• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 119
J

jupiter-judex

nu när jag var och köpte lite hö så erbjöd han mig ett bra pris på ärthö....det var typ det som blev kvar när han skördat ärtor och sen växte det upp så mycket annat gräs bla raj så han slog alltihop på rundbalar och tog in. tänkte nog inte behållt dom men hörde sig för och många hade velat ha det. hade fått till svar att det funkade utmärkt att fodra hästar med, analysen har inte kommit på det än men det såg fint ut...lite grövre inslag än det mjukaste höt han hade. verkade som att det skulle bli ganska bra värden då det är lite kräm i ärtor...men han visste inte än.
vet ni något om det? jag fick som sagt ett jättebra pris på det eftersom det blev en liten bonus skörd för han så jag skulle väl spara en hel del på det!

Sv: ärthö?

Rajgräs anses olämpligt till hästar eftersom det innehåller ganska mycket fruktan (fångrisk)! Sök gärna på rajgräs här på forumet, du får nog en del träffar!

jaha! jag trodde alla vallar hade det och frågade kompisen och hon tyckte inte det var konstigt med rajgräs....finns det inte i höbalarna man köper då menar du? för det har ju jag då aldrig frågat...

Senast ändrad av en moderator:

Vallfröblandningar speciellt till hästar innehåller inte rajgräs, men jag kan inte det där så bra. Vet i alla fall att hästarna brukar tycka att timotej är smakligast, själv skulle jag i alla fall passa mig för rajgräs.
Hoppas att Helena Handberg hittar hit, hon kan nog svara!

Ärtdelen vet jag inget om. Fast jag har gett hösilage med till huvuddelen rajgräs i (och lite timotej och sånt 'vanligt' med). Saligt ovetande om det där med fruktanet ska tilläggas, då jag hade fånghäst på den tiden. Och hon fick fri tillgång av det där hösilaget. Utan problem, men det kan ju varit ren tur då, men följer fruktan med hösilaget så?

Hursom, värdena var bra på det, hästarna tyckte MYCKET om rajgräshösilaget, och tja jag hade absolut inget att klaga på, och hade gärna gett rajgräs igen just för hästarna tyckte så väldigt bra om det. (Fast som sagt, detta var saligt ovetandes om ev högt innehåll av fruktan då)

okey....väldigt delade meningar angående rajgräs när jag sökte....fast det känns som att det inte var så konkreta svar, alla verkar vara överens om att det inte är bra men det har fungerat bra när dom gett det ändå....hmmm:confused:

Mina hästar har gått på bete på rajgräs och jag hade inte en aning om någon fångrisk. Men de mådde bra på betet och någon fång syntes inte till. Kanske därför det kallas fånggröda? ;)

bara skoja..

*KL*

Jag fodrade med hösilage innehållande ganska mkt rejgräs för ett ex antal år sedan, både till shettisarna o araberna o inte fick vi fång då, men när vi fodrade med hö utan rajgräs nått år senare då fick bägge araberna fång, dock inte shettisarna
Maximal otur kanske?

*KL*

Jag fodrade med hösilage innehållande ganska mkt rejgräs för ett ex antal år sedan, både till shettisarna o araberna o inte fick vi fång då, men när vi fodrade med hö utan rajgräs nått år senare då fick bägge araberna fång, dock inte shettisarna
Maximal otur kanske?

Man bör också ta reda på när på dygnet grovfodret är slaget också, ju senare på dagen, desto mer fruktan oavsett grässort!

Jag har fodrat med helsädesensilage, med inslag av ärtväxter.
Hästarna ÄLSKAR det- men min erfarenhet säger att det bästa var att växla varrannan giva med vanligt hö/ensilage för att få bäst effekt.
Det är ngt för grovt för att bara ses som det enda grovfodret anser jag.

vad det gäller rajgräs så har mina hästar ätit det i alla år, och jag har aldrig haft en fånghäst:angel:

Knapplån
Rajgräs ingår nog i de flesta grovfoderblandningar. Jag skulle inte tveka att ge mina hästar av ett grovfoder med ärthalm. Borde höja proteinnivån i fodret. Till en fångbenägen häst skulle jag tveka att ge stora mängder pga av ärtens stärkelse och, om det var stor andel rajgräs, den ev höga fruktan andelen.

Vad gäller fruktanhalter är det vanliga scenariot att halterna är låga på morgonen. Växten har förbrukat en del av sitt energilager under natten. Sen stiger fruktanhalten ofta efter några timmar med stark sol.

Det är nog mer komplicerat än att fång orsakas av enbart fruktan. Möjligen återspeglar fruktanhalten förlopp i växten som bidrar till fång. HH

okey, så du tror att det skulle funka bra med det höet som jag pratar om då med andra ord?? och tror du det är lika bra som allt annat hö med liknande värden? har ju en shettis i och för sig men han har gått på bete hela sommaren och jag har inte sett några tendenser till fång...har ju i och för sig bara haft han sen tidig vår...men fång har han i alla fall inte haft.

Men är det inte tvärtom - tidiga morgnar är fruktanhalten högre än mitt på dagen?

Jag har förstått det som att det är tvärtom när det är kallt framförallt minusgrader. Då är fruktanhalten högst på morgonen. Jag antar att den sjunker senare på dagen om det blir varmare då.

knapplån

till tgd

Jag ser nu att du har fått ett svar till. Jag antar att det ovanliga scenariot är när det är minusgrader på natten. Då har jag förstått det som att växterna ej kan växa och därför ej göra av med fruktanet. Men HH kan detta betydligt bättre än jag.
Jag vågar i alla fall inte ha min häst på gräs en kall morgon när det är minusgrader. Vi har inte haft så många sådana morgnar än men då har hon stått inne.

Senast ändrad:

Tack för era klargöranden HH och FA!

Forest Autumn; vi har heller aldrig ut hästar den här årstiden på fruset gräs, utan de står då inne en par timmar på förmiddagen. Är rädda för både kolik och fång av det frusna gräset.

Ärter användes förr mycket i foderstater på hästar som hade dåligt proteininnehåll men kärnan blir mycket hård om den torkas så då måste den krossas.
Ärter innehåller mycket lysin och hög proteinhalt, men många hästar tycker att ärter är osmakliga iallefall dagens ärter, men det kan du ju se om de äter det!
Raj gräs är ett vanligt foder i våra hösorter, den är relativt tålig mot tramp o.s.v men tål inte att växa under vinterdelen. Den har hög sockerhalt och snabb återväxt så i ensilering används den ofta.
Inga problmei den delen heller.
Men ta analys på enilaget och kolla hur det ser ut på den delen oxå det kan ju hjälpa till i beslutet.

jag antar att det svaret var till mig...?
själva ärtorna är ju inte kvar nu utan det är ju det som blev kvar efter ärtskörden...själva ärt halmen.
sen är det inte ensilage/silage utan rundbalar torrt hö jag pratar om...analysen är på gång, han hade inte fått den än... men om analysen och värdena ser bra ut så tycker ni med andra ord att jag skulle kunna satsa på det höt i år??

fler som har åsikter om det är bra som foderhö till mina hästar? känner mig lite kluven när en del säger att det är direkt olämpligt till hästar och en del tycker det går utmärkt:(
förutsättningsvis att analysen verkar stämma in på mina behov....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka