Arrangerade rundresor

fryckan

Trådstartare
Funderar på att ge mig själv en resa i 30 års-present, har inte hört med nån om ev. Sällskap än för nånstans väcktes en tanke om att eventuellt åka på en arrangerad rundresa. Dock så har jag fördomen att det mest är medelålders som gör sånt:o
Stämmer det eller är sånt något som även yngre provar? Någon som varit på en sån som kan rekommendera ett bolag att åka med?
 
@fryckan Vilken region och vilken typ av resa är du sugen på? Jag har lite koll trots att jag inte åker arrangerat själv så kanske kan komma med tips :).
 
Funderar på att ge mig själv en resa i 30 års-present, har inte hört med nån om ev. Sällskap än för nånstans väcktes en tanke om att eventuellt åka på en arrangerad rundresa. Dock så har jag fördomen att det mest är medelålders som gör sånt:o
Stämmer det eller är sånt något som även yngre provar? Någon som varit på en sån som kan rekommendera ett bolag att åka med?

Jag känner folk som åkt med Temaresor. Både yngre och äldre. Spelar det någon roll egentligen? Bara folk är trevliga och guiden och resan bra.
 
Jag känner folk som åkt med Temaresor. Både yngre och äldre. Spelar det någon roll egentligen? Bara folk är trevliga och guiden och resan bra.
Jag tycker personligen att de bästa resorna är de där åldrarna är blandade och det är också såna resor där i alla fall mina kunder varit nöjdast. Skulle jag åka på en arrangerad rundresa idag skulle jag utan tvekan höra mig för innan vad de har för spridning på åldrar.
 
Var vill du åka? Det finns massor av företag runt i världen som har arrangerade resor. Vill du åka på resa där du själv kan köra så kolla rough.se
 
Jag har åkt mycket med Rosa Bussarna. Alla åldrar och mer än hälften på en resa åker själva och känner ingen annan som är med sedan tidigare. Enda nackdelen är att du inte kan få enkelrum, men öronproppar löser det problemet. De har resor med olika längd och över hela världen.
 
Jag har några tjejkompisar kring 30 som åkt med rosa bussarna och som jag fattat så har de ät varit blandat på de resorna. Är sugen själv på att göra något sånt.
 
@fryckan Jag skulle nog rekommendera The Solo Female Traveller's Networks resor :). De riktar sig mer till yngre, dock bara till dem som identifierar sig som kvinnor. De jag talat med som varit på deras resor är otroligt nöjda!

Rosa Bussarna verkar för mig vara det absolut värsta man kan utsätta sig själv för i resväg och något som lockar en särskild typ av person. Så om jag vore du skulle jag googla Rosa Bussarna resedagbok/reseberättelser så du får en bild av vad det är för nåt innan du i sådana fall bokar :).
 
Frågan är nog vad för sorts resa du tänkt dig? Jag har åkt med G-adventures (bokas i Sverige via Kilroy)till exempel till Borneo och en rundresa där på 2 veckor och där är det mest yngre men även äldre. Medelålder på 30 i gruppen ungefär.
 
@fryckan
Rosa Bussarna verkar för mig vara det absolut värsta man kan utsätta sig själv för i resväg och något som lockar en särskild typ av person. Så om jag vore du skulle jag googla Rosa Bussarna resedagbok/reseberättelser så du får en bild av vad det är för nåt innan du i sådana fall bokar :).
Vad är det du tycker verkar hemskt? Man måste ju inte välja en resa där man bor på bussen eller i tält om man ogillar sådant. Inte heller de riktigt långa resorna som så klart blir ganska annorlunda jämfört med annat. Men de har ett stort utbud att välja på.
 
Vad är det du tycker verkar hemskt?
Alltså jag har av olika skäl läst typ allt man kan komma över på nätet i form av reseberättelser från Rosa buss-resor och för mig låter det hela väldigt gräsligt. Särskilt resorna till Afrika, som jag läst mest om. Det resenärerna själva beskrivit (även de som gillar upplägget och resorna) är bla hur de är typ 60 skandinaver på en och samma resa. När de stannar så liksom väller de allihopa ur bussarna, vilket ju skapar en viss atmosfär överallt där de drar fram. Alla säger att man i princip bara umgås med de andra på bussen, att medresenärerna "gör" resan, vilket ju gör att den största upplevelsen blir skandinaviska medresenärer - när man är i Afrika (!!) för att uppleva saker. Det festas sjukt mycket på bussarna och hookas upp. Så pass att begreppet "Rosa buss-bebisarna" myntats. Det är otroligt långa kördagar och späckade program - stora delar av resan blir liksom BUSS snarare än att uppleva landet där man är. Flera som rest med dem har klagat över samma sak - att när de fått nåt bra tips på restaurang att gå till för att se nåt nytt så har resten av bussen hört samma tips, varför de återigen sitter fast med samma skandinaviska gäng på nån liten restaurang som nu är full av bussgänget.

Jag ser framför mig en massa svenskar på en buss som gör nån form av värsta sortens busscharter, med "pinkfest" istället för grisfest. Som sitter och krökar utanför sin buss på nån bushcamping, fotar afrikaner på dagarna och klagar över höga priser. För mig är alltså inte bekymret att det skulle vara obekvämt att sova på en buss utan snarare i princip allting annat.

Jag har för övrigt stött på Rosa bussarna på några hostels i Östafrika och den stämningen som dessa bussgäng drar med sig är inte så himla trevlig, långt värre än bussgäng från andra overlandföretag.

Obs alltså att jag inte säger att TS ska avstå från Rosa Bussarna - bara att det nog är bra att läsa reseberättelser innan, joina deras grupp på Facebook etc, för att få en känsla av vilken typ av resa det är. Så hon inte blir besviken :).
 
Alltså jag har av olika skäl läst typ allt man kan komma över på nätet i form av reseberättelser från Rosa buss-resor och för mig låter det hela väldigt gräsligt. Särskilt resorna till Afrika, som jag läst mest om. Det resenärerna själva beskrivit (även de som gillar upplägget och resorna) är bla hur de är typ 60 skandinaver på en och samma resa. När de stannar så liksom väller de allihopa ur bussarna, vilket ju skapar en viss atmosfär överallt där de drar fram. Alla säger att man i princip bara umgås med de andra på bussen, att medresenärerna "gör" resan, vilket ju gör att den största upplevelsen blir skandinaviska medresenärer - när man är i Afrika (!!) för att uppleva saker. Det festas sjukt mycket på bussarna och hookas upp. Så pass att begreppet "Rosa buss-bebisarna" myntats. Det är otroligt långa kördagar och späckade program - stora delar av resan blir liksom BUSS snarare än att uppleva landet där man är. Flera som rest med dem har klagat över samma sak - att när de fått nåt bra tips på restaurang att gå till för att se nåt nytt så har resten av bussen hört samma tips, varför de återigen sitter fast med samma skandinaviska gäng på nån liten restaurang som nu är full av bussgänget.

Jag ser framför mig en massa svenskar på en buss som gör nån form av värsta sortens busscharter, med "pinkfest" istället för grisfest. Som sitter och krökar utanför sin buss på nån bushcamping, fotar afrikaner på dagarna och klagar över höga priser. För mig är alltså inte bekymret att det skulle vara obekvämt att sova på en buss utan snarare i princip allting annat.

Jag har för övrigt stött på Rosa bussarna på några hostels i Östafrika och den stämningen som dessa bussgäng drar med sig är inte så himla trevlig, långt värre än bussgäng från andra overlandföretag.

Obs alltså att jag inte säger att TS ska avstå från Rosa Bussarna - bara att det nog är bra att läsa reseberättelser innan, joina deras grupp på Facebook etc, för att få en känsla av vilken typ av resa det är. Så hon inte blir besviken :).
Har vänner som åkt med Rosa Bussarna, i Afrika, och de säger exakt det där. Och att de skämts för att tillhöra det "gänget" för att lokalbefolkningen blivit ganska trist behandlad.
 
Alltså jag har av olika skäl läst typ allt man kan komma över på nätet i form av reseberättelser från Rosa buss-resor och för mig låter det hela väldigt gräsligt. Särskilt resorna till Afrika, som jag läst mest om. Det resenärerna själva beskrivit (även de som gillar upplägget och resorna) är bla hur de är typ 60 skandinaver på en och samma resa. När de stannar så liksom väller de allihopa ur bussarna, vilket ju skapar en viss atmosfär överallt där de drar fram. Alla säger att man i princip bara umgås med de andra på bussen, att medresenärerna "gör" resan, vilket ju gör att den största upplevelsen blir skandinaviska medresenärer - när man är i Afrika (!!) för att uppleva saker. Det festas sjukt mycket på bussarna och hookas upp. Så pass att begreppet "Rosa buss-bebisarna" myntats. Det är otroligt långa kördagar och späckade program - stora delar av resan blir liksom BUSS snarare än att uppleva landet där man är. Flera som rest med dem har klagat över samma sak - att när de fått nåt bra tips på restaurang att gå till för att se nåt nytt så har resten av bussen hört samma tips, varför de återigen sitter fast med samma skandinaviska gäng på nån liten restaurang som nu är full av bussgänget.

Jag ser framför mig en massa svenskar på en buss som gör nån form av värsta sortens busscharter, med "pinkfest" istället för grisfest. Som sitter och krökar utanför sin buss på nån bushcamping, fotar afrikaner på dagarna och klagar över höga priser. För mig är alltså inte bekymret att det skulle vara obekvämt att sova på en buss utan snarare i princip allting annat.

Jag har för övrigt stött på Rosa bussarna på några hostels i Östafrika och den stämningen som dessa bussgäng drar med sig är inte så himla trevlig, långt värre än bussgäng från andra overlandföretag.

Obs alltså att jag inte säger att TS ska avstå från Rosa Bussarna - bara att det nog är bra att läsa reseberättelser innan, joina deras grupp på Facebook etc, för att få en känsla av vilken typ av resa det är. Så hon inte blir besviken :).
Det sista är ett jättebra tips oavsett vem man åker med.

En sak att inte glömma är att vad man har är nu - vill du göra en resa, gör den även om den inte är "för din åldersgrupp". Kolla om den resa du vill göra/det bolag du vill resa med lockar folk du vill hänga med och gör saker som du tycker är spännande.

Med vänlig hälsning
Hen som ska åka på rundtur typ Ski around the Rockies när hen inte längre är bunden av sociala åtaganden, även om hen då absolut inte längre hör till målgruppen
 
Alltså jag har av olika skäl läst typ allt man kan komma över på nätet i form av reseberättelser från Rosa buss-resor och för mig låter det hela väldigt gräsligt. Särskilt resorna till Afrika, som jag läst mest om. Det resenärerna själva beskrivit (även de som gillar upplägget och resorna) är bla hur de är typ 60 skandinaver på en och samma resa. När de stannar så liksom väller de allihopa ur bussarna, vilket ju skapar en viss atmosfär överallt där de drar fram. Alla säger att man i princip bara umgås med de andra på bussen, att medresenärerna "gör" resan, vilket ju gör att den största upplevelsen blir skandinaviska medresenärer - när man är i Afrika (!!) för att uppleva saker. Det festas sjukt mycket på bussarna och hookas upp. Så pass att begreppet "Rosa buss-bebisarna" myntats. Det är otroligt långa kördagar och späckade program - stora delar av resan blir liksom BUSS snarare än att uppleva landet där man är. Flera som rest med dem har klagat över samma sak - att när de fått nåt bra tips på restaurang att gå till för att se nåt nytt så har resten av bussen hört samma tips, varför de återigen sitter fast med samma skandinaviska gäng på nån liten restaurang som nu är full av bussgänget.

Jag ser framför mig en massa svenskar på en buss som gör nån form av värsta sortens busscharter, med "pinkfest" istället för grisfest. Som sitter och krökar utanför sin buss på nån bushcamping, fotar afrikaner på dagarna och klagar över höga priser. För mig är alltså inte bekymret att det skulle vara obekvämt att sova på en buss utan snarare i princip allting annat.

Jag har för övrigt stött på Rosa bussarna på några hostels i Östafrika och den stämningen som dessa bussgäng drar med sig är inte så himla trevlig, långt värre än bussgäng från andra overlandföretag.

Obs alltså att jag inte säger att TS ska avstå från Rosa Bussarna - bara att det nog är bra att läsa reseberättelser innan, joina deras grupp på Facebook etc, för att få en känsla av vilken typ av resa det är. Så hon inte blir besviken :).

Jag har bara åkt en långresa i Afrika för ca 15 år sedan och kan hålla med om att det var lite åt det hållet. Jag är inte mycket för att dricka och festa men upplevde inte att det var så mycket, eller framförallt inte alla som deltog. Långa kördagar är det, men jag gillade det, tycker man får en annan känsla för avstånd. Men valde ju också att åka transsibiriska järnvägen några år senare, så det är väl min personlighet.

De kortare resorna jag åkt (både i Afrika och utan rosa buss) har varit mer som vanliga gruppresor. T ex skulle jag inte tveka att rekommendera nästan vem som helst att åka transsibiriska eller resan till Sri Lanka/Maldiverna. Lite äldre och inte så många resenärer, och minimalt med festande.

Men jag håller med att man ska läsa på och veta vad resan innebär. Alla typer av resor är inte för alla ☺.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 132
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 506
Senast: scizofren
·
A
Hundavel & Ras Startade nyss en tråd om Berner Sennen, men får ge upp den tanken för nu eftersom jag har en hundrädd förälder jag måste gå till mötes...
2
Svar
31
· Visningar
13 524
Senast: annibanni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp