artros på schäfer

B

Blackbird

Mina föräldrar har en 1.5 års schäferhane med artros i frambenen. Han har hela sitt liv sprungit i mycket uppförsbacke alltså med mycket vikt på bakdelen. Detta har nu resulterat i att han har dåligt med muskler fram men mycket bak. Han har under hela sitt liv haft artros och han har i dagsläget inte ont av det, han får tabletter och allt som han ska så det behöver ni inte undra över. Han går även på massage och vattentränas. Men som massören/veterinären sa och det var att han har otroligt dåligt med muskler i frampartiet. Och jag tänkte med denna tråd se om det finns någon som vet hur man ska träna upp frampartiet så det blir jämvikt. Han har blivit mycket bättre och vi ser honom klättra upp och ner ur sofforna utan problem nu för tiden, förut hävde han sig gärna upp i soffan med hjälp av huvudet.
Kanske finns det någon mer här inne med en så pass ung hund med artros?
(Tillägger även att denna hunden går som familjehund ute på landet, han tränas inte stenhårt osv...)

Sv: artros på schäfer

Förutom det ni redan gör.
(Är det simning eller treadmill i vatten?)
Skritt i blåbärsris sandtag (vattenbryn när temperaturen tillåter det).
Viktmanschetter på framtassarna, man sätter dem på handlovarna först utan vikter o sen lägger man in mynt o ökar vikten successivt.
Förutom massage så finns även streching i samband med motion/träning. Anna H på Hundkuranten har skrivit en bra bok i ämnet, fick ett bra kompendium i ämnet av henne i samband med att hon lärde ut tekniken o min hund simtränade på Arninge Djurklinik.

Man kan lägga en stege på golvet o ha viktmanschetterna på o köra cavaletti med vovven.
Ett BackOnTracktäcke kan vara bra att ha på ute, likaså deras handlovskydd.

Mina föräldrar har en 1.5 års schäferhane med artros i frambenen. Han har hela sitt liv sprungit i mycket uppförsbacke alltså med mycket vikt på bakdelen. Detta har nu resulterat i att han har dåligt med muskler fram men mycket bak.

Det där fattar jag inte? :confused: Hur har han tagit sig ner från uppförsbackarna då? Någon som burit ner honom? Ursäkta min dumma fråga, men jag får inte ihop det, för rent logiskt sett måste han ju springa nerför någon gång med. :o

alltså jag fattar det som att hunden springer med kroppen som i uppförsbacke?

Det tipset jag kan ge dig angår träning iaf!

Skritt, skritt och åter skritt! På alla underlag, ju mer hunden vill börja trava/galoppera ju mer tränas den sen skritta upp och ner för bakar i zicksack.

Man variera skrittträningen i det oändliga, serpentiner, 8or.

Sen simträningen borde ju verkligen ta hand om ojämnheter och massage borde verkligen motverka att hunden spänner sig och låter bli att utveckla musklerna...

Kanske ta ett snack med simtränarem igen, lägg iaf upp en någorlunda plan för träningen, annars blir det lätt att hunden springer runt på eget bevåg och avlastar och aldrig blir bättre. Lycka till! :)

hej jag har en jag har en hund som heter diva och en morgon så släppte jag ut henne i en hund gård som vi har hon vad där kanske i en timme men när jag kom och hämta henne kunde hon inte gå min pappa bärde in min hund diva i dag haltar hon ju vet du vad jag kan göra för att hjälpa henne:)

Precis som de andra säger, koppelpromenader i skritt och gärna på slätt och rakt underlag till att börja med. Hundar belastar naturligt sina framben mer när de får gå naturligt, i övrigt är det toppen att han vattentränas!

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick vi äntligen reda på varför Lex inte varit helt ren i sin bakdel, hans korskota ligger inte riktigt där den ska. :(...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Milosari
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Ridning Hej! jag har nu haft min ridtravarherre i snart två år han är 11år och varit ridtravare halva sitt liv och travtävlats 5år. jag har...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: timme
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 544
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka