Arrendera stort stall

Katrinero

Trådstartare
Vänder mig till er här då det verkar vara många kunniga som skriver här!

Har fått erbjudande om att hyra ett stall (ej boningshus) med 20 boxar och manege samt 10 hektar vall och 2 hektar grusade hagar i en av Sveriges största städer...
Gården har ännu ej kommit ut på marknaden och jag vill gärna lägga ett attraktivt bud då jag är angelägen.
Vad är attraktivt?? Jag ska sköta allt själv, det ligger centralt så väldigt lätt att hyra ut boxar, välskött.
Någon som har en idé?
Tack på förhand/Katrin
 
Sv: Arrendera stort stall

Vad menas med Sveriges största städer? Är det inom de 3 största? 10 största? Priserna i Stockholm vs Örebro (7e största) skiljer sig rätt rejält i kostnad. Även skiljer det sig en hel del på stallhyror åtminstone på var i Stockholm stallet ligger som exempel. 2 mil utanför eller 5 mil utanför.
 
Sv: Arrendera stort stall

Ligger det centralt i Göteborg och har ett välskött ridhus så torde det "sälja sig självt" nästan. Finns ju överlag nästan inga stall i Göteborg som ligger centralt, utan de flesta, i alla fall de med ridhus, ligger utanför åt något håll.

Attraktivt framför allt tror jag en välskött fullserviceanläggning är där hyresgästerna kan köpa till servicenivå efter vad de önskar och slippa kollektiva insatser, liksom valfrihet gällande hagar (ensam, två och två, större flock). Med ett sådant koncept lyckas i alla fall vår stallägare hålla fullt och med kö i just Göteborg. :) Lycka till!
 
Sv: Arrendera stort stall

Tack för ditt svar!
Jag känner just så. Det är en stor chans för mig att äntligen arbeta med det jag vill. Mitt "problem" är att jag inte vill att det ska ut på marknaden för utarrendering utan att jag ska kunna lämna ett så attraktivt bud till ägarna att de väljer att arrendera ut till mig utan att fråga någon annan.

Att jag får boxarna uthyrda (även om jag behöver några av dem för eget bruk till försäljningshästar) ser jag som relativt enkelt. Frågan är bara vad man tjänar på en boxplats i dagens läge?
Jag står idag uppstallad i södra Göteborg och betalar 3500 för en boxplats där de tar ut mina hästar på vardagar och jag får 12 kilo hö per häst och dag. Här har jag också manege och en stor paddock med fin hinderpark.
Ska jag ta 3500 kr så måste jag dra bort moms, ev personal med skatt o sociala, el, underhåll, hö, gödselhantering, ev strö osv osv. Frågan är om det är så lukrativt egentligen?
 
Sv: Arrendera stort stall

Nej, rik lär du nog inte bli, framför allt inte om du dessutom skall ha flera boxar själv. Beroende på område och vad du erbjuder så kan man ju lägga sig ngt högre, jag betalar just nu 4200 kr för helpension inkl. mockning och alla ut/insläpp samt alla fodringar utom kvällen som ligger på schema, inkl. hösilage inne. Jag tror mångas smärtgräns går runt 4500-5000 kr - och då krävs en del faciliteter förstås.

Kanske mer lukrativt att nischa sig mot det lite mer "lyxiga", vilket dock kommer kräva personal som kan ge all service och sköta allting du själv inte hinner, och därmed nyttja personalresursen mer vilket ger merinkomster som inte renderar högre utgifter eftersom personalen "ändå är där"?

Tror dock det är oerhört svårt att få en bra ekonomi som gör att du och din personal kan ha fulla löner på kanske 15 uthyrda boxar, men jag är en obotlig pessimist också. ;)
 
Sv: Arrendera stort stall

Räkna baklänges på det:
15 uthyrda boxar á 3500kr/st = 52500kr/mån

Hö: 12kg x 15 hästar x 2,5kr/kg = 450kr/dag = 13500kr/månad
Strö (säg spån): 15hästar x 3balar/v á 60kr/st x 4,5v = 12150kr/månad
Kraft: Säg 300kr/häst & månad = 300kr x 15hästar = 4500kr/månad
Arrendekostnad: ?
Slitage: ?
El: ? Med ridhusbelysning så drar det snabbt iväg!
Anställda: En anställd vill ha ut 10000kr/månad i handen = ca 20000kr totalt. Ta det gånger två = 40000kr/månad. (Mycket grovt räknat)

Du får ju givetvis dra av moms hit och dit och priserna är ungefärliga och på en höft - men det är en grov skiss.
Kan du få det att gå runt med bara dig som anställd tex? Då blir det ju ett annat läge kanske..
 
Sv: Arrendera stort stall

Kan tillägga att strö ingår inte i exemplet med hyra som jag angav ovan, inte kraft heller, det köper hästägarna själva. :) Jag har so far aldrig stått i ett stall i Göteborg där strö ingår (även om jag vet att det förekommer, men det är nog inte så vanligt) faktiskt.
 
Sv: Arrendera stort stall

Mmmm, men vad tror ni är en rimlig summa att erbjuda ägarna för stället per månad?
Att jag kan hyra ut boxarna är jag övertygad om. Frågan är hur mycket ett sådant ställe arrenderas ut för?
 
Sv: Arrendera stort stall

Såg en liknande anläggning (20 boxar, ridhus, centralt osv). Ägarna ville ha 30k i månaden för att hyra ut det. Personligen skulle jag nog hellre försöka få ett banklån som man betalar av 20-30/månad för, för hur kul skulle det vara att betala 360000 per år för något man inte äger? Visst ett banklån på måånga miljoner är väl inte så kul heller och antagligen inte så lätt att få idag men jag hade nog ändå övervägt det.
 
Sv: Arrendera stort stall

jag betalar 10.000 (8000 + moms, kallhyra) för tillgång till stall med 8 boxar och en fin anläggning. 2,5 mil utanför en stad som är att anses EJ som en storstad. Plus att vi får sköta i stort sett allt runt och på själva "gården" själva (som är kopplat med hästar, snöskotta, bygga hagar, se till så ridunderlagen är bra/sladdas, gödslet, etc etc )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arrendera stort stall

Ja jag tänkte att man nog får bjuda ca 30.000...
Jag får inga lån på den summan och en sådan gård vågar jag inte tänka på vad den skulle kosta...
Tänker att man kanske kan arrendera nu och sen har man "förköpsrätt" om de ska sälja en vacker dag?
Tyvärr tror jag inte jag får den för 30.000...men jag vågar nog inte lägga budet högre:eek:
 
Sv: Arrendera stort stall

Du kommer inte att få ekonomi i det ifall du ska betala 30.000:-/månaden och tro att inhyrningarna betalar ditt uppehälle.

15 st uthyrda boxar för låt säga 4500:- på helinackordering = 67.500:-. Så får du dra av momsen på det. 25% bort ger 50.645:-. Så har du din hyra på 30.000:- att betala. Då har du 20.645:- över. Så ska stallet underhållas. Du ska få någon lön själv. Tar du ut vit lön så får du räkna med att dubbla summan du tar ut i egenavgifter. Så hade du velat få 15.000:- före skatt så kommer du betala nästan 30.000:- med egenavgifter, etc. Glöm att ha en anställd.

Men visst, ifall dina saluhästar drar in bra pengar, ifall du kan arrangera lite blåbärshoppningar, ifall du kan få några andra inkomster på gården än bara uthyrningen av boxarna så kanske du får tillräckligt med ekonomi i det hela för att du ska kunna leva på det.

Eller så får du köra hälften svart.
 
Sv: Arrendera stort stall

Räkna inte heller med att alla betalar för sig även om alla boxar är uthyrda......

pessimistRie
 
Sv: Arrendera stort stall

Du kommer inte att få ekonomi i det ifall du ska betala 30.000:-/månaden och tro att inhyrningarna betalar ditt uppehälle.

15 st uthyrda boxar för låt säga 4500:- på helinackordering = 67.500:-. Så får du dra av momsen på det. 25% bort ger 50.645:-. Så har du din hyra på 30.000:- att betala. Då har du 20.645:- över. Så ska stallet underhållas. Du ska få någon lön själv. Tar du ut vit lön så får du räkna med att dubbla summan du tar ut i egenavgifter. Så hade du velat få 15.000:- före skatt så kommer du betala nästan 30.000:- med egenavgifter, etc. Glöm att ha en anställd.

Men visst, ifall dina saluhästar drar in bra pengar, ifall du kan arrangera lite blåbärshoppningar, ifall du kan få några andra inkomster på gården än bara uthyrningen av boxarna så kanske du får tillräckligt med ekonomi i det hela för att du ska kunna leva på det.

Eller så får du köra hälften svart.

Du missade foder/strökostnaden foder/strö till 15 hästar på helinackodering lär snabbt äta upp de 20645 som var kvar efter hyran var betald med dagens foder/strö kostnader, kommer alltså i bästa fall gå +-0 om INGEN lön tas ut för att sköta dessa 15 hästar.
 
Sv: Arrendera stort stall

Jag har nu lagt ett bud......var en liten fegis och lade ett lägre bud. Hoppas att de ska ta det och slippa gå ut med det.
Det senaste jag hörde (från en inside som står i det stallet) var att de överväger mitt bud, antingen tar de det eller så ska någon släkting driva det vidare.
Så det verkar som att de inte går ut till någon helt okänd i alla fall.
Håll tummarna för jag vill verkligen!:bump:

Jag var förresten där och frågade om jag kunde få sätta upp några extra boxar på en loge (tror det får plats 6 boxar till där) och det förbättrar kalkylen en hel del.
Några anställda blir det inte till att börja med.
 
Sv: Arrendera stort stall

De har svarat nu...priset blir 30.000 per månad som de tidigare sade. Och jag räknar som en galning...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vet inte om denna tråd hamnade rätt, men kände att frågan vänder sig till oss med hästar snarare än att lägga den inne på senior...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: Mim
·
L
Anläggning :love:Jag har tillsammans med min man fått chansen att för en riktigt billig peng ta över en gård av en gammal god vän till...
Svar
18
· Visningar
3 074
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 260
Senast: Totola
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp