artros i bakknäna

M

megaflickan

hej.
hade ute veterinären i går då min häst är väldigt stel och blivit klumpig med bak. har svårt att lyfta bak och så när man krafsar hovarna.
visade sig att han är halt på bägge bak och troligen har artros. står i kö till rönken då vi ska rönka knä+has.

jag undrar nu om det är nån som kanske har en häst med samma problem? hur lever den hästen i dag för liv? zack är en nordsvensk blandning på 17 år. han älskar att komma ut och rida och vara med, så alternativet att han får bara strosa finns inte då han kommer bli jättedeppig. har haft honom vilande en längre tid förr och då slutade han äta. så i det fallet så får han somna in. men tänker mer på om det är milt så att de bestämmer sig för att smörja knäna på honom och det får bli lugnare ridning. hur lugnare ridning är det då? är det ut och skritta eller kan man rida i alla gångarter men inte hårt? hur lever er häst idag? kan den ha ett normalt liv utan större komplikationer. jag är lite orolig att zack blir behandlad men fortfarande kommer ha lite ont.
jag kan helt klart leva utan paddock och lektionsridning och så. så det är inte beskymret. utan jag tänker mer på hans livskvalite.

skulle bli glad om ni kunde dela era erfarenheter i detta fall....

Sv: artros i bakknäna

Min häst har artros i vänster bakhas, eftersom han har skadat det benet så mycket i sitt liv. Han är nu 23, och artrosen stör inte över huvudtaget! Han ser ganska förskräcklig ut när han travar, han haltar ordentligt, men han har inte ont. Orsaken till hältan är för att bakbenet är så styvt, att han inte får det under sig ordentligt, och då ser det ut som om han är oren. I början av artrosen var han sjuk, vid ett skede trodde vi att vi skulle måsta sätta bort honom, men det blev bättre m.h.a Ponstan-värkmedicin. :) Den bästa behandlingen nu när artrosen inte är akut längre är sommarbete!! På betet går han i princip hela tiden lite, och rörelse håller benet mjukt och smidigt. Han blir som en ny häst efter sommarbete. Sen styvnar det alltid lite till vintern, men jag brukar försöka rida honom och hålla benet igång. Eftersom han är så dålig i traven, och verkar ha t.o.m. svårt att trava med benet, brukar vi galoppera istället, vilket är mycket lättare. Tidigare, när han var dålig i bakbenet, kunde han inte alls fatta eller byta till vänster galopp. Nu däremot, då han är bättre, kan han det. :) Jag rider inte honom mycket mera, aldrig på ridplan, bara i skogen, mest p.g.a. hans ålder och andra skador han har (senskador). Men man kunde nog (och kan fortfarande) rida honom, inte helt normalt, men det går. På tävlingar gå vi inte mer. I början av ett ridpass är det viktigt med ordentlig uppvärmning i skritt. Jag skrittade alltid min häst åtm. en halvtimme innan jag började rida. Sedan började jag alltid i galopp, först i lite friare form med större steg så han fick sträcka på sig och lösgöra musklerna, sedan började vi jobba lite mer. Trav så lite som möjligt. Skänkelvikningar och andra sidrörelser är möjligt för honom att göra, men svårt, så det brukar jag strunta i för det mesta. Ibland, när han är styv, brukar jag sätta på till natten ett Back on Track hasskydd (med hål vid hasspetsen) som värmer och mjukar upp leden. Det rekommenderar jag, skyddet hr fungerat jättebra!
Sen borde man också ha en tålmodig (!) och snabb hovslagare, eftersom skoning alltid är lite tungt för min häst. Hovslagaren måste alltid låta honom lyfta benet i egen takt, aldrig dra snabbt upp benet, det kan göra ont! Sedan sko hoven ganska snabbt, och låta benet vila emellanåt. Sedan får man ofta räkna med att benet är lite styvare nästa dag efter skoningen.
Här är nu om hur min häst har det, han fick artros för flera år sedan, minst 5 år sedan. :) För dig är det kanske nog annorlunda, när artrosen hos din häst är mer aktiv och akut, men min häst klarar nu av det fint iaf. :) Lycka till!

Hej

Jag har tagit hem en på foder som har pålagringar på båda bak knän, han är röntgad och har sämsta diagnos men vet trodde han skulle hålla för lättare motions ridning. Detta var för 3 år sedan och av olika anledningar så har han stått i 3 år och jag sätter nu igång honom mkt försiktigt- haft honom i 7 veckor.
Jag kommer ej att tävla o träna, men provar pass i paddocken 2 dar/ vecka- mkt försiktig med böjda spår och vill inte ha för mkt samling så han trampar under sig för mkt.
Märker av det vid skoning och i början då jag krattades hovarna sparkade han, men nu förstår han att jag ej lyfter dem så högt så det går mkt bättre. Viktigt med mkt utevistelse, att röra sig försiktigt är bara bra. Men samtidigt måste han oxå kunna ha möjlighet att ligga ner o vila benen.
Ger nu nypon som smörjmedel för lederna. Det absolut bästa, men oxå dyrast är conquer liquid som vet rekommenderar.
Än så länge mår min prima o visar inget, rids 3-4 dagar/ vecka men mest skritt, lite trav o har galopperat 2 gånger.
Lycka till!!

Hej

Jag har tagit hem en på foder som har pålagringar på båda bak knän, han är röntgad och har sämsta diagnos men vet trodde han skulle hålla för lättare motions ridning. Detta var för 3 år sedan och av olika anledningar så har han stått i 3 år och jag sätter nu igång honom mkt försiktigt- haft honom i 7 veckor.
Jag kommer ej att tävla o träna, men provar pass i paddocken 2 dar/ vecka- mkt försiktig med böjda spår och vill inte ha för mkt samling så han trampar under sig för mkt.
Märker av det vid skoning och i början då jag krattades hovarna sparkade han, men nu förstår han att jag ej lyfter dem så högt så det går mkt bättre. Viktigt med mkt utevistelse, att röra sig försiktigt är bara bra. Men samtidigt måste han oxå kunna ha möjlighet att ligga ner o vila benen.
Ger nu nypon som smörjmedel för lederna. Det absolut bästa, men oxå dyrast är conquer liquid som vet rekommenderar.
Än så länge mår min prima o visar inget, rids 3-4 dagar/ vecka men mest skritt, lite trav o har galopperat 2 gånger.
Lycka till!!

Emin har en hyaluronsyra som kostar en fjärdedel av priset.

Trikem heter tillverkaren, fel av mig.

7 g/liter innehåler conquer liquid.

Trikems innehåller 5 gram.

Efter lite luskande verkar det som att molekylärvikten är minst 1 milj dalton i Trikems. Enligt tillverkaren till Conquer innehåller deras HA m molekylärvikt 1 milj dalton.

Conquer innehåller alltså lite mer men kostar ca 4 ggr så mkt.

Ok, men då är det ju absolut värt att testa Trikem innan!! Nu kör jag på nypon, är det bara veterinärer som säljer Trikem?

Nej, Trikems hyaluron finns i välsorterade hästaffärer. Jag köpte en flaska innan jag påbörjade veterinär och kiropraktorbehandling och just då tyckte jag inte det verkade. Men jag funderar på att köpa oss en flaska nu, när damen mår så pass mkt bättre i övrigt och börjar komma igång igen.

Jag har köpt just Trikems av min veterinär och hon menar att de sett bra resultat (hon har bla travhästar själv).

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023