Artros,pass vid avlivning,väntetid/pris på pass, m.m

Sv: Artros,pass vid avlivning,väntetid/pris på pass, m.m

Usch vad trist....Vad kommer dom göra här näst? Fortsätta med mer behandling eller?

Men din fick ingen butta eller?

Får man fråga hur gammal din dam är?

Nej,det fick hon inte,utan hon fick tuppkam och cortison,tror även att dom spolade rent leden först om jag inte minns fel? Sen fick hon gå i sjukhage i 3 veckor,sen in igen nu i måndags,helt ohalt i skritten och traven på springgången (alltså ej kikat på böjda spår) halt i traven vid böjprov,behandlades med samma sak igen,sjukhage i 3 veckor till,men vi får gå promenader vid hand 15-20 min dagligen! :banana:

Hon är född -90,så hon blir 18 snart,kallblodstravare som varit ridhäst i 12 år.

jag har bett klinik skicka bilder till lokala atg-stället, för jag har inte möjlighet att ta ledigt en hel dag för tillfället, så jag har väntat på att grejjorna ska skickas/komma fram, och vad som händer beror ju på vad de säjer.. Vad de tror det är ( spatt? annan artros?) och om det skulle hjälpa att spruta igen eller om det bara är artroskopi som gäller.. Vet inte om det är värt att satsa på op om det innebär för mkt smärta, hon har ju KS oxå...kan tänka mej att ryggen blir värre om hon får boxvila för länge.. *suck* Kanske bättre hon får gå i hagen och mysa hos någon?

Var in till kliniken i måndags igen,och hon var helt ohalt innan böjprov,med vid böjprov,halt på vänster fram där det sitter,men en stor förbättring enligt veterinär!

Det låter ju riktigt hoppfullt! Min pålle sprutades ju också i leden med hyaluronsyra och kortison första gången och hade vid återbesöket tre veckor senare gått från 2.5 grad till 1 grads hälta efter böjprov.

Fick din häst samma behandling igen nu (tuppkam + cortison)? Min sprutades andra gången med Adequanin (Glucosamin) och blev då helt ohalt (även efter böjprov). Jag håller tummarna för att det ska gå lika bra för er som det gjorde för oss!

Uppdaterar igen!

Var som sagt in i dag igen,gick på transporten på första försöket,gick bara rakt in utan problem,stannade inte ens och funderade! :banana::bump: Hon som det tagit sex timmar att lasta förut!

Väl hos veterinären så var det mycket stimmigt runt omkring,men min tant bara stog i sin lilla box och gääääspade,och såg belåten ut,vart sen uppropad och fick springa med henne,ohalt,reagerade liiite när han skulle böja mot slutet,men inte som första gången eller (då han dom böja ca 15 sek,sen stog hon på bakbenen) Nu fick dom böja klart en hel minut,och visade ingen speciell hälta heller! :banana::bump:

Nu får jag börja RIDA! 15-20 min om dagen i 2 veckor i skritt,sen får jag börja trava några steg då och då,sen återbesök om två månader för att se om hon fortfarande är "ohalt"!

Jag är helt överlycklig! :banana::bump:

(Slänger in en ros till dom som var med mig i dag,tusen tack för all hjälp! :love:)

Min häst fick sin artros-diagnos, eller framknä-spatt kallade vet det för också, för 2½ år sen. Han är född -93 och jag har haft honom sedan mars -98. Han hade då, i juni -05, varit halt av och till under ett par månader och vi åkte till ATG. Jag sa ifrån böjprov då pålle föddes med ett mycket felställt och stort framknä (det som artrosen sitter i). Det har rätat upp sig men han är och har alltid varit mycket stel i det knät. Så det blev röntgen och UL. Ingen behandling, fick uppmaning att låta vila på betet och sen sättas igång och gå i mindre hage där han inte kunde få upp sån fart (han var riktigt busig i hagen...).

Han var OK och vi tränade dressyr som vanligt, tills sommaren kom och nästan exakt 1 år efter första besöket åkte vi in igen och tog nya bilder, vilka såg ut som året innan. Den här gången fick han kortison och jag skulle sätta igång honom efter några veckor. Var Ok över vintern, tills nästan på dagen samma tid i våras... I år har vi inte åkt in till ATG. Jag har tagit lite promenader med honom så länge han inte haltat på rakt spår eller blivit sämre av dem, för att han inte ska stelna ännu mer och för att han blir deppig när han bara går i hagen...

Är igång och rider lite igen och har varit det sen slutet på sommaren. Vi har inte tränat något eftersom jag bor i skogen nu och inte har tillgång till ridhus och tränare. Har inte heller haft tid att rida pga huset, jobbet och barn så sista tiden har det bara blivit 2-3 ggr/vecka. En riktig skogsmulle har han blivit :D Han har dock tappat både ork och kondition men det är inte så konstigt när man inte blivit riden mer än sporadiskt sista året. Tror inte det har med benet att göra.

Nästa vår/sommar ska jag till ATG igen, när det börjar krångla. Vill ha nya bilder för att se om det ändrar sig.

Någon mer som har bekymmer bara på våren/i början på sommaren? Är precis som att när det börjar bli varmt så börjar det. Fast det blir också bättre medans det fortfarande är sommar... Ingen skillnad från när jag tränade för fullt och när han haft det lugnt.

M.

Hur mår era artroshästar? *putt*

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 225
Senast: Sanne97
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: animalasia
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 840
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus