Artikel i Ridsport havre + olja

Sv: Artikel i Ridsport havre + olja

Detta är väl knappast nya rön. :cool:
Har själv kompleterat havren mm med olja i 10 år, men det är ju kul att det får lite uppmärksamhet. Framförallt att det faktiskt går att ge havre till hästar :eek:
Jag håller med dig, min häst är väldigt framåt och knäpp stundtals jag testade allt möjligt för att hitta en bra balans för folk sa dittan o dattan, bl.a att jag absolut inte skulle ge havre utan korn istället .. Ett tag gick det inte att skritta på henne i skogen utan att hon var superstressad och taktade från det jag satt upp tills jag kom hem och var genomblöt av svett :crazy:
Då satte jag mig ner och kollade igenom näringsinnehåll på olika fodersorter och räknade ut en egen foderstat, och då testade jag med havre,(olja) & betfor det är det enda som faktiskt inte fått henne att bli 'hyper'...

*kl*
Jag är förvånad att det vanligaste fodret till en häst nämligen havre numer är nästan bortglömt och ersatt av dyrt färdigfoder, tänk vad foderförsäljare kan lura i folk och tjäna pengar :grin:

På vad sätt menar du att folk blir lurade? För min del blir det billigare och smidigare och enklare med färdigfoder. Plus att jag vet att hästen får i sig allt. Havren jag köpte i foderbutiken hade väldigt olika kvallité. Korn ger jag inte mina hästar och betfor får dom bara på vintern när det är riktigt kallt och vid fölningar.

En del färdigfoder är väldigt bra, det är nog inte det som är problemet utan framförallt att de är DYRA! Har man många hästar måste det vara ohållbart att enbart fodra med dessa - om man inte har en väldigt stor plånbok förstås.

Själv tänker jag försöka mig på en mellanvariant - 2/3 helfoder + 1/3 havrekross, ev 50/50 om hästen tål havren. Har inte provat havre i krossform på honom förut men det finns ju havre i helfodret till viss del. Prisskillnaden är ju så stor; 85 kr/säcken för havren och 275 kr/säcken för helfodret!

Fast jag tycker inte det blir dyrare. Räkna på vad det skulle kosta att köpa in allt som finns i en sck müsli tex. Det blir svindyrt. Jag ger ca 4.50 per kg foder. Det blir inte billigare för mig om jag skall blanda allt själv.

Fast jag tycker inte det blir dyrare. Räkna på vad det skulle kosta att köpa in allt som finns i en sck müsli tex. Det blir svindyrt. Jag ger ca 4.50 per kg foder. Det blir inte billigare för mig om jag skall blanda allt själv.

Jag menar inte att folk blir lurade utan att foderförsäljarna lurar i folk att dom måste ha färdigfoder. Köper du ett bra hö med bra värden klarar du dig på havre + mineraler. Dom flesta muslisorter tex ligger ju uppemot 7-8kr/kg även kraffts vissa sorter är ju svindyr.

Bättre att satsa på ett bra hö!

Fast jag tror ju inte riktigt att man behöver ALLT som ingår i helfodret,även om man kanske nästan har lyckats få de flesta att tro det:crazy:

På vad sätt menar du att folk blir lurade? För min del blir det billigare och smidigare och enklare med färdigfoder. Plus att jag vet att hästen får i sig allt. Havren jag köpte i foderbutiken hade väldigt olika kvallité. Korn ger jag inte mina hästar och betfor får dom bara på vintern när det är riktigt kallt och vid fölningar.

Nyfiken; du analyserar grovfodret antar jag? Annars är det ju svårt att veta att det får i sig "allt". Sen är det ju förutom att näringsbehovet också bra om balansen mellan de olika näringsämnena är rätt. Därmed att man köper ett färdigfoder som passar ihop med ens grovfoder.
Jag är impad att det blir billigare med färdigfoder, det brukar vara svårt. Ett bra grovfoder som grund brukar ofta vara både det enklaste och biligaste, då man knappt behöver något annat till en "vanlig" ridhäst. Jag arbetar bl a med att räkna ut foderstater och har bland mina kunder elittravhästar som utöver sitt för dessa hästar väl avpassade grovfoder endast äter något kilo havre, mineraler och salt per dag. Och de presterar på topp i den högsta eliten.
Varför lägger du till betfor vid kallt väder och fölning? Under hur långa perioder?

Måste få säga en sak till. Jag har märkt att det är väldigt vanligt att först söka anledningen till en "het" häst i foderstaten. Trots att det är mycket vanligare att det beror på "hanteringen", dvs mängd utevistelse, med/utan hästsällskap, sysselsättningsgrad (både under ridning och i frihet) mm mm.
Låt hästar få en chans att vara hästar också, då blir de mer harmoniska.

Håller med.
Jag har haft tvärt-om problem. En dressyrhäst vi ville ha mer "på tå". Provade allt! Ingen skillnad (mer än på magen...).

Nej, en pigg häst är en pigg häst (om den inte passerar svältgränsen).

Fast jag tror ju inte riktigt att man behöver ALLT som ingår i helfodret,även om man kanske nästan har lyckats få de flesta att tro det:crazy:

Jag ger mina mineraler + frdigfodret. Det är allt dom får. Vid riktigt kallt väder och vid fölning får dom även ljummen betfor.

Nyfiken; du analyserar grovfodret antar jag? Annars är det ju svårt att veta att det får i sig "allt". Sen är det ju förutom att näringsbehovet också bra om balansen mellan de olika näringsämnena är rätt. Därmed att man köper ett färdigfoder som passar ihop med ens grovfoder.
Jag är impad att det blir billigare med färdigfoder, det brukar vara svårt. Ett bra grovfoder som grund brukar ofta vara både det enklaste och biligaste, då man knappt behöver något annat till en "vanlig" ridhäst. Jag arbetar bl a med att räkna ut foderstater och har bland mina kunder elittravhästar som utöver sitt för dessa hästar väl avpassade grovfoder endast äter något kilo havre, mineraler och salt per dag. Och de presterar på topp i den högsta eliten.
Varför lägger du till betfor vid kallt väder och fölning? Under hur långa perioder?
Jag lägger till ljummen betfor när det är svinkallt ute. Jusst för att ge dom mera energi och för att dom gillar det. Det kanske handlar om 1 vecka per år. Efter fölning får våra 1 liter betfor blandat i ca 20-25 liter vatten + 1 dl salt. Detta för att få en energikick och för att snabbt få upp ´vattenbalansen igen. Samma sak ger jag hästarna som skall resa långt. När dom kommer fram efter 30 timmars resa så mrks det knappt på dom. Även stona blir mycket piggare direkt efter fölningen med denna ''häxmix''. Vi har analyserat grovfoder. Våra hästar står på ca 3-10 dl kraftfoder per dag. Så det är inte mycket det handlar omi vårat fall.

Måste få säga en sak till. Jag har märkt att det är väldigt vanligt att först söka anledningen till en "het" häst i foderstaten. Trots att det är mycket vanligare att det beror på "hanteringen", dvs mängd utevistelse, med/utan hästsällskap, sysselsättningsgrad (både under ridning och i frihet) mm mm.
Låt hästar få en chans att vara hästar också, då blir de mer harmoniska.

Fst det är nog olika. Ger jag en av mina hästar 2 dl BLÖT betfor så går han i taket. Han klarar inte alls betfor.

Men vilken ras på häst har du?

tänker på din avatar.

Även på hur de arbetas.

Ja, jag tänkte mer på det du nämnde om att det skulle bli dyrt om du skulle ge varje ingrediens som finns i helfodret fast separat.

Jag har gjort likadant som du, minus extramineraler då, bara färdigfoder + grovfoder samt betfor. Extramineraler ska man ju inte lägga till om de får full ranson färdigfoder?
Betfor är bra tycker jag, ett underskattat foder/fodertillskott:)

Ja, jag tänkte mer på det du nämnde om att det skulle bli dyrt om du skulle ge varje ingrediens som finns i helfodret fast separat.

Det behöver ju inte bli så dyrt, att ge separat vad som finns i färdigfoder. Äppelskruttar och ogräs kan ju inte vara så dyrt.;):angel:

:idea:Det sistnämnda har jag i massor i vår trädgård!

I muslin (havrefri förståss!!) en av inackorderingarna ger är det 35% korn och 25% vetekli i olika former, 12% lusern, 10% betfor resten majs och melass.
Några 7 kr/kg tycker jag inte att det är värt, går väl dock an för den får bara en skvätt/dag och ägaren har bara en häst.

Har inte vågat räkna på var detta skulle kosta mig, 2 avelsston, en åring, 2 st 5 åringar och en gamling...
Nåja, jag for nog fortsätta blanda mina egna foder. Faktiskt ganska lika förutom att jag använder en hel del havre. (+lusern, korn, kli, betfor, soja och olja i olika kombinationer till hästarna).

Har du räknat på kostnaden för din egen blandning? Hur mycket billigare blir det egentligen? Mineraler inräknat.

Jag håller absolut med om att det blir ohållbart med dessa färdigfoder om man har många hästar eller svårfödd häst - om man inte har gott om pengar förstås.

Min är svår att hålla hull på så jag ska göra ett försök på kombination som sagt, av helfoder plus havre så får vi se hur det funkar. Vi ska ha ett ngt kraftigare hö i år än f g så får vi se vad det gör också. Vågar inte dra på för mycket med höga värden på höet, han är ju, trots sin storlek, av ponnyras.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 780
Senast: axel
·
T
Foder & Strö Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård.... Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 015
Senast: kickikompis
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama