Ärtor på ryggen! Shit!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare solenbakommolnet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 178
S

solenbakommolnet

Jodå, tre ärtliknande bulor har min häst fått på ryggen :eek: Vad kan detta vara???

Det ligger som på rad brevid varandra på ena sidan om ryggraden :(

Hon ömmar inte när man är där och känner eller trycker. Det som inte känns så roligt är att dessa "ärtor" hamnar under sadeln om jag skulle lägga den på henne :crazy: Vilket jag givetvis inte gjort! Utan ville bara att ni skulle veta vart de hamnar :p

Någon som kan ha en teori??? :bow:

Sv: Ärtor på ryggen! Shit!

Har en häst som kan få sådana "ärtor" på ryggen om han har täcke på sig och det inte är så kallt ute. När inte huden andas ordentligt (tyvärr måste han gå täckt pga muskeltrubbel i ryggen, o får inte bli kall). Men förut - innan ryggen strulade - fick jag ofta dessa knutor på vintern. Veterinären kunde inte förklara dem, men jag fick sprit att badda dem med, för att de inte skulle torka ut.

Vad jag har läst (minns inte källan) så kan en del hästar få knölar av pulvermineraler. Men dessa kan då uppstå överallt på kroppen, och borde väl då inte uppstå på samma ställe?

Och om hästen får för mycket protein kan det ju uppstå proteinknölar - kan det vara det som din häst har fått?

Ta ut en sadelprovare som får kolla igenom din sadel, så att den ligger rätt o är ok i stoppning.

O jag fick rådet att massera min häst, för att öka blodgenomströmningen för att "aktivera" ryggen. Kanske du kan kolla med en massör?

En tränare jag red för sa att hästar som är stressade kan få stressknutor - dvs en häst som inte visar stressen utåt, men som kanske har en stressande stallmiljö eller liknande. Vet inte om det heller är sant, men det tål ju att funderas på. Har något i omgivningen förändrats?

Hårsäcksinflammationer.

Min häst får sådana jättelätt.
Han har varit konvalecent ett bra tag och jag rider honom bara barbacka med en ullpad så nu har dom hållit sig borta men sen hade min kompis honom några dagar förra veckan och red med sadel och vips kom det några knutor.
Sadeln är utprovad och stoppad efter hästen men det blir ju ändå mest tryck/friktion under bakvalvet och det är främst där knutorna uppträder.

Han har aldrig ömmat på dem och min taktik är att ignorera dem så länge han inte har besvär och att använda ex fårskinnspad så att det inte blir så tätt och platt tryck på dem.

Senast ändrad:

Kan nog vara att sadeln inte ligger som den ska. Vet en ponny som fick knutor på ryggen i sadelstaden och ägaren fick en salva att masera på knutorna med.

malu

skulle oxå gissa på att det är hårsäcksinflammationer

se bara till att hålla ordentligt rent och se till att huden får syre så försvinner dom snart :bump:

ska du rida under tiden är det bra om du kan rida barbacka

Jag rider bomlöst så det borde inte vara sadeln. :angel: Dock är jag lite fundersam över att padden under sadeln är lite lång på ryggen. :mad:

Min lilla piga är jätte kort i ryggen så nu går funderingarna över ny sadel *suck* :o Sambon är jätte lycklig över mina funderingar :D ;)

Hårsäcksinflamationer behandlar man de enligt samråd med vet. eller kan jag bara se till att hon är ren och fräsch runt "ärtorna"???

Jag har faktiskt hittat någon "ärta" här och där på henne men en del har bara varit som skorpor på ytan. En eller två förutom dessa på ryggen ligger under huden.

Massage! Hmm, tja får väl prova lite själv och massera henne. Har dock liiiite svårt att tro att de försvinner fast kanske....?

Det som är trist är att jag inte kan/vill rida henne eftersom sadeln som sagt hamnar på "ärtorna". Barbacka är inte att föredra eftersom hon är ung och outbildad :D Red in henne i somras och inte gått så jätte mycket efter det pga. illa skadad i hagen :cry: Nu när det dock är ok så kommer detta :eek:

Shit :devil:

Tror också på hårsäcksinflammationer. Vissa hästar verkar få det jämt, andra aldrig. Är nog inte så mycket att göra när de väl finns där, om sadeln verkar trycka på så ta det lugnt, kanske en viloperiod nu vid jul? Eller tömkör/longera istället. För att förebygga; Se till att ryggen är ordentligt ren, och byt vojlock ofta, om inte varje dag så åtminstone de dagar hästen blivit svettig. Renskinn kan vara bra i förebyggande syfte, ger ett litet luftlager mellan sadel och rygg.

Jag tror inte det är knutor, de brukar inte vara tydliga utan går längre ner i muskulaturen.
Protein knölar tror jag på, kan oxå vara hårsäcks inflammation men brukar vara ännu mindre.
Kan man skrapa dem så det kommer ut vätska?

Det blir friktion mellan sadel och häst även om sadeln råkar vara bomlös. Om den enbart får knutor på ena sidan ex så kanske det kan vara läge att titta över den egna sitsen, lägger man mer tyngd på någon sida? Hästen kan ju också vara sned och försöker sätta över ryttaren på ena sidan och då blir det ju större tryck där.

Om hästen inte ömmar av knutorna så fortsätt rid som vanligt.
Om du vill kan du använda fårskinn eller rådjursskinn tex uner sadeln för att få lite mer luft emellan och göra så att friktionen blir lite mindre.

Visst kan man ge en häst en viloperiod för att få knutorna att förvinna men om det är en häst som lätt får hårsäcksinflammationer så lär det inte bli så mycket ridet om den ska vila så fort det dyker upp knutor.

Var uppmärksam på om hästen störs av dem bara.
Håll rent men överdriv inte.

Jag har tvättat med hexocil, alsolsprit, strukit på kortisonsalva bytt vojlock varje dag etc men det verkade inte ge nån större effekt.

Det enda som håller knutorna borta på min häst är att helklippa henne och bara andvända material som andas (t.e.x fårskinn) under sadeln.

Mvh

Camilla

Jag tycker alla förslag hitils har varit bra, kan lägga till ännu ett, Foderknölar. Det kan dom få när man byter foder, eller om hästen får proteinöverskott el likn.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 843
Relationer Om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, använder anonymt nick. De tankarna går jag i just nu.. Hela mitt liv crashade... 2 3
Svar
51
· Visningar
6 585
Senast: Zeli
·
Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 130
Senast: Milosari
·
Ridning Jobbar hos en travtränare som har 2 hästar som skrittas under sadel minst en gång i veckan. En av hästarna är hur snäll som helst att...
Svar
8
· Visningar
1 556
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V