Arnika gel på dräktigt sto?

Spirit

Trådstartare
Får man använda det?
Stoet har en väldigt stel länd, blir behandlad av Et & får inte masseras pga dräktighet.
Fick tips att jag kunde "klappa" in arnika gel på hennes länd dagligen efter rid/strechpasset för att hjälpa till att mjuka upp musklerna.

Provade ringa min klinik men ingen svarade (hade nog mycket att göra)

Håller på att rehabilitera henne efter skada.

Sv: Arnika gel på dräktigt sto?

Vad gör ET:n?
Jag skulle hellre massera än att manipulera.
Arnikan är nog ingen fara för ditt dräktiga sto (om du använder det i normala mängder).
Gå omkring och ha ont är nog sämre då.

Et, sätter akupunktur & behandlar med laser regelbundet.

Arnikan fick jag som tips av en annan person.
Har BoT ryggstycke liggandes, men Arnikan skulle vara effektivare.
Vilket hade passat mig bra för då hade stoet sluppit gå med täcke på betet.

Glömde skriva att hon rehabiliteras i samråd av min klinik veterinär.

Senast ändrad:

Akupunktur och laser är ok på dräktigt sto men ej massage :confused::confused:

Jag är massör (människor) och där avråds man från att massera gravida de första tre månaderna. Orsaken är att de flesta missfall sker då och massagen kan påskynda det, INTE framkalla). Därav avråds man från detta så att inte massagen ska sättas i samband med det eventuella missfallet.
Jag vet att andra alternativmedicinare inom humansidan har samma rekomendationer från deras förbund.

Hade någon av mina dräktiga ston problem skulle jag inte tveka att massera dem.

Senast ändrad:

Många hästmassörer som säger nej till dräktiga ston då det kan framkalla kastning.

Likadant på människor, bör ej masseras om man är gravid. Men akupunktur gick bra.

Kan inte sånt alls själv, litar på expertisen & frågar här, annars får jag prova ringa kliniken igen på måndag.

Många hästmassörer som säger nej till dräktiga ston då det kan framkalla kastning.
Detta stämmer ej. Det framkallar inte kastning men kan precis som på människor påskynda det om kroppen redan har bestämt sig för att fostret ska bort.

Ok,

Massörerna här masserar inte dräktiga ston. Har fått blankt nej när jag frågat.

Eftersom jag inte har någon utbildning alls eller nödvändig kunskap masserar jag inte själv.

Åter till frågan, kan man använda arnika gel på henne utan fara?

Som jag skrev i mitt första inlägg;
Ja, det är säkert ingen fara.

Lycka till!

Mitt sto har problem med ryggen får muskelspänningar precis bakom sadlen (pga fallolycka)
Jag har under hela dräktigheten masserat på arnika på detta stället.
Använt massage borste (gummiborste med taggar) ca 5min varanan dag.
Fölis är född och mår bra och mamman slapp ha ont i ryggen.

BoT ska inte användas på dräktiga ston!!! inte på gravida människor heller

Varför får man inte använda BoT på dräktiga ston?

Pratade med BoT i falsterbo i söndags & dom rekomenderade BoT & försökte sälja antingen ländtäcke eller ett helt täcke til mig.

Har ett ryggstyckeliggandes från tidigare häst, men har inte hittat nått att sätta fast det med ännu på et smidigt sätt, har inte täcke på under sommaren.

Saxat från dera hemsida;

Användning ej vid dräktighet. (Detta pga att man kan aldrig avgöra om effekten från en relativt ny produkt bidragit till ev. missbildning.)

Pratade med BoT i falsterbo i söndags & dom rekomenderade BoT & försökte sälja antingen ländtäcke eller ett helt täcke til mig.

Har ett ryggstyckeliggandes från tidigare häst, men har inte hittat nått att sätta fast det med ännu på et smidigt sätt, har inte täcke på under sommaren.

Jag är själv återförsäljare av BoT och enligt deras hemsida ska det inte användas till dräktiga/gravida. Så, varför chansa?

Jag är själv återförsäljare av BoT och enligt deras hemsida ska det inte användas till dräktiga/gravida. Så, varför chansa?

Har pratat med BoT anledningen är att ingen forskning har gjorts så de vet inte hur fostret reagarer (ev missbildningar) därför kan de inte rekomendera det.

Ok, märkligt att dom sa ok i falsterbo. Kan vara personen bommade att jag sa stoet var dräktigt :confused:

Jag har fått klarttecken ang arnika gelen & den hjälper, är mycket mjukare i längmuskulaturen & rör sig bättre efter 2 dagar & min vet har gett grönt ljus för gelen & lätt massage.

Tack för infon.

Stoppar undan mitt BoT ryggstycke igen.

Arnika är helt ok att använda under dräktighet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka