen blivit gammal eller komma pga inflammation.:cool:

Idag har hovslagaren varit och skott och jag har även provat rida. Hovslagaren gjorde nåt konstigt med hennes fötter så att hon skulle sluta snubbla. Först verkade han hoven sedan satte han på en sko så att hoven stack ut utanför skon. Då skon satt fast tog han bort det som stack ut av hoven utanför skon. Och nu resultatet: Visst snubblar hästen mindre men när hon väl gör det känns det värre än innan. Hon känns efter skoningen hackig att rida även i skritt, traven känns inte heller bra. Känns som att jag dunsar ner i sadeln i varje steg fast jag försöker sätta mig jätteförsiktigt när jag rider lätt trav. Han skodde henne som värsta travhästen, travskor+ 6 broddar fram och 8 bak. Hoven buktar liksom utåt ovanför skon efter att skodde som han gjorde. Han gjorde på nåt konstigt sätt hennes hovar mindre än dom var innan för att hon skulle sluta snubbla. Nu känner jag inte alltid heller vilket ben hon snubblar på, det gjorde jag innan. Jag är såhär:confused: :confused: :confused: Vad tror NI om detta??

Hon hade förresten inga broddar innan om det kan inverka.

Okej, försöker mig på en ny förklaring. Det är liksom ett hack längst fram i tån, kanske är det detta som kallas att man tåriktat skon. Hoven går inte heller snett hela vägen ner till skon utan det är en rak kant ovanför skon några centimeter uppåt runt hela hoven. Detta skulle få hästen att snubbla mindre. Hovslagaren talar ett annat språk så även om han förklarade förstod jag inte allt.;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 592
Senast: mackan
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 852
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka