artikel om samling och tölt

J

josse

Var det någon som reagerade på senaste numret i islandshästtidningen, där man (kommer inte i håg vem, är lite trött nu :angel: )skrev att när hästen går i tölt så använder den helt motsatta muskler än den gör vid samling. Dvs i tölt kortar den överlinjen, spänner underhalsens muskler, och vid samling länger den överlingen och slappnar av i underhalsen, vinkalr i bakbenslederna på rätt sätt. Jag uppfattade artikeln så att hästen inte kan gå i korrekt samlad tölt, och att tölten är slitsam för hästen. Det är ju klart om den går i den hållningen.

Det poängterades däremot också att det var bra att träna hästens överlinje i de andra gångarterna för att så småningom kunna på den hållnigen i tölt också, men vad menar de egentligen. Att tölt inte är möjligt i rätt form??? Reaktioner :confused:

Sv: artikel om samling och tölt

Funderade precis som du. Tolkade det som att vanlig töltform innebär att överlinjen och underhalsmusklerna arbetar mest och att det är mycket ansträngande för hästen. Men att det går att komma till en ganska bra form, genom att stärka överlinjens muskler med långvarig träning på andra sätt än genom att tölta.

Fast det kanske var helt fel tolkning, lite luddigt uttryckt får man nog säga.

OA

Den har jag helt missat??

Jag såg en häst gå helt samlad i kort tölt i våras, stor samling med bakbenen långt under sej, hela hästen lyfte sej fram men visade ingen underhals. Helt fantastiskt att se, otroligt! Just detta var mycket jobbigt, för det här var en samling som krävde otroligt mycket av hästen och lång träning.

är det i det numret som kommit ut nyss? måste ha missat artikeln...vem har skrivit?

tottenham skrev:
är det i det numret som kommit ut nyss? måste ha missat artikeln...vem har skrivit?

Handlade det inte om Sara Silfverbergs del av det där seminariet hos... vem sjutton var det hos??

aha! måste ha missat just den biten konstigt nog.
det är ingen som ännu velat kommentera bilden på henne och hennes häst i piaff. (annan tråd)
nån här som vill tycka till.

hmmm....tyckte :bow: att det såg fint ut

vilken tråd var det? där piaffen diskuterades.

Jag kan kommentera den. Det är inte jätteilla alls om man betänker att hon använder en utbildningskala som inet är helt genomtänkt ur hållbarhetsynpunkt.. Jag placerar henne i kategorin barrock och när vi snackar islandshäst så tänker jag direkt på ridkonst .nu och om man jämför de två ryttarna så borde Sara ha OS medalj eller nått :-).
Det är ju alldelles för tidigt för saras häst att piafera på det viset hon gör, bara bäckenet vinklar sig och resten hävs upp på framtida hållbarhetsbekostnad.
Trianguleraingen är enorm, dvs hästen flyttar inet bak nån vikt, den bara trampar på med bakdelen.

Det tar minst 4 år att stärka en häst så mkt att den faktiskt kan börja piafera utan att gå sönder. Hennes häst kommer att få ländryggsproblem bl. a..
Men sen ska man ju tänka på att det hör till att piafffera tidigt i den ridstilen, liksom att det hör till att man travar en travhäst för fort för tidigt.... Lite svinn får man räkna med liksom.

Man kan se det på att hästen går inet fram till handen, länden är för omusklad ännu , ryggen hänger inte riktigt med men om man jämmför med andra barrockekipage så är det väldigt bra.

Det blir bra för att Sara till skillnad från de flesta andra "barrockryttare" har en lodrät sits men nån form av rumpkännedom. Om man studerar bilderna när man ser henne framifrån så ser man svagheterna i henne, ibland skiljer det en hel dm på hennes fötter vilket tyder på att böjningen inte är vad den borde.

Man ser även på hennes töltbilder på hemsidan, det är inet vackert, det är rätt illa faktiskt om man betänker att hon rider en "skolad" häst.
Men till hennes födel får man säg att hon varken bänder ner eller upp huvudet, hon bara sitter och låter den gå som den vill.

Ang töltform så läste jag precis en studie att de bästa tölthästarna låser ryggen massor för att kunan tölta, dvs sänker den, det är inet möjligt att vara en tölthäst av världsklass utan att göra det.
Men visst KAN de tölat med höjd rygg, jag jobbade med en häst i några år som jag nu sålt och han kunde tölta RIKTIGT RIKTIGT fint med nackrök och utan underhals och en rygg som oxe och det var ju urhäftigt men JOBBIGT för honom.Inte så länge i taget.

josse skrev:
Var det någon som reagerade på senaste numret i islandshästtidningen, där man (kommer inte i håg vem, är lite trött nu :angel: )skrev att när hästen går i tölt så använder den helt motsatta muskler än den gör vid samling. Dvs i tölt kortar den överlinjen, spänner underhalsens muskler, och vid samling länger den överlingen och slappnar av i underhalsen, vinkalr i bakbenslederna på rätt sätt. Jag uppfattade artikeln så att hästen inte kan gå i korrekt samlad tölt, och att tölten är slitsam för hästen. Det är ju klart om den går i den hållningen. :

Sara anser att tölt sliter på hästen och att den mer eller mindre inte kan vara korrekt samlad, förutom på vissa individer med perfekt anatomi för samling...typ

josse skrev:
Det poängterades däremot också att det var bra att träna hästens överlinje i de andra gångarterna för att så småningom kunna på den hållnigen i tölt också, men vad menar de egentligen. Att tölt inte är möjligt i rätt form??? Reaktioner :confused:

Detta är artikelförfattarens tillägg och jag kan förstå förvirringen. Saras poäng var faktiskt att man inte bör tölta för hästens skull.

Jag håller inte med utan redovisar bara hennes åsikter som jag har förstått dem. Jag hjälpte henne dessutom att ta fram muskelbilder på det man vanligtvis ser i töltsammanhang - d.v.s. en aktiv underlinje där hästen låst upp bäckenet och rygg, men arbetar med helt raka ben.
Mvh/Marie

Nyss hemkommen från SIF:s instruktörsseminarium. Där jobbades det mycket med att länga hästens överlinje i skritt och trav för att sedan ta den lång överlinjen med i tölt. I helgen har jag sett den underbaraste korta tölt jag någonsin sett! Med mjuk och bärig överlinje dansade hästen runt i kort tölt med bra frambens- och framförallt bakbensaktion. Man såg hur bäckenet vinklades och baken både bar och sköt ifrån. Formen var utomordeltligt bra och det såg så lätt ut!

Alla hästar har inte förutsättningar att gå så; de har en ofördelaktig exteriör, en inte tillräckligt balanserad och kunnig ryttare, en kass sadel osv. men jag tyckte det var fantastiskt att se denn häst fullkommligt dansa! Och jag tror absolut att hästen kan ridas på ett hållbars sätt i tölt - det gäller bara för oss som ryttare att hitta sättet.

/Malin

Så då ska man alltså skapa en spänning i hästen för att få fram tölt som ger bra poäng på tävlingar=spänd ländrygg :angel: .

Men som du säjer kan man ju få fram en tölt i korrekt form med bärighet, men det är mkt svårare och kräver en stark häst. Frågan är hur det fungerar med tex ökad tölt.

En annan sak jag undrar ät tölt i friform på lös tygel, hur står det till med ryggmusklerna där?

Det är svårt med denna teori, så mkt olika sikte om detta.

Jag kommer i alla fall att fortsätta med att bygga överlinjen i de andra gångarterna då jag märker att min hästs takt blir renare då hon använder ryggen på rätt sätt, dvs länger överlinjen. HOn har börjat gilla paddocken faktiskt, sedan vi har börjat jobba med en mer korrekt form, hon sträcker sej framåt nedåt i trav och känns mjuk och samarbetsvillig frustar avslappnat och går både att styra med små hjälper och går i ett jämt tempo. Töltar gör vi i fri form när vi rider ut och hon gärna och glatt vill tölta. Får vi se hur det går på tävling sen. ;)

Så då ska man alltså skapa en spänning i hästen för att få fram tölt som ger bra poäng på tävlingar=spänd ländrygg

Man skulle vilja säga så här, resonemanget är nämligen inte helt fel. Att skapa en spänning i hästen ja, men inte i frustration utan mer av positiv förväntan. När hästen spänner ländryggen så är det inte positivt, detta kan ske av olika andra orsaker också och inte enbart av spänning.

En häst som spänner upp sig av egen fri vilja, det skapar en positiv spänning som kan vara mycket fördelaktig på tävlingsbanan.

"Trianguleraingen är enorm, dvs hästen flyttar inet bak nån vikt, den bara trampar på med bakdelen."

jag som trodde att grundtanken i piaff var just att förflytta mer vikt till bakbenen/bakbenen...
så du menar att det inte spelar så stor roll hur hästen arbetar så länge man sitter bra?
vilken är grundprioriteringen? sitsen eller hur hästen arbetar?

:confused:

josse skrev:
Var det någon som reagerade på senaste numret i islandshästtidningen, där man (kommer inte i håg vem, är lite trött nu :angel: )skrev att när hästen går i tölt så använder den helt motsatta muskler än den gör vid samling. Dvs i tölt kortar den överlinjen, spänner underhalsens muskler, och vid samling länger den överlingen och slappnar av i underhalsen, vinkalr i bakbenslederna på rätt sätt. Jag uppfattade artikeln så att hästen inte kan gå i korrekt samlad tölt, och att tölten är slitsam för hästen. Det är ju klart om den går i den hållningen.

Ibland blir man bara trött! Att behöva läsa detta i Islandshästen är bara för mycket! Men visst, tyvärr så rider flertalet tävlande på det sätt som beskrivs! Men så skall inte tölten vara! Men så blir den om hästen tvingas in i tölt med lyft hand och utan att ha lärt sig lägga över vikten bakåt och när ryttare har för bråttom och tar en genväg. Då tappar man bakdelen och nosen pekar uppåt.

Korrekt form i tölt är för de flesta islandshästar inte lodplanet ens i kort tempo, utan snarare 45 gradersvinkeln eller däromkring (beror på halsens längd, ansättning och grovhet) och nosen höjs något då tempot går upp. Skrämmande nog rids många islandhästar omkring det vågrätta planet i tölt! Rids tölten på detta sätt så stämmer artikeln och tölten blir en slitsam gångart. Men om hästen lär sig bära sig själv och trampa under sig som i riktig piaff, så använder den musklerna på samma korrekta och stärkande sätt! Det är då man känner hur den sätter sog där bak och bogpartiet lyfts och det är då man får de riktiga lyften!

Man undrar om artikeln är ett försvar för att fortsätta rida tölt i fel form???

:bump: Anette :bump:

Senast ändrad av en moderator:

space_cowgirl skrev:
Sara anser att tölt sliter på hästen och att den mer eller mindre inte kan vara korrekt samlad, förutom på vissa individer med perfekt anatomi för samling...typ

Detta är artikelförfattarens tillägg och jag kan förstå förvirringen. Saras poäng var faktiskt att man inte bör tölta för hästens skull.

Men det är ju hon själv som skrivit artikeln :confused:?

Har läst igenom,och jag reagerar på att hon piafferar en så ung häst! Och den går med sänkt rygg upplever jag när jag ser på bilden. Så får jag inte ihop det att i tölt finns ingen samling?? Eller vad menar hon? O jämför med samling i piaff?

Jag har sett hästar tölta med bra överlinje, och det går bra i kort tölt till medeltempo. I ökad tölt kan man inte få med sej överlinjen. Inte vad jag sett än.

Jag har en bra tränare som hjälpt mej mycket med min häst, och överlinjen priortiteras då han efter fel träning sänkte ryggen och visade underhalsen för att få fram tölt. Om det är sådant Sara menar på är det ju bara att hålla med. Att gå i den formen är inte bra för någon häst alls.

Jag tolkar det snarare att hon är kritisk till att många hästar går i felaktig form i tölt, och att den formen är totala motsatsen till samling...hon skriver ju faktiskt också att man bör träna överlinjen på hästarna men att man kanske ska börja med trav,skritt och galopp, och att tölten kräver en ännu starkare överlinje för att hästen ska kunna bära sej rätt.

men däremot är ju artikeln skriven på ett sånt sätt att man tolkar det som att när en häst töltar så använder den motsatta muskler i jmf med samling, och att det är en regel utan undantag, hon skriver ju inte att det är när den går i felaktig form i tölt, som fel muskler används.

mandalaki skrev:
Men det är ju hon själv som skrivit artikeln :confused:?

Haha :o Ja, det kanske det var? Jag har inte tidningen själv utan tittade bara igenom den. Då fick jag intrycket att det var någon annan som skrivit (bl.a. på grund av en diskussion om den ena bilden som inte har med denna saken att göra), men också p.g.a. att det som stod inte stämde överens med det Sara sa på Seminariet... Kanske tyckte hon att hon var lite väl hård då, och mildrade till det lite? Hur som helst så är det tölt i FEL form som menas. Att sedan minst 95% av det man ser på tävling är fel form är ju en annan sak. De flesta hästar har inte en exteriör som klarar av spektakulära benlyft och skjutkraft samtidigt som den rör sig i en form som främjar hållbarhet.

Mvh/Marie

Liknande trådar

M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 710
Senast: Gullan86
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 626
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama