Ärrvävnad...

N

NiitSirK

Det är så att för ca 3 veckor sedan skadade sig en häst som vi har här hemma i hagen. Jag vet inte vad som hänt och eftersom jag var bortrest så såg jag inte såret förrän 4 dagar efter själva händelsen (min väldigt hästkunniga syster var hemma och tog hand om hästarna då och skötte såret mycket väl), då var benet tjockt från hasen och ned till kotan (såret sitter på framsidan av skenbenet, bak), men jag såg att det kom vätska från det så jag tog bort sårskorpan och tvättade såret. Dagen efter var benet nästan normalt. Nu, 3 veckor efter, är benet inte minsta svullet men ärrvävnad står ut någon centimeter från såret, ska man låta det vara? Det går väl inte bort av sig självt?

Hästen i sig var aldrig halt, lite stel efter att hon stått inne ett par timmar men efter några steg så syns inget alls.

Men det lär ju bli ett rejält ärr..?

NiitSirK

Sv: Ärrvävnad...

Låt det vara. Endera går det bort, eller så gör det det inte. Sålänge ärrvävnaden bara är i huden och håller ihop brukar det inte bli problem.

Min dam har en ärtstor 'ärrknöl' efter sin sparkskada i början av maj. Jag har ganska gott hopp om att den går bort med åren, med tanke på hur valacken sett ut i sina yngre dagar jmf med nu (haft massor av sådana 'ärr' som helt gått tillbaka), men gör det inte det så stör det inte mig heller, är ju bara ett skönhetsfel. (Eftersom det sitter i huden, och inte går upp av rörelse etc)

"Dökött" kan man försiktigt pensla med något som heter Nellex. Köps på apotek. Då faller svallkött som det kan bli efter sårskador bort.

För att inte få ett stort fult ärr som står ut från benet så kan man badda på med något som heter Lotagen. Det tar bort svallkött och är superbra! Finns på apoteket, men en vetrinär måste skriva ut det på recept.
Efter en veckas behandling med detta, så var min hästs sår, kanonfint!

mava skrev:
"Dökött" kan man försiktigt pensla med något som heter Nellex. Köps på apotek. Då faller svallkött som det kan bli efter sårskador bort.

Numer heter Nelex Lotagen och måste skrivas ut på recept från vet.
/T

som jag uppfattar det är det torr vävnad/förhårdnad, inte död/svallkött? ärrvävnad kan ta år innan (om) det försvinner. jag skulle avvakta så länge hästen verkar oberörd.
hoppas allt blir bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Missemus
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Bluefish
·
Hästvård Tänkte att det finns massa smarta människor här inne när man själv står och funderar. Min häst har sedan vi klippte henne i höstas...
Svar
16
· Visningar
1 928
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur