Artros och vädrets påverkan!?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare FarahDibah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 172
F

FarahDibah

Har en 7-årig halvblodsvallack med lättare artrosbildning efter att han haft hovbensfraktur som gick upp i hovleden.

Min häst skrittades igång i våras efter mer än ett års stillastående. Gick på bete under sommaren och har varit helt ohalt under sommare och höst, fram till för ca 1 månad sedan. Började då kunna se en svag hälta på böjt spår som han värmde ur under uppvärmning på det skadade benet, lite mer hälta vid kallare väderlek.

Jag har valt att lägga tuffa ridpass på hyllan sedan skadan men vet att artroshästar mår bra av att röra sig lagom mycket. Detta försöker jag efterleva. Alltid svårt att veta exakt vad "lagom" är för varje individ och detta är första vintern med min häst efter artrosbildningen. Rider ut och rider lättare dressyrpass.

Igår hade vi regnigt, blåsigt och kyligt och då var han tydligt halt på böjt spår... :-( Idag är han också halt, dock aningen mindre än igår. Idag har vi lika kyligt men torrare väderlek.

Har tid hos veterinär om 10 dagar för att kolla så det inte är annan led som spökar. Vet att människor kan bli sämre vid fuktig och kall väderlek. Men hur mycket påverkar vädret artroshästar??

Erfarenheter efterlyses!!

Sv: Artros och vädrets påverkan!?!

Mitt tips är att Försök få tag på någon människa som har samma problem som din häst har, artros. Det är ju vanligt problem även bland oss.. Tror att man får en ganska bra bild av känslan av olika väders påverkan då. Är ju samma "typ av skada" i kroppen men människan kan ju berätta..

Min förra häst fick galoppera vidare till himmelen i somras pga artros och när jag tänker tillbaka så kan det nog stämma att han var sämre på vintern än sommaren, till en början, innan det blev allt för illa.

Hoppas verkligen att det ordnar sig för er!
*styrke kramar!*

Min gammelman har artros/pålagringar i sina knän.
Han är helt klart påverkad av vädret! I detta blåsiga och regniga väder är han absolute stelare och lite segare.
Han mådde inte bra i vintras när de stog inne om nätterna och det var kallt ute. Tog halva dagen innan han kom igång.
Nu går han på lösdrift med fritillgång och mår väldigt bra utav det!
Blir inte alls så stel och svullen som på box.

Han kan inte vara ute i regn utan täcke, inte ens varmt sommarregn! Han blir urdålig och kan inte röra sig alls....
Han får glukosamin och msm i "godishinken" och det är superbra tycker jag!! Han blir väldigt knackig utan kan jag säga...

Det är lite pyssel med gamlingen och hans leder!

Tack för svar!

Då är det nog fukt och kyla ihop som är värst. Igår var min häst helt ohalt :-) och då var här tort och vindstilla. Idag svag hälta igen som försvann efter en stunds uppvärmning, regn och blåst...

Min häst får Flexijoint, bra erfarenhet av det på såväl denna hästen som på hans mor. Ger även Pentosaninjektioner, gav det under våren. Först fyra injektioner 1 gång i veckan i 1 månad, sedan 1 injektion per månad i fyra månader. Verkade svara bra på det. Har beställt fyra nya doser nu, dyrt men hellre det än en hallt häst...

Aha! Då förstår jag. Jag har en ponny med pålagringar på båda bak knän, men jag har bara haft honom i 3 månader så känner honom inte så väl än. Men härom dagen fick jag känslan att han inte vara riktigt nöjd, han var inte som vanligt. Men i detta skit väder så kan det ju vara så att han hade ont.
Till TS, jag rider 3-5 dagar i veckan, lite beroende på. Mest i skogen, lite i paddocken och MKT lite på böjda spår, då får han nog ont o blir halt. Jag har inte heller upptäckt än vad som ör för mkt eftersom han inte är halt. Jag undviker branta backar. Och vill inte jobba honom med för mkt undertramp då det påverkar bak knäna på honom.
Min har sämsta sorten pålagringar, och har stått i 3 år- men jag är hoppfull att han ska funka som härlig skogs häst i alla gångarter och några lättare paddock pass ibland.
Lycka till och rapportera gärna- vi skulle kanske starta en pepp tråd för oss med hästar med artens, pålagringar, spatt??

Nu är jag ju ingen häst men jag har ont. Allt väderomslag gör att smärtan blir värre. Blåsigt, regnigt och första minusgraderna är värst. Om du kan så låt hästen gå på lösdrift. Jag behöver gå upp och röra på mig många gånger under en natt. Använd täcke vid minsta regn och klipp inte hästen om det inte är absolut nödvändigt. Täck hellre för mycket än för lite. Står han och fryser så spänner han sig och då blir smärtan genast värre.
Låt hästen guida dig. Om han visar hälta på böjt spår så låt bli att rida på böjt spår. Rid ut i skog och mark och rid om möjligt varannan dag så att han har en dag på sig att vila.

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 653
Senast: mackan
·
Hästvård Olika bud på rekomendationer efter ledbehandling av led med artros! Har en häst som för 2,5 år sedan fick en hovbensfraktur som gick...
Svar
7
· Visningar
5 331
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 062
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka