arrendera...kostar???

C

Colleen

Jag har nu hyrt två hagar, de tillsammans utgör 1,5 hektar.
För det betalar vi 600 kr i månaden.
Vad jag förstått nu när jag börjat lyssna runt, så är det alldeles för mycket!!
Vad betalar ni som arrenderar, per hektar?
Betalar ni per månad eller år?
Var i Sverige bor ni, är det prisskillnader? Jag bor i Stockholm.

Jag arrenderar 8 hektar och betalar 6000kr/år i stockholmsområdet. Vad jag vet så ligger priset på ca 1000kr/hektar och år. Men varför ska bönderna hyra ut till oss, om dom inte tycker att dom tjänar på det så står vi utan bete. Det är så med hästar att man får betala och se glad ut. :) Tyvärr! :mad:

Jag lånar så gott som obegränsat med hagar - alldeles gratis!

Våra grannar, så gott som alla, har kor. Och mitt i smeten av alla kobönder bor vi med hästar. Det var bara positiva tongångar när vi skaffade hästar, för många av bönderna här har insett vikten rent kvalitétsmässigt OCH ekonomiskt av att kunna ha ett väl fungerande växelbete mellan kor, får och hästar. Så vi får fritt låna hur mycket bete som helst. kruxet, eller haken med det är att vi måste lägga ned rätt så mycket jobb på att ställa hagarna i sånt skick att jag kan släppa ut pållarna i hagarna. Som de flesta hagarna ser ut, så är det uråldriga staket med taggtråd, och sånt släpper jag inte in hästarna på. Så varje år, tar vi "till oss" en ny hage som vi drar nya stängsel till, då vi tar bort ruttna staket med rostig taggtråd och istället drar nytt med tryckimpregnerad stolp och elrep. Det blir lite jobb, och materialet kostar, men i gengäld kostar inte själva betet oss ett öre. Och alla blir nöjda, både djur och bönder och vi!

Jag arrenderar 5 hektar och betalar 2000 + moms per år för det. Det är så billigt pga att de som äger det får stöd för Biologisk mångfalld på den marken, det gör att jag inte får slänga på konstgödning där, men hittills har det växt bra ändå. :)
Bor i Skåne!

Har en liten fråga till er som arrenderar... hur fick ni tag på marken? Bor i stan och vill arrendera lite mark en bit utanför stan, och om möjligt ställa iordning ett par uteboxar där... Men hur hittar man en bonde som vill arrendera ut marken? Annonsera, eller åka runt och fråga? Snälla hjälp!!!

Vore jag som du, skulle jag sätta upp lappar vid lokala samlingsplatser, tex affären, anslagstavlor vid busshållplatser, bensinmackar där det klart och tydligt framgår att det bara är betesmark för hästar du är ute efter. Och annonsera i lokaltidning.

Jag har en granne som under många år har arrenderat ut mark till annan kobonde, men som blivit missnöjd med den arrendatorns skötsel av marken. Tydligen så är det så med arrenden, att man inte kan säga upp det hur som helst, utan måste vänta till arrendet går ut för att man ska komma åt sin egen mark igen. Och arrendatorn måste dels sköta marken på överenskommet vis och dels efter arrendets tid, återställa marken i ursprungligt skick om det behövs, annars kan dryga bötesbelopp utkrävas. Det krävs nog en hel del juridisk kunskap om vad som gäller när man arrenderar mark - kolla upp sånt noga innan!

Jag vet inte om de funkar men ring till nån i LRF's lokala styrelse. De borde veta vem som kan tänka sig att arrendera ut.

Här runt är det vanligt att man byter EU-bidraget mot markanvändadet. Det är ju den som brukar marken (ev arrendator) som har rätt till EU-bidraget. Denne låter då det gå direkt till bonden som betalning. Ca 1000 kr/ha och år?

Jag kan inte reglerna helt och hållet, men som jag förstår det så är det den som använder marken som kan söka EU-bidrag. Är du inte ägare så gissar jag att det krävs ett arrendekontrakt som bevis. Kolla med din lokala lrf-förening, de har speciella kontaktpersoner som bara jobbar med EU-bidrag. Alternativt om du känner en bode, de har i allmänhet stenkoll!
Bidraget för betesmark är inte så högt, men finns där biologisk mångfald så blir det genast betydligt bättre.

Liknande trådar

Katthälsa Där jag går nu kostar det knappt 1300, men har nu fått reda på att det verkar ligga på runt 900 hos flertalet övriga. Dit jag går är...
Svar
14
· Visningar
1 914
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 300
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info