Sv: Arrendera stort stall
I "mitt" stall hyrs det ut 11 boxar när det är fullt,a´1000.- kallhyra. Man kan köpa till mockning,a´50:-,ridning a´100:-.
Finns också en unghästlösdrift där det i dag går 3 inhyrningar,´1500:-,då ingår fri tillgång på hö.
Vi betalar 2,50:-/kg till stallägaren,vilket ger oss en stallhyra på 1700:-
Stallägaren har egna åkrar så pass att det täcker upp hö för ca 6 månader,alltså så måste hon köpa hö resterande 3-4 månaderna.
Om vi räknar lite snabbt så säger vi i snitt 1600:- per plats med hö då vissa äter mindre,vilket ger en inkomst på 17600:-,sen tillkommer dom boxar hon mockar,kanske i snitt 3 i veckan,vilket ger 600:- till.
Lösdriften drar in 4500:-
Nu är vi uppe i ca 23.000:- in.
Hyrs även ut nån häst ibland,och nån ridlektion hålls,så kanske 25.000:- in varje månad. Sen är det utgifter för hö,maskiner,el,vatten,slitage,grus för att fylla alla hagingångar så man slipper lera.
Av detta så tar stallägaren ut MAX 5000:- i handen efter att allt är betalt och det varit en bra månad,så inte är det nått man blir rik på eller...
Så om vi skulle räkna på att du skulle få det fyrdubbla in,och det fyrdubbla ut,alltså 100.000.- in,så skulle du får ut ca 20.000:- i handen,vilket inte skulle räcka till hyran av stallet ens,sen ska du ha pengar till att själv kunna leva och bo.
Nu har ju jag räknat grovt för jag har ju igentligen ingen aning om vad som kostar vad,men det är iaf vad vi betalar till stallägaren,sen vet jag att hon nämt att hon kan ta ut ca 5000:- i månaden när allt är draget,betalt och klart,så jag har inte "rotat" i hennes ekonomi,utan det är vad hon har nämt.
Förra året byttes det eltråd för flera flera tusen tex,i år var det dåligt med halm så det kostade mer än höet,så det drog iväg att fylla lösdriften,slutade med att det vart spån där istället.
Jag hoppas verkligen att våran stallägare orkar fortsätta,för det är verkligen världens bästa stall,men när man hör vilka summor det handlar om så förstår jag inte hur man kan våga chansa. Hon gör dessutom ett toppenjobb,så det är synd att hon inte får mer pengar för det,men vi kan ju inte betala hur mycket som helst heller,även fast man önskade det. vi försöker iaf uppskatta henne med en extra fin blomma till jul och sånt,och ge henne komplimanger då och då,så jag hoppas hon vet att vi tycker om henne!
Sen är det som hon säger,när vårsolen värmer,och hon kan ställa sig och sola mot stallväggen,att det är det bästa jobbet man kan ha,och att det är värt allting,och det kan jag absolut hålla med om,jag skulle älska det,att vara omringad av hästar dagligen,men tyvär så skulle jag som sagt inte våga chansa.
Ta och räkna ordentligt,bättre att du räknar lite högre på alla utgifter och istället får en överaskning om att det blir mer pengar över än vad du trodde,än att du inser att det inte går runt. Hur mycket pengar behöver du för att klara dig´?