Ärrbildning i karleder

-Catherine-

Trådstartare
Min nyinköpta pålle kom med mkt svår mugg på alla fyra benen (vita ben). Enligt säljaren hade han sett fruktansvärt mkt värre än då jag var och tittade på honom första gången, riktigt djupa sprickor i karlederna och ned mot ballarna och massor med krustor som blödde.

Nu har de stora såren läkt genom idoga behandlingar (rengöring, torka, smörja och så vidare) men fortfarande har han en del mindre krustor som jag tjurar på med att behandla. Vad jag däremot går bet på är de tjocka ärrbildningarna som blivit efter de djupaste såren, jag vet inte riktigt hur jag ska hantera dem. Jag misstänker att de aldrig kommer försvinna, men frågan är om han kommer få besvär av dem i framtiden? Om de kanske i värsta fall till och med hämmar hans steg?

Är det ngn som har erfarenhet av efterbehandling av svår mugg och ärrbildning som kan ge mig lite råd och tips?

Sv: Ärrbildning i karleder

Du skrev " Jag misstänker att de aldrig kommer försvinna, men frågan är om han kommer få besvär av dem i framtiden? Om de kanske i värsta fall till och med hämmar hans steg? "

Är lite nyfiken på hur det kommer sig att du köpte denna pålle och vad veterinären sa om sprickorna.

Det är inte så att din häst har haft Lymfangit?

Ärr överlag är ju en påminnelse om en skada som har läkt - små ärr bleknar bort medan djupa är bestående. Det finns inte så mycket att göra åt saken.
Dock kan du ju förebygga mugg på det sätt du gör idag, tvätta, torka, smörja så som du gör.

Jod, Hexocil, Iotyol, Fotsvampsmedel, Klorhexedin, Asolsprit, Helosan, Filmjölk - det finns massor av olika sätt att behandla/förebygga mugg men blir det inte bättre så ta ett skrappprov och få det analyserat.

Fortfarande nyfiken på hur du gick tillväga med köpet av denna häst :angel:

Hej!

Drar min mugghistoria en gång till...

Min tjej blev sjuk som 4-åring, med en så svullen kropp att svullnaden gick ut genom huden i benen. Karlederna fram läkte fint, karlederna bak blev ärriga- med djupa ärr som krävde daglig omvårdnad hela hennes livstid (hon blev 11 år). Om de inte sköttes torkade de ut och blev sår igen. Nu fick hon trots idog omvårdnad tillbaka sina sår, med en aggressiv streptokock-infektion som senare ledde till en blodkärlsinflammation, vilket skulle gått att behandla kortison resten av livet, men pga andra skador valde vi att ta bort henne, trots att inflammationen var under kontroll.

Det jag vill komma till är att det som funkade absolut bäst på hennes hemska torra ärr var dels Niveakreme i blå burk (finns lite varstans) och Hipposan, som man billigast köper via tillverkarna på deras hemsida. Hipposan är nog det bästa, då det är utan parfym och tillsatser- blev tipsad om det av veterinär med hud som specialitet.

Lycka till (och jag kan inte låta bli att undra varför man köper en häst med såna problem)

/ Lavinia

jag har haft 2 hästar under åren som haft kronisk "ärrbildning" tvärsöver karleden ("skorpor/krystor" som aldrig går bort). köpta med ärren. inget som påverkat hästen alls, men ärret har behövt hållas mjukt med tex. vaselin dagligen. dom hästarna hade aldrig mugg hos mig dom åren jag hade dom.

håll det mjukt dagligen ;)

Inte pga mugg, men pga ful sårskada i karleden hade min arabvalack ärrbildning. Under läkningstiden av såret fick han mugg i såret, första och sista gången han hade mugg.

Hursom, ärren var ganska rejäla, var som hårlös, tjockare hud som kändes lite 'skroviga och mjuka' mellan varven. Behövde aldrig göra ngt (mjukgörande eller så), fick aldrig mugg i det igen och påverkade aldrig.

Min nuvarande har fula, fula ärrbildningar, inte i karleden dock utan över sträcksenor och böjsenor fram (blisterskador). Förtjockad hud, hårlöst, tjockt och torrt och allmänt blä. Förvånansvärt nog inte behövt 'göra' ngt. De såren var djupare än dina, och tog år att läka ut. Enda 'men' han har nu förutom att det ser bedrövlig ut och känns ganska otäckt (knöligt etc som sagt) är att han är känslig för islag och för skav där. Dock inte fått mugg där eller liknande, men sitter ju på annan lokalisation, dock blir det ju lerigt värre där med.

Tack för alla svar, jag försöker replikera alla frågor i ett och samma inlägg här istället för att göra flera stycken :)

Först och främst, anledningen till att jag köpte hästen var att han är så otroligt fin i övrigt. Fin i kroppen och inga andra "problem" än mindre mjuka gallor (som jag förmodar beror mest på det relativt kraftiga betet jag har hemma). Han har mkt bra temperament och är välutbildad (Msv dressyr & 1.20 hopp).
Dessutom är han otroligt tjusig att se på :)

Han veterinärbesiktades innan mitt köp (inte bara en utan två ggr dessutom :)) och jag fick följa med och fråga ut veterinären om allt jag hade funderingar över, däribland då hans mugg. Svaret jag fick var att det såg ut att vara på tillbakagång och att enligt veterinären fanns det ingen anledning till oro. Att det blivit så illa som det varit var enligt hans åsikt ren och skär felbehandling.Så jag såg faktiskt inte ngt skäl till att backa ut köpet just pga muggen.
Köpet genomfördes som vilket annat hästköp som helst, inga konstigheter alls :D

Om det finns ngn lymfangit i historiken vet jag faktiskt inte, men med omfånget av muggen i åtanke så känns det inte som om jag skulle utesluta det helt i brådrasket. Lymfangit skrämmer mig dock inte så förfärligt mkt, alla hästar råkar nog ut för det ngn gång i livet, hur försiktiga de än är.

Iaf..Idag, tre veckor efter ankomst hemma hos mig så ser han MKT bättre ut. Alla sår har läkt och han har börjat få tillbaka pälsen delvis. På vissa ställen tror jag dock inte att han kommer få ngn päls att tala om, mer bara lite "ludd". Inget problem iofs, tvärtom eftersom det gör det hela lättare att hålla rent..men vackert är det ju inte direkt :grin:

Anledningen till min frågeställning var ju just ärrbildningen, om ngn här har haft hästar med liknande och om detta har gett ngn negativ inverkan på hästen och ridningen, men som det verkar så är det tydligen överlag positivt...och det bådar ju gott för mig och Stormvind :)

Hittils har jag iaf inte märkt utav ngt negativt som jag kan härröra till karledsbesvären, det enda är väl då att det är lite pilligt om jag behöver sätta på ett par boots, han har ju lätt för att skapa irritation och skav just i dessa områden...hmm...kanske man kan kanta bootsen med fårskinn?

Sen så är det väl bara att vara envis, envis, envis och åter envis med tvätt & smörja...antar jag :)

Tack igen för att ni delade med er av er erfarenhet, det var skönt att läsa. Även om jag inte är tokorolig så funderar man ju en hel del ;)

Min häst har rejäla ärr i ena karleden efter mugg. Det har han haft ända sen jag köpte honom för mer är 2 år sen. Så de kommer aldrig att gå bort.
De påverkar inte steget. Han har iaf klarat att tävla godkända La:4 :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 505
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
601
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
822
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31