Artros pa unghäst? Nagon med erfarenhet?

limona

Trådstartare
:cry:
En trearing med diagnos artros? är det nagon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig? Orsaker, prognos..?

Sv: Artros pa unghäst? Nagon med erfarenhet?

Någon form av trauma eller överbelastning torde gett prognosen, alt väldigt dålig hållbarhet. Var sitter artrosen?

Prognosen på så unga är ju sällan bra, men det beror ju på och är svårt att säga så bara generellt.

Är det fuxherren?

Har bara varit med om det en gång på en unghäst. Då hade det med uppfödningen att göra. Hästen hade inte fått rätt foder helt enkelt. Vilket ledde till urkalklning och artros i ett framben. Denna häst blev kroniskt halt och kunde endast gå som aveslsto och lite enklare promenadridning.

Någon form av trauma eller överbelastning torde gett prognosen, alt väldigt dålig hållbarhet. Var sitter artrosen?

Prognosen på så unga är ju sällan bra, men det beror ju på och är svårt att säga så bara generellt.

Är det fuxherren?

Jepp :cry:. Utdömd som galopp/distanshäst iallafall, men ska klara ett "normalt" ridhästliv.

Har bara varit med om det en gång på en unghäst. Då hade det med uppfödningen att göra. Hästen hade inte fått rätt foder helt enkelt. Vilket ledde till urkalklning och artros i ett framben. Denna häst blev kroniskt halt och kunde endast gå som aveslsto och lite enklare promenadridning.

Veterinären var positiv men jag ... Han är ju liksom bara tre ar och riden i ett halvar, knappt.

Veterinären var positiv men jag ... Han är ju liksom bara tre ar och riden i ett halvar, knappt.

På den hästen jag kände till så visade sig inte detta förrän hon var tre år och riden i ett par månader. Då började hon visa orenheter i trav från och till. Det var när hon aldrig blev bra från sin orena gång som det upptäcktes.

Jag äger honom inte längre. sa jag var inte själv med utan väntar pa att fa papprena och platarna skickade till mig.

Personligen så just artroser i carpus har jag ingen bra erfarenhet av alls, aldrig mött en så ung med det, men dubbla åldern (och det är ju ungt det med). De jag vet har tyvärr slutat på samma sätt allihopa, och jag är nästan paniskt rädd för just sådana pålagringar.

Men det finns ju alltid undantag och solskenshistorier! Är han halt av det, eller upptäcktes det mer av en slump vid t ex rtg? (Du får gärna PM om du vill varf du sålde honom, trodde han var DEN hästen så blev rätt förvånad).

Himla tråkigt hursom, och håller tummarna att det slutar bra.

Jag har ingen god erfarenhet av atroser.
Min häst hade en atros, hon var 14 år, och jag hade ägt henne i 6 månader då vi for till vet och undersökte hennes has, Vetrinären sa att atrosen var något hon haft sen unghäst åldern.
och att det kunde vara ärftligt eller så hade hon varit med om något så hon skadat sig, spark eller dyl.
Jag hade skött henne under 2 år innan jag köpte henne och jag trodde verkligen att hon var frisk och fräsch, för hon hade aldrig visat någon som helst smärta eller hälta, men hästar kan dölja

Jag fick avliva henne för 2 månader sedan :cry:
- deformerad atros och lösa benbitar troligtvis båda haserna.

Hoppas jag inte skrämt dig :crazy:

tja, kan det inte ha att göra med att han är rätt hårt tagen, i och med att han på den korta tiden hunnit med att försöka kvala in som galopphäst?

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 155
Senast: Freazer
·
Katthälsa Var in till veterinären med Göte igår och konstaterade artros, både åldersrelaterad i tassarna samt i en armbågsled troligen orsakad av...
Svar
2
· Visningar
992
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 504
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka