Arrendera egen hage som inackordering?

kolblakkur

Trådstartare
Mina hästar har en hage som ingår i hyran. Denna räcker dock inte som åretrunt hage. Nu ska de på bete denna sommar, så det är ingen kris. Men nästa sommar behöver jag en hage. Eller ja, under den torra perioden behöver jag en hage. Under den blöta perioden kan de gå i den hagen de har nu. Stallägaren ska arrendera mer mark, eftersom den inte räcker till hennes hästar. Så jag föreslog att jag också skulle arrendera mark, vilket hon tyckte var en god idé. Det finns gott om mark runt om stallet. Det enda jag är fundersam över är ström i staketet, men det får väl lösa sig. I alla fulla fall, vad tycker ni om detta? Är det en bra idé eller är det dumt av mig att arrendera mark som inackordering?

Sv: Arrendera egen hage som inackordering?

Det är väl en jättebra ide ! Då får du ju bestämma helt själv över den hagen. Alternativet att inte ha sommarhage måste väl vara sämre ? Jag hade nog velat få ett avtal på 5 år om jag skulle bekosta och sätta upp stolpar själv.Efter 5 år är det ju ändå dags att börja byta ut stolparna så de börjar ju bli förverkade då.Eller så betalar man ett högre pris o får hage med stolpar o allt ?Om jag bara hade kunnat arrendera på årsbasis hade jag nog velat använda plaststolpar så att jag hade kunnat ta de med om jag flyttade.

Det är väl en jättebra ide ! Då får du ju bestämma helt själv över den hagen. Alternativet att inte ha sommarhage måste väl vara sämre ? Jag hade nog velat få ett avtal på 5 år om jag skulle bekosta och sätta upp stolpar själv.Efter 5 år är det ju ändå dags att börja byta ut stolparna så de börjar ju bli förverkade då.Eller så betalar man ett högre pris o får hage med stolpar o allt ?Om jag bara hade kunnat arrendera på årsbasis hade jag nog velat använda plaststolpar så att jag hade kunnat ta de med om jag flyttade.

Hmmm, jag tycker också det kunde vara en bra ide men jag vet nog inte om jag skulle vilja skriva på ett arrendekontrakt på 5 år? Ts är ju bara inackorderad och mycket kan hända som gör att man vill flytta hästen.

5 år känns lite saftigt.

Grannen har 1-2 hagar lediga också, tänkte höra med honom om man kunde hyra där istället. Där finns redan stolpar och tråd så då slipper jag ordna det. Och ström har jag fått reda på att man kan ordna med ett bilbatteri :D

Nej, jag menar att man ska ha rätt att hyra hagen i 5 år. Inte att man måste hyra den. Min tanke var att gör man en så pass dyr investering som det är att stolpa upp en hage så måste man få garantier att man också har tillgång till att få hyra hagen under rimligt lång tid. Om man så önskar.Men kan du hyra en redan färdig hage så måste det väl vara bättre ?

Ja, det kan vara bättre :) Ska höra med han som har hagarna. Jag vet att han lånat ut dem tidigare.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 598
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar