Arnika gel och blistereffekt

Astael

Trådstartare
Jag har en häst som varit svullen i sitt ena ben, igår kväll smörjde jag med arnika gel. Och idag på morgonen lindade jag om benet. Kan blistereffekt uppstå ? Kan man smörja med arnika gel och linda efteråt, står inte så mkt på flaskan.

Sv: Arnika gel och blistereffekt

Kan kan det, vissa hästar är överkänsliga men överlag så ja det kan man. Brukar själv ha arnika+gladpak+vadd & stallbandage.

Sen är juh frågan varför din häst är svullen ?

Jag lindar alltid när jag använder arnika. Visserligen är det tinkturen jag använder, men det torde ju vara branog samma. På min häst har det aldrig någonsin blistrat med arnika.

Ja du kan linda över det. Blistereffekt kan man alltid få, beror ju på hur känslig din häst är, men generellt är inte Arnika Gel starkt som tex Isbalsam.

Läs på flaskorna! Arnika gel är inte för lindning, men det är Arnika tinkturen. Jag gjorde misstaget att inte läsa och hade slut på tinkturen, tänkte att gelen gick lika bra. Men attans så fel jag hade. Det blev riktiga blister skador :(

Där ser man, så det är alltså skillnad? Jag trodde att det var så att det bara var konsistensen som skillde dem åt, så fel jag hade.
Jag har själv aldrig använt annat än tinkturen.

(Även till TS... ;))

Det är just konsistensen som gör att gelen inte är till för att lindas över.

Den är lätt att lägga i för tjocka lager som klumpar sig i pälsen och blir för koncentrerad när man sedan stänger in den under bandage. Ska du bandagera skall du använda tinkturen, som är lättflytande och absoerberas bättre. Man kan även dränka bomull i tinkturen och linda om, men då måste den spädas.

Allt detta står på respektive flaska.

Trodde det samma. Men jag tror att konsistensen på gelen gör så att den ligger kvar och verkar längre. Tinkturen "sugs" upp lättare i bandaget. Då ligger den inte lika länge emot huden.

Tack för alla svaren!

Enligt det jag har skrivit ut är det samma sak bara att den ena är i gel form. Men visst blir det så att det kan bli mer på vissa ställen när man har gel. Blev rekommenderad gel, men då pållen i fråga har mkt hår på benen är det svårt att få in det i huden.

ja gelen kan blistra. vanliga arnika linimentet (det i vit flaska) är mkt mildare och mindre risk för blistring.

Okej , det förklarar ju saken. Hur gör man ett våtvarmt omslag med gelen ?

Som vi nyss sagt.. Gelen lämpar sig inte till det. Massera in gelen ordentligt i stället. Vill du lägga omslag så får du köpa tinkturen.

Linda INTE!!!! med linement, gel eller någon annan typ av de prylarna!! Jag blir ARG, varför ger ni er på sånt ni inte kan??

Det är svårt nog att linda ett bra stallbandage, det ska inte trycka, men va tillräckligt fast och stabilt för att göra nytta, du måste linda åt ett vist håll. Minsta lilla veck på padd eller fel typ av linda kan förorsaka smärtor på hästen! Kan man inte detta ska man INTE ge sej på omslag, oavsett råd från nätet.

Omslag ska läggas av vet. eller annan KUNNIG person. Lek inte med detta. Det som händer är BARA att hästen känner att det bränns ordentligt i huden. Har ni "tur" bräns nervtrådar av och en mindre hälta eller rörelsestörning visar inte hästen.

Travhästar som blir lindade före tävling med linement, bandage,padd osv. för att dom ska bli "Frächa" i benen och få ökad blodcirkulation.
Hästen springer fortare av en enda anledning efter den sortens behandling, ´
-DET GÖR ONT. Hästar springer av naturen ifrån smärta. Dom fattar inte bättre.

Hoppas ni lärt er något nu. Lycka till!

Vanlig arnika sägs vara så pass mild att man gärna får linda. Annars blir det inte alltid så mkt effekt. Sen är alla hästar olika känsliga, vissa blistrar jättelätt. Man kan prova på ett litet område och se om hästen reagerar.
Övning ger färdighet och förutom att fråga på internet är det jättebra att fråga nån på stallet som kan visa hur man gör.
Menar du att travfolket alltid blistrar sina hästar innan tävling?? Och att de springer av smärta?:grin: Det var ett påstående som kommer få många arga... :cool: Jag tror de flesta som sköter om tävlingstravare är väldigt insatta i hur man tränar rätt och har bra kunskaper i hur man ska sköta ben/kropp innan och efter tävling. De vill ju att hästarna ska prestera så bra som möjligt (utan smärta) för att dra in pengar.

Oj.. Det där var inte nådiga ord.. Självklart ska man inte hålla på med saker som man inte är säker på. (En fel anpassad sadel/bett/mm kan också göra stora skador) Men man kan ju lära sig från dom som kan :) Det händer faktiskt att hästar skadar sig, står på klinik och vips får du ta hem hästen och sköta bandagering eller dyligt själv hemma. UTAN att ha fått instruktioner av kliniken. Det har jag stött på oräkneliga gånger :(

Travhästar som blir lindade före tävling med linement, bandage,padd osv. för att dom ska bli "Frächa" i benen och få ökad blodcirkulation.
Hästen springer fortare av en enda anledning efter den sortens behandling, ´
-DET GÖR ONT. Hästar springer av naturen ifrån smärta. Dom fattar inte bättre.

Hoppas ni lärt er något nu. Lycka till!

:angel: jomen visst sörru... Lär om , lär RÄTT!

oj, va inte meningen at göra er så himla uprörda. Men jag arbetar med detta och jag säger INTE att alla travtränare blistrar. Men klart att det har hänt. På min gamla ridskola blistrade man för glatta livet för 10 år sedan, då ansågst det att det funkar "till de mesta" Och jo, hästar springer ifrån smärta, Eller ska min mentor behöva lära om efter 30 år innom yrket?

Självklart kan man linda på VISSA SVAGA linnement men att försöka uppnå blistereffekt finns ingen anledning. Då det bara tränger in i huden. Du kan inte blistra på en led och tro att leden blir bra. För blistret tränger inte igenom ledkapslen.

Och vännen min, som tycker jag ska lära om och lära rätt. Jag ska tala om att jag är väldigt ödmjuk mot kunnskap. Tillskilnad från va du verkar va och att vara så kaxig som att påstå att proffisionella teraputer skulle veta mindre än dej har jag svårt att tro.

Jag har gått kurser där jag (som haft häst i 15 år) eller tävlingsryttare i min ålder INTE lyckats linda rätt de 15 första gångerna. (DET BORDE VI KUNNAT!!!) Då har vi lindat för strömsholms fd. ridinstruktör. För slus. elever och för aktoriserad vet. Men blir man visad så visst då e det inte så svårt, men då ska du ju oxå bli visad.

Linda på varandra och se hur länge ni orkar, då märker ni vad ett pyttelitet veck på padden gör...

Tråkigt att höra om den vet. som inte visat dej, det är han/hennes jobb och skylldighet.

Jag kan berätta vad jag vet sen, om ni väljer att lyssna, är upp till er.

Funkar det bra och ni kan påvisa förbättring genom att blistra eller linda på linement är det oxå eran sak.

Ber återligen igen om ureäkt ifall någon tog detta personligt. Jag vill bara dela med mej av vad jag fått lära mej.

Oj.. Det där var inte nådiga ord.. Självklart ska man inte hålla på med saker som man inte är säker på. (En fel anpassad sadel/bett/mm kan också göra stora skador) Men man kan ju lära sig från dom som kan :) Det händer faktiskt att hästar skadar sig, står på klinik och vips får du ta hem hästen och sköta bandagering eller dyligt själv hemma. UTAN att ha fått instruktioner av kliniken. Det har jag stött på oräkneliga gånger :(

Absolut!! Självklart kan vilken hobbyryttare som helst lära sej att linda och sköta om sår eller linknande efter klinikbesök.
Men jag håller fast, man bör bli visad.

Sen är det oxå som du tar upp, felakrigt bett & sadel mm, kan göra skador det med! Samma där -ta hjälp av någon som kan.

Det va INTE menat som ett personangrepp.

Jag fick iaf uppfattningen att TS INTE ville att det skulle bli blisterskador..
Du får det att låta som att h*n ville det..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 256
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
934
Senast: Mearas
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar