Jaha, så har veterinären varit och undersökt min halta häst, 9 arigt varmblod. Efter att ha röntgat 3 ben; båda bak och hö fram och naturligtvis innan dess gjort böjprov osv så kom diagnosen; artros pa alla 3 ben, lösa benbitar, och nagot som pa engelska kallas "hooks" och sag ut som krokar pa rontgen. Ingen aning vad det kan vara pa svenska. Nagon som vet? Dessa hooks växer tydligen in mot senan/ligamentet och gör att hästen har ont och gar tydligen inte att göra nagot at. Dom lösa benbitarna ingen idé att operera, artrosen kronisk = ingen bra prognos alls! Hästen kan användas till lätt ridning, absolut ingen mer dressyr, inte heller hoppning, men promenader. Nu till frågan; bade min stallägare och denne veterinar (som ar valdigt kompetent pa hältor men mycket for att ställa en hast i box och lata den stå dar) beordrade följande för resten av hästens liv: endast 1 el 2 tim i paddock ensam sa att han inte springer och gor galna saker. Jag har precis innan jag fick diagnosen tänkt att flytta honom till en bra utedrift med tillgang till box. Han star nu i ett dressyrstall dar utevistelsen ar minimal och han gar alltid ensam. Jag tror att han mar battre av att ga i hage med andra hela dagarna än att sta i box 22 av dygnets 24 timmar speciellt om han artros! Vad tycker ni? Nagon som har erfarenhet av liknande diagnos? Hur lever era hästar. Tack o förlat for utelämnade punkter over bokstaverna men har inte ett svenskt tangent bord.