Hazel
Trådstartare
@athena_arabians visst är det du som är rosnörd? har en ros jag inte vet sort på
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@athena_arabians visst är det du som är rosnörd? har en ros jag inte vet sort på
Jag har väl ett visst rosintresse Hur ser den ut?
Louise bugnet?Här är den, den är engångsblommande, gissar att den räknas som buskros, knopparna är röda men blommorna är vita och lite "platta" Visa bifogad fil 30987
Jag gissar på Mme Hardy.Här är den, den är engångsblommande, gissar att den räknas som buskros, knopparna är röda men blommorna är vita och lite "platta" Visa bifogad fil 30987
Jag med.Jag gissar på Mme Hardy.
Här är den, den är engångsblommande, gissar att den räknas som buskros, knopparna är röda men blommorna är vita och lite "platta" Visa bifogad fil 30987
Louise bugnet är remonterande så den är det inte. Denna är dessutom rätt ljust grön i bladverket, mild doft, blommar i juni, väldigt lite taggar
Missade att den inte remonterade. Med tanke på taggarna är jag tveksam till Mme Hardy, det är en damaskros som har ordentligt med taggar (men knopparna/blommorna är väldigt lik den).
Med tanke på taggarna och resten säger jag att det ev är en albaros. Alba Maxima eller kanske Maiden's Blush (fast den är nog för rosa)?
Edit: Mme Plantier?
Tror jag stämmer bra. Jag har också en Mme Plantier och den är väldigt lik och luktar visserligen gott, men inte jättestarkt.Mme Plantier ser rätt ut! Tycker visserligen inte den har stark doft även om den luktar gott men det känns ändå som att det är rätt ros. Tack
Tror jag stämmer bra. Jag har också en Mme Plantier och den är väldigt lik och luktar visserligen gott, men inte jättestarkt.
Dessa (jag har två) står dessutom på en väldigt öppen plats så jag antar att det spelar in hur mycket man tycker dom luktar, jag gissar att dom stått här minst 10 år så jag tror att det antagligen är någon äldre sort som är rätt lätt att få tag på, vilket känns rimligt med Mme Plantier jag har även två Flammentanz som också stod här när jag flyttade in 2016
Albarosor är mer subtila i doften tycker jag, damask och centifolier är mer "in your face" Jag gör en vansinnigt god rosenlikör på min höstdamask Rose de Rescht.
Förstår precis hur du menar! Min mamma gillar "in your face" doftande rosor. För mig är doften mest en bonus medan hon väljer utifrån doften. Köpte en Harry Edland i år så hon har nån att lukta på
Oh no. Jag som är så superlycklig över min persiska gulros som jag fått plantor av.Jag är nöjd så länge de har doft, inte är gula och är äldre än 1867...
Oh no. Jag som är så superlycklig över min persiska gulros som jag fått plantor av.
Den är gul och den doftar inte.....
Å andra sidan så får jag väl okejat för min Aghata? 1810 var väl första noteringen...
När jag bli pancho ska jag bli rosodlare.
Man ska inte vara för skeptisk när man köper rosor har jag märkt, en av mina favoriter är min Souvenir du Docteru Jamain och jag gillar INTE rött.Gula har sin charm... men de är inte min grej Men jag ska inte säga så mycket, R. helenae som jag har är ljusgul i början, har svag doft och är modern...
Man ska inte vara för skeptisk när man köper rosor har jag märkt, en av mina favoriter är min Souvenir du Docteru Jamain och jag gillar INTE rött.