Arrendera stort stall

Sv: Arrendera stort stall

Inackorderingarna ska väl betala de 30.000 på "kallhyran", låt säga att du har 5 boxar själv, då ska de andra betala 2000:- i kallhyra samt att du sedan får lägga på för service, foder, strö och allt som de hästarna kostar. Då har du dina fem hästar med gratis boxplats. Jag har själv eget stall, och när jag räknar vad de kostar i drift med foder och strö, alltså utan service, underhåll, elkostnader o d så kostar de ca 1200:- per häst, och då köper jag ändå grovfoder billigt av en granne. Om du ska kunna ta ut någon lön, förutom de fem gratisboxarna, så måste du nog ta rejält betalt och ha fullt alltid om det ska gå ihop sig.
 
Sv: Arrendera stort stall

Det låter helt galet.... Du lär ju dessutom ha ett annat boende,eftersom det inte finns möjlighet till det. Först ska du ut med hyra på 30.000:-,sen lär du ha pengar till eget boende,mat til både dig och dina djur,intresse,och ett sparande. Du behöver säkert plocka ut minst 15.000:- själv,vilket betyder att du lär få ut 45.000:- efter skatt,ca 58.000:- före skatt alltså. Sen ska intäkterna även räcka till hö,hagar m.m.

Vem står för vad i fall något går sönder? du eller ägaren? Finns det maskiner som du får använda,eller lär du köpa det/hyra in? Tänkte tex på harv till manegen,betesputs,skottning/sandning på vintern...

Försäkringar lär du garanterat fixa,samt så lär du väll fixa i ordning massa papper och sånt på verksamheten?

Att ha råd med en antställd är omöjligt,och hur länge orkar du vara ensam i detta?
 
Sv: Arrendera stort stall

Tack för svar! Det är skönt att bolla ideer och tänka fram och tillbaka...

Det ingår lite maskiner. Traktor, harv, grävmaskin, fyrhjuling, bevattningsvagn etc (jag har förstått det som att de bara ska träda tillbaka och att allt som de använder idag är ok för mig att använda framöver, ska naturligtvis kontrollera detta ordentligt)

Försäkringar får jag stå för själv. Min senaste tankegång är att det inte blir fullservice utan vissa pass måste jag lägga ut på schema...risken är bara att jag tappar några av de som står där med de villkoren idag men det kan nog inte hjälpas.

Jag kanske är galen men det är en dröm som jag haft länge och det är inte ofta som gårdar i "storstäder" kommer ut på arrende.
 
Sv: Arrendera stort stall

I "mitt" stall hyrs det ut 11 boxar när det är fullt,a´1000.- kallhyra. Man kan köpa till mockning,a´50:-,ridning a´100:-.

Finns också en unghästlösdrift där det i dag går 3 inhyrningar,´1500:-,då ingår fri tillgång på hö.

Vi betalar 2,50:-/kg till stallägaren,vilket ger oss en stallhyra på 1700:-

Stallägaren har egna åkrar så pass att det täcker upp hö för ca 6 månader,alltså så måste hon köpa hö resterande 3-4 månaderna.

Om vi räknar lite snabbt så säger vi i snitt 1600:- per plats med hö då vissa äter mindre,vilket ger en inkomst på 17600:-,sen tillkommer dom boxar hon mockar,kanske i snitt 3 i veckan,vilket ger 600:- till.

Lösdriften drar in 4500:-

Nu är vi uppe i ca 23.000:- in.

Hyrs även ut nån häst ibland,och nån ridlektion hålls,så kanske 25.000:- in varje månad. Sen är det utgifter för hö,maskiner,el,vatten,slitage,grus för att fylla alla hagingångar så man slipper lera.

Av detta så tar stallägaren ut MAX 5000:- i handen efter att allt är betalt och det varit en bra månad,så inte är det nått man blir rik på eller...
Så om vi skulle räkna på att du skulle få det fyrdubbla in,och det fyrdubbla ut,alltså 100.000.- in,så skulle du får ut ca 20.000:- i handen,vilket inte skulle räcka till hyran av stallet ens,sen ska du ha pengar till att själv kunna leva och bo.

Nu har ju jag räknat grovt för jag har ju igentligen ingen aning om vad som kostar vad,men det är iaf vad vi betalar till stallägaren,sen vet jag att hon nämt att hon kan ta ut ca 5000:- i månaden när allt är draget,betalt och klart,så jag har inte "rotat" i hennes ekonomi,utan det är vad hon har nämt.

Förra året byttes det eltråd för flera flera tusen tex,i år var det dåligt med halm så det kostade mer än höet,så det drog iväg att fylla lösdriften,slutade med att det vart spån där istället.

Jag hoppas verkligen att våran stallägare orkar fortsätta,för det är verkligen världens bästa stall,men när man hör vilka summor det handlar om så förstår jag inte hur man kan våga chansa. Hon gör dessutom ett toppenjobb,så det är synd att hon inte får mer pengar för det,men vi kan ju inte betala hur mycket som helst heller,även fast man önskade det. vi försöker iaf uppskatta henne med en extra fin blomma till jul och sånt,och ge henne komplimanger då och då,så jag hoppas hon vet att vi tycker om henne! :love:

Sen är det som hon säger,när vårsolen värmer,och hon kan ställa sig och sola mot stallväggen,att det är det bästa jobbet man kan ha,och att det är värt allting,och det kan jag absolut hålla med om,jag skulle älska det,att vara omringad av hästar dagligen,men tyvär så skulle jag som sagt inte våga chansa.

Ta och räkna ordentligt,bättre att du räknar lite högre på alla utgifter och istället får en överaskning om att det blir mer pengar över än vad du trodde,än att du inser att det inte går runt. Hur mycket pengar behöver du för att klara dig´?
 
Senast ändrad:
Sv: Arrendera stort stall

Bara kallhyran borde ju ligga på 1500 + moms. Sen tillkommer strö och grovfoder på säg 1000-lappen/häst om man ligger högt. Sen ska du ha betalt för din service.

Jag vet i tusan jag, hade nog inte gett mig in på det, för personal kan du glömma.
 
Sv: Arrendera stort stall

Hej!

Jag säger inte att alla galanta, genomtänkta, uppställda, räkneexempel som getts är felaktiga, snarare ger de nog en relativt faktisk bild av det mest troliga scenariot i stort, dvs. det blir tufft!

Men.. Kör!! :laugh:
Om detta är din dröm, och du har möjligheten i din hand redan, vad gör du då om 15 år när du ser tillbaks på möjligheten du hade, och inte tog..?
Alla chansningar gå inte bra, men många gör det också! Du är ju ändå medvetenom att det kommer att kosta på, både tid, pengar och förmodligen en och annan blodsdroppe till förmån för arbete du gör själv. Räkna med att ryggen värker, kaffebryggaren går varm och jösses, glöm inte räkna med kostnaden för kaffet! ;) Men mestadels kommer alltsammans ske medan du ler!

Om det inte går vägen, avveckla då, säg upp hyreskontraktet, låt någon annan ta över, och gå tillbaks, eller vidare, till något annat du också kan.

Men låt inte chansen att leva din dröm glida dig förbi, av rädsla för EV. ekonomiskt "trångmål".

Kolla upp bidrag från EU, kommun osv. Kolla upp ev. hyresintäkter från hundklubbar som vill ha ridhuset till utställningshall någon helg osv.

"The sky is the limit!"

Stoooooort Lycka till! :laugh:

// Mvh - J
 
Sv: Arrendera stort stall

Hej!

Jag säger inte att alla galanta, genomtänkta, uppställda, räkneexempel som getts är felaktiga, snarare ger de nog en relativt faktisk bild av det mest troliga scenariot i stort, dvs. det blir tufft!

Men.. Kör!! :laugh:
Om detta är din dröm, och du har möjligheten i din hand redan, vad gör du då om 15 år när du ser tillbaks på möjligheten du hade, och inte tog..?
Alla chansningar gå inte bra, men många gör det också! Du är ju ändå medvetenom att det kommer att kosta på, både tid, pengar och förmodligen en och annan blodsdroppe till förmån för arbete du gör själv. Räkna med att ryggen värker, kaffebryggaren går varm och jösses, glöm inte räkna med kostnaden för kaffet! ;) Men mestadels kommer alltsammans ske medan du ler!

Om det inte går vägen, avveckla då, säg upp hyreskontraktet, låt någon annan ta över, och gå tillbaks, eller vidare, till något annat du också kan.

Men låt inte chansen att leva din dröm glida dig förbi, av rädsla för EV. ekonomiskt "trångmål".

Kolla upp bidrag från EU, kommun osv. Kolla upp ev. hyresintäkter från hundklubbar som vill ha ridhuset till utställningshall någon helg osv.

"The sky is the limit!"

Stoooooort Lycka till! :laugh:

// Mvh - J

Tack för ett härligt svar!
Ursäkta att jag inte svarat, har varit fullt upp och jag har även hunnit med att vara utomlands på en praktik under en månad.
Det har inte hänt så mycket, jag har nu flyttat min häst till stallet och har absolut inte gett upp tanken. Ägarna har inte heller någon brådska.
Några, som kanske läser här vad vet jag?, har kontaktat ägarna och frågat om de får hyra. Ägarna som inte lagt ut något officielt blev lite förvånade att det spridit sig.
Så vi får se vad som händer. Jag vill ta min tid och fundera och vara mer säker innan jag kör. Ägarna vill nog också att det ska kännas rätt.
Jag återkommer med uppdateringar. Tack för engagemang återigen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vet inte om denna tråd hamnade rätt, men kände att frågan vänder sig till oss med hästar snarare än att lägga den inne på senior...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: Mim
·
L
Anläggning :love:Jag har tillsammans med min man fått chansen att för en riktigt billig peng ta över en gård av en gammal god vän till...
Svar
18
· Visningar
3 074
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 260
Senast: Totola
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp