Årskontroll?

Silver Girl

Trådstartare
Har nu haft min häst i ett år och börjar nu undra om det är något man borde kolla/göra årligen förutom vaccination och tandstatus? Är en 18-årig valack.

Hur gör ni?

Sv: Årskontroll?

Vaccinationer & tandkontroll. Kollar upp ryggen vid minsta lilla tecken, då pålle haft ryggbesvär förut. Annat gör jag vid behov. :)

En sak som nyligt slagit mig hade kunnat varit bra, är att ta kort regelbundet ur samma vinklar med samma referenspunkter. Då kan man lättare se om/hur hästen förändrat sig under tid. Man blir ju blind när man ser hästen varje dag, lätt att missa båda positiva och negativa förändringar.

När man kollar tänderna kan man ju passa på och be vet kolla igenom och lyssna på hästen, se den springa på rakt och böjt spår.

Detta är inte som jag GÖR, men som jag kan tycka att jag vore smart om jag gjorde ;)

Min häst får checkas av en gång om året av min vet., kanske onödigt tycker vissa men det ger mig ett hum om att vi ligger bra till och det finns inget som akut skulle behöva fixas till och man upptäcker om det är något i ett tidigt stadie. Då får han böjas och tittas på, klämmas och kännas igenom och min vet. vill alltid se dom ridna så det känns jättebra tycker jag. Får en allmän koll på status helt enkelt.
Sen kollas min hästs tänder lite oftare, han är extremt känslig om sin mun så det känns som en bra grej, blir ca var 8-9onde månad istället för en gång om året.
Annars är det nog inget jag gör årligen förutom vaccinationen då.

Vi åker till klinik samma tid varje år för tandkoll och vaccination. Då får också veterinären göra en liten hälsoundersökning, springer med hästen, longerar, allmänt intryck.

Känns tryggt.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar