Artikel i Ridsport havre + olja

Sv: Artikel i Ridsport havre + olja

Fst det är nog olika. Ger jag en av mina hästar 2 dl BLÖT betfor så går han i taket. Han klarar inte alls betfor.

Självklart kan det vara olika. Jag påstod inte att det är så i alla fall. Jag påpekade bara att jag ofta stöter på det som foderrådgivare, dvs att man alltid söker orsakerna till en "het" häst i utfodringen. Ofta, och jag säger endast ofta, är det helt andra orsaker, som t ex för lite utevistelse eller helt enkelt att hästen är en framåt individ.
Tyvärr försöker foderföretagen gärna tuta i oss att de har mirakelkurer för alla möjliga typer av "problem". Och vi tackar och tar emot, och betalar glatt dessa överpriser. Folk tror hellre på reklam och köper det som är "mode", än att skaffa sig gedigen kunskap om hästars fodersmältning och utfodring (det är ju lite jobbigare). Jag tycker det är synd, mest för hästarnas skull som får sitta i kläm.
Obs! Återigen vill jag inte peka ut någon, det är bara tendenser jag ser.

KL
Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker att krosshavre inte ger spöksymptom alls. Idiotisk tanke, men så har jag erfarit av mina hästar som har fått mkt havre.

Kl

Nu har jag gått från kornkross till havre!
Är inne på 5e dagen och än har jag inte märkt någon skillnad.
Får se hur detta går!

Hur mkt får den då?

Min normalstoras gräns går vid 4-5 kg.

har inte testat på massor med år iom att den är för tjock o får nästan inget.

Han äter bara 5 dl om dagen just nu. Kommer äta 1liter. + (lusern och betfor men de här ju inte hit)
Håller på att trappa upp.

När bör man märka om den blir ngn skillnad?
enl, tidigare ägaren så satte sig allt i huvudet.
Men har inte märkt ngt alls han är fortfarande lagomt pigg och glad.
Prövade fodra med havre tidigare men han blev halt i sammaveva. Då inbillade jag mig att han var mer stressad, men de kan lika gärna bero på något annat.

1 l. är ju inte ens 1 kg.

den får lite mer ork bara.
rider man inte varje dag så kanske det kan hända ngt- vad vet jag:confused:

hmm, okej. Han har då uträknad foderstat iallfall.
Så de skall funka.
De är räknat att han skall ridas ca 60min varje dag.

Har du en uträknad foderstat som säger att hästen inte behöver mer kraftfoder, så är det så. Har man bra värden i grovfodret, är det inte ens säkert att kraftfoder behövs. Det är trams när folk hävdar att hästen kräver kraftfoder för att orka jobba, vad tror man då att grovfodret innehåller?

Någon som läst artikeln i ridsport om att fodra med havre och olja till heta hästar?
Den utgick från ett försök där man kommit fram till att fodring med havre + olja och betfor var bättre än t.ex. korn. Havren tas upp mer i tunntarmen är kornet, när kornet kommer till grovtarmen kan det orsaka jäsrubbnigar (enligt artikeln). Även heta hästar fungerade bra på detta och grovfodret togs upp bättre.
Det låter ju som ett intressant alternativ mot dyra färdigfoder. Min lilla heta dam äter i dag hippo bas cool + lucern. Hon fick tillskott av olja i våras då hon var lite tunn. Jag har inte vågat ge havre eller betfor. Funderar nu på att prova detta.

Några andra som har funderingar kring detta?

jag hade min heta ponny få havre och olja ett tag och det funkade jätte bra. men när vi sålde henne så sa dom man kan inte ge havre till heta hästar de är ju hur dumt somhälst det vet ju alla att dom blir pigga av havre. hon fick oxå betfor men dom tog bort allt och satte henne på färigblandat foder. tyvär..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 780
Senast: axel
·
T
Foder & Strö Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård.... Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 015
Senast: kickikompis
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30
  • Passar inte med min hund :(