Artros+dräktighet???

Texaz

Trådstartare
Har ett till åren kommet vbl-sto med konstaterad artros i ett bakknä. Hon haltar inte annat än vid böjprov, har dock ett något kortare steg....
Enligt veterinär på kliniken så lider hon inte av detta och ska promenadridas, dock är skadan av sådan art att hon kan dömas ut.

Min fråga är nu, om det finns någon som har erfarenhet av ston med denna typ av skada som har varit dräktiga?

Jag skulle gärna vilja ta ett sista föl på henne, och undrar därför om det finns någon möjlighet att göra det utan att stoet lider av det....

Svår fråga, det vet jag:crazy:, men kanske att det finns någon som kan hjälpa mig i mina bryderier....

Sv: Artros+dräktighet???

Skulle nog råda dig att höra med veterinären om det, vi vet ju inte hur hästen ser ut eller hur den rör sig idag.

Jag vet, problemet är att veterinären är på semester tre veckor till och det är ju lite bråttom om det ska bli betäckning i år:crazy:....

Har dock talat med kliniken som inte trodde att det skulle vara några problem, ville dock höra om det fanns någon med erfarenheter här...

Förstår din tanke. Men atros kan ju gå i arv också. Nu vet jag inte hur gammal din häst är, men jag en yngre häst (han aldrig ens bli inriden) som fick konstaterad artos. Även hon haltade bara vid böjprov, så bestämde jag att inte ta föl på henne även om jag tyckte mycket om henne. Egentligen är det ju lite dumt att låta sådant gå i arv.
Men de kan ju få artros av hård smäll också, och när de börjar bli äldre är det klart att lederna slits.

Hur gammal är ditt sto och har den haft föl tidigare?

Hon är arton år och har haft ett föl, det mesta tyder på att det är artros uppkommen av ålder.....
Är mycket pigg och fräsch för övrigt, har alltid haft jättefina ben och en frisk dam fram tills i vintras. Superbra psyke som hon även nedärvt till sin första avkomma som idag är fyra år och helt super att hålla på med....
Funderingen är väl snarast om artrosen förvärras mycket av en dräktighet, vill ju inte att stoet ska bli lidande....
Tanken är ju att hon ska hållas igång lite lugnt under dräktigheten för att ha god form och inte bli för tjock, mer än av fölet....
Har också idéer på att prova t ex glucosamin och se vad det kan göra för skillnad...

Om de på kliniken tycker det är ok att t föl på henne så är det ju bara till o tuta o köra. Jag hade betäckt o det inte är nån fara för stoet

Lutar åt det, men skulle gärna vilja höra erfarenheter av andra....

Jo, en del påstår sig ju se en stor förändring efter användande av glukosamin, men endast efter regelbunden och ganska lång användning. Det finns dock (mig veterligen) inga medicinska bevis för att glukosamin verkligen "hjälper". Ska man välja glukosamin ska man inte välja budgetvarianten, den innehåller nån kombination som gör att det verksamma ämnet blir väldigt svårupptaget för hästen.

Som flera andra sagt här, det är jättesvårt för oss som inte känner hästen att avgöra om hon skulle lida. Jag tror du vet det bättre själv. Om du funderar över hur fort det kan gå utför (hur snabbt hon blir värre i lederna) så kan du ju alltid tala med en veterinär som har tittat på hästen innan.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 892
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 809
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10