Artificiell insemination (A.I)

T

Tie

Är lite nyfiken på detta. Har suttit och kollat surfat runt lite men inte hittat direkta svar på mina funderingar. Då tänkte jag att dessa duktiga bukefalister har nog bra kunskap om detta :)

Om man tar in fryst sperma hur länge klarar sig denna utan att bli förstörd?

Kan man här i sverige ta sperma från en duktig äldre hane och frysa ner för att senare kunna använda? Vad gäller kring detta?

Sv: Artificiell insemination (A.I)

Vet bara svaret på en av dina frågor.

Ja, man kan frysa ner sperma från en hane för att kunna spara och använda när hanen gått bort. Vet flera personer som gjort det. Har dock ingen koll på pris, villkor etc.

Är lite nyfiken på detta. Har suttit och kollat surfat runt lite men inte hittat direkta svar på mina funderingar. Då tänkte jag att dessa duktiga bukefalister har nog bra kunskap om detta :)

Om man tar in fryst sperma hur länge klarar sig denna utan att bli förstörd?

Kan man här i sverige ta sperma från en duktig äldre hane och frysa ner för att senare kunna använda? Vad gäller kring detta?

Är den rätt nedfryst så håller den hur länge som helst i princip men blir ju gradvis sämre ju längre tiden går.
Vet en som inseminerade med 18 år gammal sperma härom året och fick 8 valpar. Hanen dog 1991 har jag för mig.

Vem som helst kan frysa efter sin hane om man så vill. Men bara vissa veterinärer får göra det, det är alltså inte alla kliniker som står till förfogande för detta. Man får betala en årlig förvaringskostnad bara efteråt, kommer ej ihåg hur mkt det var men runt tusenlappen per år har jag för mig.
Det är sämre dräktighetsprocent på fryst sperma - mellan 50-60% chans jämfört mot färsk sperma/naturlig parning.

Intressant detta, men det kan tydligen bli väldigt dyrt som jag förstår det om man väntar många år med att använda sperman!

Visst är det så att tiken ska ha haft en kull tidigare om man ska inseminera och även hanen ska ha avkommor? Eller är det ok att inseminera på en tik som aldrig tidigare haft en kull?

Detta är inget som är aktuellt för mig iom att jag inte har någon avelstik just nu, men det är bra kunskap att ha inför framtiden! Förhoppningsvis kommer det en liten tikvalp till mig i år som förhoppningsvis visar sig bli ett bra avelsmaterial som vuxen.:)

Intressant detta, men det kan tydligen bli väldigt dyrt som jag förstår det om man väntar många år med att använda sperman!

Visst är det så att tiken ska ha haft en kull tidigare om man ska inseminera och även hanen ska ha avkommor? Eller är det ok att inseminera på en tik som aldrig tidigare haft en kull?

Detta är inget som är aktuellt för mig iom att jag inte har någon avelstik just nu, men det är bra kunskap att ha inför framtiden! Förhoppningsvis kommer det en liten tikvalp till mig i år som förhoppningsvis visar sig bli ett bra avelsmaterial som vuxen.:)

SKK har tagit bort det att det inte får vara en förstagångstik osv. Däremot är det ju önskvärt om tiken och hanen har visat att de kan fortplanta sig normalt innan men inget krav s a s.
Ibland måste man ju inseminera förstagångstikar - man har t ex en tik ute på halvfoder (har således bara en kull att ta på henne) och den mest lämpliga hanen finns i t ex Australien, då har man ju inte så mkt val :)

och ja, det kan bli dyrt att använda gammal fryssemin. Den som hållit det i alla år vill ju sålart ha tillbaka för sina utlägg - därför är det ju ganska meningslöst att frysa från en medelmåtta som ingen ändå vill använda senare.....

SKK har tagit bort det att det inte får vara en förstagångstik osv. Däremot är det ju önskvärt om tiken och hanen har visat att de kan fortplanta sig normalt innan men inget krav s a s.
Ibland måste man ju inseminera förstagångstikar - man har t ex en tik ute på halvfoder (har således bara en kull att ta på henne) och den mest lämpliga hanen finns i t ex Australien, då har man ju inte så mkt val :)

och ja, det kan bli dyrt att använda gammal fryssemin. Den som hållit det i alla år vill ju sålart ha tillbaka för sina utlägg - därför är det ju ganska meningslöst att frysa från en medelmåtta som ingen ändå vill använda senare.....

Jasså det är ok att inseminera en förstagångstik.... du ser man lär sig nått nytt varje dag :) Dock föredrar iaf jag att parningen skett på vanligt sätt, men jag har börjat bli lite mer intresserad av importblod och då kan man ju hamna i de läget att det är insemination som gäller.

Har ni några länkar till bra sidor där jag kan läsa på lite mer om A.I. ?

Liknande trådar

Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
3 277
Senast: Kakis
·
Övr. Hund De finns både på Facebook och har hemsida. Det handlar om rehabilitering av aggressivt beteende. De jobbar i hela Sverige och utomlands...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 460
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka