Artros,pass vid avlivning,väntetid/pris på pass, m.m

Fibusen

Trådstartare
Var in till kliniken i dag,visade sig att hon hade artros på V.framknä..:cry: Veterinären sa att det inte direkt var så goda chanser att hon skulle bli bra,men att det KAN gå,men att jag absolut inte skulle ha några förhoppningar..

Vi behandlade henne en gång nu i dag,återbesök om 3 veckor för att se om det blivit någon förändring.

Hur många behandlingar bör man ge henne? Ifall det inte är bättre på 3 veckor nu då,är det någon ide att prova igen med ännu en behandling?

Hur klarar sig hästar som har detta? Som svarat på behandlingen..Håller dom för lätt skogsridning 2-3 dagar i veckan?

Vad beror detta på?

Först så spolade dom leden,sen när dom skulle ge behandlingen,och satt i sprutan i leden,så vart det ett jäkla tryck,och det stog som en stråle ut ur kanylen.. Veterinären sa att han aldrig sett nån sån respons förut,kan han mena att det var bra eller dåligt?
Känns som om jag glömde att fråga allt när jag var där,vart bara helt tom,och undrade vad som skulle hända här näst..

Vet ni någon häst som lever och mår BRA av artros? Vill inte ha henne som bara sällskapshäst,utan hon ska kunna klara av lugna turer ett par dagar i veckan,annars så mår inte hon bra.

Ett annat problem är att jag har inte ännu pass åt henne.. Massa krångel med förra ägaren som inte skickat in ägarbyte,utan han står fortfarande som ägare (fick jag reda på när jag skulle skicka in passet),och han har försvunnit under jordens yta.. Både jag och stc har försökt fått tag på han,men det går inte.. Ska leta reda på kontraktet vi skrev,och skicka in det tillsammans med papprerna,och se om det går att få igenom iallafall. Har papper kvar från när ID-kontrolanten var ut,så hon är uppmålad och klar på papper,bara att skicka in. Det var ca 1 ½ år sen,men sånna går väll inte ut?

Frågan är ju hur jag gör om hon inte blivit ett dugg bättre,och har ont,tar dom inte bort hästar då om man inte har pass? Eller? Hur går man tillväga om jag vill ta bort en häst,utan pass?

Hur lång tid tar det att få ett pass ungefär? Jag ska få genom stc (svenska travsportens centralförbund) då hon är registerad där.
Vad kostar ett pass i dagsläget? Har säkert förändras sen sist.

Hjälp mig med alla dess frågor!

Sv: Artros,pass vid avlivning,väntetid/pris på pass, m.m

Har du ett köpekontrakt på hästen skickar du in en kopia på det o så papprena med konturdiagrammet (så gjorde iaf jag med min travare). Du får betala en avgift för ägarbytet har för mig det kostade 525kr o så för passet 450 om jag inte minns helt fel.

å, din stackare :(

när jag avlivade min häst frågade dom inte ens efter pass, så jag tror inte att du behöver ha det?

har hon inte svarat alls på behandl så kanske det inte är så stor idé att fortsätta... du sparar massa pengar o både ditt o hästens lidande...
jag tycker själv att m facit i hand så kämpade jag för länge med min häst....

Gjorde dom inte? Konstigt..

Ska iallafall skicka in papprerna nu så får vi se om det går utan ägarbyte..

Hade din också artros? Hur länge kämpde ni?

Om det visar sig om tre veckor att det inte hänt något så ger jag en behandling till,ifall inget händer efter den,då måste jag ge upp..

Känns som ett hemskt svårt beslut,hon är ju så himmla pigg och glad i övrigt!

Gjorde dom inte? Konstigt..

Ska iallafall skicka in papprerna nu så får vi se om det går utan ägarbyte..

Hade din också artros? Hur länge kämpde ni?

Om det visar sig om tre veckor att det inte hänt något så ger jag en behandling till,ifall inget händer efter den,då måste jag ge upp..

Känns som ett hemskt svårt beslut,hon är ju så himmla pigg och glad i övrigt!

nej, han hade först kotledsinfl.. som blev bättre? lr var det bara en bättre period ,men vart sedan halt igen o då visade det sej att han hade dels en spricka på ena bakbenet o utslitna gaffelband...

jag höll på i över 1,5år.... han blev ju iofs bättre.. fast som jag skrev innan... undrar om han var helt bra, lr bara hade lite mindre ont just då?..

jag hoppas verkligen att din häst blir bra,... att behöva ta bort sin älskling är inget jag önskar ngn... :(

Jag har en Haflinger valack på 17 år som för 2 år sedan vid en hältutredning konstaterades ha kronisk artros i en kotled (hf). Vetrinären gav oss inte mycket hopp men behandling sattes igång. Först sprutades han i leden med hyaluronsyra och kortison. Vid återbesöket tre veckor senare var han 1 gradigt halt (2,5 grader från början). Han sprutades då med Adequanin (Glucosamin) och konstaterades efter ytterligare tre veckor, till vetrinärens förvåning, vara ohalt. Vi gjorde också en ytterligare koll med ridprov efter igångsättning två månader senare. Fortfarande ohalt :).

De rekommedationer jag fick angående fortsatt ridning var; inga tunga underlag, inte för mycket på böjt spår. Generellt att hålla igång hästen med regelbunden men lätt motion. Jag växlar lättare ridning, mest uteritt, med promenader. Det betyder att han faktiskt går 5-6 dagar i veckan men 2-3 av dessa gånger är en 20-30 minuters promenad (när även jag promenerar). Jag ger också glukosamin som fodertillskott.

Jag är medveten om han aldrig blir "frisk" på riktigt och är mycket uppmärksam på ev ny hälta. Jag har förstått att behandling med hyaluronsyra/glukosamin ofta behöver upprepas med jämna mellanrum för att hästen ska vara ok. Jag har ännu inte behövt göra det men man får väl ta ställning i samråd med vetrinär när det blir aktuellt hur länge/ofta man ska hålla på.

Det allra viktigaste är ju förstås att hästen inte får gå och ha ont. Jag håller tummarna för er!

Hur märkte du detta?
Jag har nämligen en 22 årig häst som inte haltar eller är svullen. Men när vi rider så sjunker han ner med benet när han ska ställa sig på det. Ett litet ryck ner som om det skulle vika sig lätt. Svårt att förklara.
Men han har ju vävt i sin ungdom fram tills jag fick honom som 15 åring. Han blev inriden som 15 åring och bara stått i hagen också.

Kan det vara samma symptom tro?

Hon har varit snubblig till och från,men nu i sommras har det varit extremt,sen har hältan börjat kommit.

Hon har varit lite stel,men endå så ostabil.

Man har även sett att hon varit lite svagare i det knäet,om man tex borstade hennes ben lite hårdare bakom knäet,så vek det sig lite nu på slutet,inte så att hon ramlade ihop,utan hon kanske "svajade" i benet lite,svårt att förklara..

Även i hagen så såg det ut som om hon stog och knäade lite..

Min förra häst hade stooora pålagringar på carpus bf - när det upptäcktes slutade vi förstås att träna och tävla, för han blev utdömd på stubben. I samråd med veterinär bestämdes att prova om han höll som promenadhäst, eftersom han var så pigg och levnadsglad. Han sprutades två gånger med tre veckors mellanrum och vilade tre månader, och sedan dess har han ridits i skogen (på ett förnuftigt sätt, inga tokgalopper...) och inte blivit dålig igen - det är nu fyra år sedan skadan upptäcktes.

Min gamla häst hade artros i sina bakknän. Hästen var 25 när det upptäcktes. Hon hade då varit halt en tid, och detta kom fram som ett resultat av hältutredningen, som tog några månader innan kliniken hittade rätt led. Min häst svarade bra på behandlingen och blev ohalt redan efter någon vecka. Det man måste komma ihåg är ju att artros inte går att bota. Pålagringen kommer att fortsätta och leden blir sämre och sämre. Till slut måste man ändå ta bort dem. Min kunde leva ytterligare 2.5 år innan problemen blev för stora, och under den tiden både reds och tränades hon lätt. Problemen var störst när hon skulle skos, då det innebar att leden böjdes till ett ytterläge där hon fick ont. Jag fick dessutom undvika t.ex. bakdelsvändningar. Jag gav min häst glukosamin, och det hjälpte en hel del, så det kan vara värt att prova.

Jag tror att om din häst inte har svarat på den behandling hon fått tills ni ska på återbesök så är det nog bättre att ta bort henne. En häst ska ju kunna leva som en häst och ha en stimulerande och smärtfri tillvaro. Ingen häst blir lycklig av att lindas in i bomull för att kunna leva några år till. Lycka till med damen i alla fall!

Fy vad tråkigt:(
Om du ska skicka till slakt så behöver du pass, vid vanlig trotjänar avlivning behövs inget pass.

Passet är ju till för att man ska kunna se vilka mediciner hästen har fått och det är bara vid humankonsumtion som det har betydelse.

Tröstkramar från TinyWiny som tyvärr har kollat allt inför min älsklings avlivning:cry:

Först så spolade dom leden,sen när dom skulle ge behandlingen,och satt i sprutan i leden,så vart det ett jäkla tryck,och det stog som en stråle ut ur kanylen.. Veterinären sa att han aldrig sett nån sån respons förut,kan han mena att det var bra eller dåligt?

Det finns ett 'övertryck' i leden av ledvätska när det 'sprutar' ut. Vid inflammationer och retningar så minskar viskositeten (segheten) i ledvätskan (kollades den btw?). Kroppen kan (men behöver inte) vid irritation/inflammation då reagera med att öka produktionen av ledvätska för att den vägen försöka 'reparera' det. Leden är dock inte designad för mer än en viss mängd ledvätska. Så när mängden ökar över det normala så lite beroende på led, mängd etc så kan du få en galla t ex. Och om du går in med en led som har mer ledvätska än normalt så är det ju mer 'tryck' än normalt.

Det är alltså - tyvärr - ett negativt tecken att det 'sprutar' ut så.

Vet ni någon häst som lever och mår BRA av artros? Vill inte ha henne som bara sällskapshäst,utan hon ska kunna klara av lugna turer ett par dagar i veckan,annars så mår inte hon bra.

Det finns ganska många. Fast de mår aldrig bra AV artros, utan TROTS artros =) Men det beror väldigt mycket på var pålagringen sitter, hur stor den är etc. Generellt så ju rörligare led dessto mer problem brukar de ha. En kota t ex, om hästen blir lite stelare i kotan för att skydda sig, så är ju det inte lika illa än om hästen försöker bli stelare i ett framknä. Du har inte bästa lokaliseringen tyvärr.

Men till syvene och sist är det högst individuellt. Och beror på häst, storlek på pålagringen, samt var den sitter. (Tänk på spatt, som faktiskt också är en form av artros, men där det tacknämligt nog sitter i en ledavdelning som eg inte behövs om det är någon av de två lägre).

Usch,är det dags för din att vandra vidare? :cry:

Usch vad hemskt det är.. Vad är det för fel på din då? Är hon sjuk,eller är det ålder?

Skickar massor med tröstkramar!

*kl*

*suck* min häst har diagnosticerats med "pålagringar" i haslederna
( ej något som synd på röntgen, men enl vet är det något brosk där som kan vara begynnande spatt, artros eller lösabenbitar.)

Hon har blivit sprutad två ggr nu, och hon var mkt bättre sist, men jag antar att hästen inte bli kvar tills den fyller 20..:(

Sörflickan, det är så ledsamt att din pålla inte blir bra, och jag kan inte föreställa mig hur jag själv skulle (kommer att??) känna den dagen det är dags att ge upp...

Ja,jag har läst om så många här som tagit bort sina hästar,och gämt tänkt att det kommer bli så jobbigt när den dagen väl kommer,men nu när den (kanske) är här,så känns det 10 000 gånger värre än vad man någonsin kan föreställa sig!

Länkar från min blogg:

"Var in med hästen till ATG-kliniken i måndags,tyvär inge bra prognoser...

Hon har fått atros i knäet,veterinären gav inga stora chanser att hon ska bli bra.. Hon fick en behandling,sen ska vi tillbaka om 3 veckor igen,om hon fortfarande är halt då,så får hon antingen en behandling till,eller så lär hon tas bort..

Känns piss,har hafft den där underbara hästen i 11 år snart..

Varför ska det vara så svårt för,hur ska jag kunna säga till veterinären att hon ska tas bort i fall det inte blir bättre,att kunna fatta beslutet,att leka gud,och bestämma över när en annans liv ska ta slut,varför är det så himla svårt för? Att bestämma över nån som verkar pigg,och alltid är glad,som igentligen har flera år kvar,men som kanske har riktigt,riktigt ont? Hur skulle hon vilja göra? Vill hon leva,eller vill hon vandra till dom evigt gröna ängarna?

Jag vill inte leka gud för min bästa kompis,jag vill att hon ska leva och må bra,inte leva och må dåligt...Hur ska jag kunna få fram orden: "ta bort henne",hur ska jag kunna hålla i henne när hon försvinner,stå och titta på när min bästa kompis faller till marken..

Hur ska jag kunna ta hand om allt efter,alla hennes saker,alla minnen,hur ska jag få bort allt utan att bryta ihop? Vill jag ha bort allt,eller ska jag spara alla hennes saker?

Vi som skulle flytta nu,byta stall,och få så himla kul,kommer vi aldrig dit?

Jag vill inte bli lämnad...."

Det är en klen tröst, men 'den värsta tiden' den upplever du nu. Den där ovissheten, vetskapen om att det kan vara slut datum X/Y. Att hoppas och önska att det ska gå bra, men ändå veta att det inte är så stor chans.

Att 'leka gud', att behöva fatta beslut om liv och död, ett så oåterkalleligt beslut.

Men när du väl är där, och sedan efteråt, så hur sjukt och konstigt det än låter, så det är lättare då.

Sen, man FÅR bryta ihop, precis hur mycket man vill. Men behöver INTE 'vara stark' (läs: omänsklig). Man får gråta, man får skrika, man får förbanna, man får älta, man får sitta och titta på foton och grina ögonen ur sig. Eller vad man nu känner för. Det är okej, det är dessutom nyttigt, det är en del av sorgearbetet. Och det behövs för att gå vidare.

Vad gäller sakerna och sådant praktiskt, så skit i det tills den dagen. Då vet du vad du kommer vilja göra med dem, sådant där ger sig med tiden.

Och kom ihåg två saker nu på vägen fram till återbesök: Ingen häst mår dåligt av att avlivas. Och HA KUL med din lilla häst. Försök så gott det går (det är svårt, jättesvårt) att leva i nuet, och skaffa en lång radda minnen av er sista tid att se tillbaka på med ett leende, OM det skulle sluta tråkigt på ÅB.

Och naturligtvis så håller jag tummarna stenhårt att det ska gå vägen och att hon ska svara på behandling. Om det inte blir så, ja då vet du i alla fall att du gjorde vad du kunde för din vän, ända in till att låta henne slippa ha ont mera.

Det finns ett 'övertryck' i leden av ledvätska när det 'sprutar' ut.
Det är alltså - tyvärr - ett negativt tecken att det 'sprutar' ut så.

Det sprutade ordentligt på min häst också, men han har fått en mycket bra prognos och är ohalt. (Ska dock tillbaka på undersökning nästa vecka). Han hade fått in en pinne i hasleden.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 225
Senast: Sanne97
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: animalasia
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 840
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka