Ärr som gör ont

Lyan

Trådstartare
Jag har tyvärr armarna fulla av ärr och nu när det börjar bli kallare så har de börjat göra ont, klia, sticka och bli alldeles blåa. Det har även blivit som ruvor på ett par av dem. Jag behöver inte känna mig frusen för att det ska bli såhär men om jag byltar på mig så jag nästan blir för varm så känns det bättre.

Är det för att det är dålig blodcirkulation i ärrvävnaden? Går det att göra något eller är det bara att stå ut?

Är det gamla ärr? Mina har blivit mindre känsliga med tiden, ett märker jag knappt av alls längre, ett annat är fortfarande känsligare än normal hud men inte alls som i början.

Smörj, smörj, smörj. Riktigt massera in en mjukgörande lotion/olja/salva, för det mjukar dels upp och får lite fart på blodcirkulationen.

Det är ganska nya ärr från djupa skärsår. La in frågan på ett annat forum också och fick även där tips om att smörja massor. Så får smörja, hålla varmt och hoppas att det försvinner med tiden. Det verkar inte vara farligt iallafall skönt nog

Jag minns tyvärr inte hur länge det tog i mitt fall, antar att det dessutom kan variera mycket.

Det är ganska nya ärr från djupa skärsår. La in frågan på ett annat forum också och fick även där tips om att smörja massor. Så får smörja, hålla varmt och hoppas att det försvinner med tiden. Det verkar inte vara farligt iallafall skönt nog

Rosehip-olja (gärna med Helichrysum i) är bra mot ärr och i förlängningen misstänker jag mot dina problem. PM:a om du vill veta var man kan köpa till vettigt pris, i Sverige är rosehip gräsligt dyrt.

Håller med om att smörja in, det som hjälper för mig är att hålla det riktigt mjukt och återfuktat. Jag har väldigt torr hud, och det blir mycket värre den kalla årstiden och det märks direkt om jag slarvat med insmörjningen. Då kliar och svider det som f-n direkt.

Jag tror även mina ärr har blivit mindre känsliga ju längre tid som gått.

Rosehip-olja (gärna med Helichrysum i) är bra mot ärr och i förlängningen misstänker jag mot dina problem. PM:a om du vill veta var man kan köpa till vettigt pris, i Sverige är rosehip gräsligt dyrt.

Tack för tipset :) Jag köper tyvärr inte något från utomlands, men ska kolla upp det

Att smörja in hjälper mestadels tillfälligt, så det tråkiga svaret är att vänta. Jag känner så igen det du beskriver, speciellt kliandet och stickandet, och enligt min egen erfarenhet hjälper det inte nämnvärt att smörja in, annat än då som tillfällig lindring. Men med tiden kommer det att ge med sig - det kan dock ta lång tid. Vid djupa skärsår kan nerver ha skadats och det tar tid för nya nerver att "växa ut" (amatörmässig beskrivning som jag har fått av läkare).

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 098
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 462
Senast: Murphy
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 992
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar