Arnika gel och blistereffekt

Sv: Arnika gel och blistereffekt

Kanon att du är ödmjuk.

Men snälla " min vän:na" mig inte.
Blistra & linda om liniment är iaf inte samma sak.

Har ganska mkt vana från benlindning efter 12 år i travstall, jobbat åt två stora travtränare. Passat några V75 hästar och en klassisk vinnare (om vi nu ska dra in erfarenhet).

Avsedd blistring ( Cedar Oil mm) lindar man sällan om förutom framben för att minimera risken för att hästen ska gnugga sina ögon mot medlet. Då lägges först ett lager bomull & sen pad + bandage. Men det vet du juh säkert om och det är en helt annan historia, och inte vad som efterfrågades av TS.

/ LA-stor användare av ArnikaTinktur,GladPak+vadd+bandage.

Tillskilnad från va du verkar va och att vara så kaxig som att påstå att proffisionella teraputer skulle veta mindre än dej har jag svårt att tro.

Och du verkar mkt kaxig över att tro dig känna mig? Vart har jag påstått att jag vet mer än proffs. terapeuter? Vad tusan jiddrar du om?

Japp, din mentor bör lära om..

Blirstret ska inte in i ledkapseln? :eek:
Innan du börjar härja, kan du väl åtmidstonde ta reda på fakta om det du härjar om.. :grin:

Ja, jag har varit med om att hästar blivit blistrade av Arnika! Speciellt fullblod kan vara känsliga. Jag vet två stycken som blev blistrade...

Japp, din mentor bör lära om..

Blirstret ska inte in i ledkapseln? :eek:
Innan du börjar härja, kan du väl åtmidstonde ta reda på fakta om det du härjar om.. :grin:

mm precis....

Mitt inlägg handlade om att blister inte är bra.. och att linda på vissa linement får blister effekt. Jag gör inte detta själv.

Ditt påstående:
Varför blistrar du en led om det inte ska in i ledkapslen?? Jag blistrar ju inte så då kan du vell förklara. fröken påläst.

mm precis....

Mitt inlägg handlade om att blister inte är bra.. och att linda på vissa linement får blister effekt. Jag gör inte detta själv.

Ditt påstående:
Varför blistrar du en led om det inte ska in i ledkapslen?? Jag blistrar ju inte så då kan du vell förklara. fröken påläst.

Men om du talar emot blister så bör du ju iallafall veta varför man blistrar och vad man blistrar för, det finns andra symtom som kan uppkomma runt en led, som gör att blistring kan vara effektivt, tex ligament?

Att ens tro att blister ska in i en led finner jag kosntigt, det är ju inte blistret i sig som skall läka skadan..

Men om du talar emot blister så bör du ju iallafall veta varför man blistrar och vad man blistrar för, det finns andra symtom som kan uppkomma runt en led, som gör att blistring kan vara effektivt, tex ligament?

Att ens tro att blister ska in i en led finner jag kosntigt, det är ju inte blistret i sig som skall läka skadan..

Om INTE blistret ska påskynda läkning VARFÖR blistrar du???

Blister har en retande effekt och ger ökad blodcirkulation. Men om det inte påverkar aktiviteten i leden varför blistrar du en led?

I min mening finns det ingen anledning. Jag antar att personer som använder detta vill ha ökad aktivitet i leden för att kunna släcka en inflammation. Men den effekt kommer ni aldrig att få pga. blistret kommmer inte in i leden.

Vad gäller ligament, som har som funktion att fixera en led och inte har särskilt mycke nervreceptorer, inte heller finns det möjlighet att reperera ett ligament. Det går att spika fast om det gått av (vet inte i vilken utsträckning det görs på häst men på hund är den ganska vanligt förekommande) Det kan även bildas bindväv för att fylla ut de söndriga ligamentet. Inte heller i detta fall kan blister hjälpa. Det är förstarkt. Huden har mycket blodkärl och nervreceptorer som kommer svara långt före ligamentet. Alltså bränner det i huden före den retar ligamntet.

VARFÖR blistrar du??

Om INTE blistret ska påskynda läkning VARFÖR blistrar du???

Blister har en retande effekt och ger ökad blodcirkulation. Men om det inte påverkar aktiviteten i leden varför blistrar du en led?
Vart har jag sagt att det inte ska hjälpa läkningen??

I samband med denna ökade blodcirkulation kommer de vita blodkropparna för att läka retningen i huden..

Och runt varje led finns bla. ligament o ligament har infästningar som kan vara affekterade... jag har fått bra resultat av att blistra dem lätt.

I min mening finns det ingen anledning. Jag antar att personer som använder detta vill ha ökad aktivitet i leden för att kunna släcka en inflammation. Men den effekt kommer ni aldrig att få pga. blistret kommmer inte in i leden.
Det är ju fortfarande inte blistret som ska läka skadan, utan kroppen själv. :idea:

Vad gäller ligament, som har som funktion att fixera en led och inte har särskilt mycke nervreceptorer, inte heller finns det möjlighet att reperera ett ligament. Det går att spika fast om det gått av (vet inte i vilken utsträckning det görs på häst men på hund är den ganska vanligt förekommande) Det kan även bildas bindväv för att fylla ut de söndriga ligamentet. Inte heller i detta fall kan blister hjälpa. Det är förstarkt. Huden har mycket blodkärl och nervreceptorer som kommer svara långt före ligamentet. Alltså bränner det i huden före den retar ligamntet.
Det är samma svar här...

Jag förstår inte riktigt hur du kan tro att blistret ska in i kroppen och läka?
Och vad har blodkärl och innervering med det hela att gör o vad svarar de på? :confused:
Det är en retning som ger effekten att kroppen själv läker!

VARFÖR blistrar du??
Och även här samma svar!

Vart har jag sagt att det inte ska hjälpa läkningen??

I samband med denna ökade blodcirkulation kommer de vita blodkropparna för att läka retningen i huden..

Och runt varje led finns bla. ligament o ligament har infästningar som kan vara affekterade... jag har fått bra resultat av att blistra dem lätt.

Det är ju fortfarande inte blistret som ska läka skadan, utan kroppen själv. :idea:

Det är samma svar här...

Jag förstår inte riktigt hur du kan tro att blistret ska in i kroppen och läka?
Och vad har blodkärl och innervering med det hela att gör o vad svarar de på? :confused:
Det är en retning som ger effekten att kroppen själv läker!

Och även här samma svar!

jag vet vad blister gör, men jag verkar inte kunna utrycka mej så du förstår. Jag antog att personer som blistar trodde att det går in i kroppen för att dom blistrar inflammerade leder.

Jag förstår att blistret inte ska bokstavligt talat IN i kroppen men det ger ju retnings effekt på dess nerver som ska tillkalla hjälp till de drabbade området. (delvis tar det sej visst in i huden, det är ju ingen pansarplåt direkt) Det är därför man inte konstant ska ha olja, bensin, eller andra starka medel på sina häder. Det fräter ju.

När hudens nerver svarar före ligament, tycker du då att blistret har hälpt/retat (kalla det va du vill) ?

det är så stark att området kommer att få en hysterisk aktivitet i huden att nerver kan brännas. Ska hästen behöva ha den smärta innan ligamentet "hjälps"? Är det då inte bättre att ta till annan metod för ligamentet. eller leden eller vad det nu är som är problm.
Har veter. kollat ultraljud på ligamentet efter din blistring och sakt att "japp, nu är det bra igen".

jag vet vad blister gör, men jag verkar inte kunna utrycka mej så du förstår. Jag antog att personer som blistar trodde att det går in i kroppen för att dom blistrar inflammerade leder.
Varför antar du det?

Jag förstår att blistret inte ska bokstavligt talat IN i kroppen men det ger ju retnings effekt på dess nerver som ska tillkalla hjälp till de drabbade området. (delvis tar det sej visst in i huden, det är ju ingen pansarplåt direkt) Det är därför man inte konstant ska ha olja, bensin, eller andra starka medel på sina häder. Det fräter ju.
Vart vill du komma?

När hudens nerver svarar före ligament, tycker du då att blistret har hälpt/retat (kalla det va du vill) ?
Svarar före linementet??

det är så stark att området kommer att få en hysterisk aktivitet i huden att nerver kan brännas. Ska hästen behöva ha den smärta innan ligamentet "hjälps"? Är det då inte bättre att ta till annan metod för ligamentet. eller leden eller vad det nu är som är problm.
Har veter. kollat ultraljud på ligamentet efter din blistring och sakt att "japp, nu är det bra igen".
Men återigen så vet du ju inte vad du talar om?
Blistring ska inte göra ont, inte bränna av nerver eller skapa sår? :confused:

Palpations öm innan blistring o ej öm efter, då har det hjälpt anser jag..

Går vet. in i en led efter en ledbehandling o kollar upp så den är okey, eller räcker det med att hästen är haltfri för att bli friskförklarad?

Varför antar du det?

Vart vill du komma?

Svarar före linementet??

Men återigen så vet du ju inte vad du talar om?
Blistring ska inte göra ont, inte bränna av nerver eller skapa sår? :confused:

Palpations öm innan blistring o ej öm efter, då har det hjälpt anser jag..

Går vet. in i en led efter en ledbehandling o kollar upp så den är okey, eller räcker det med att hästen är haltfri för att bli friskförklarad?

Nu orkar jag inte mer, du verkar inte förstå hur nerver och dess receptorer funkar och jag har försökt förklara.

om HUDENS NERVER SVARAR FÖRE ligamentens nerver VILKET DE GÖR!! Är det då värt att få hästens nerver i HUDEN brända av blistret för att påverka ligement?

Nej. Ligament Ligger UTANPÅ leden och för att kolla dom behöver veter. givetvis inte GÅ IN I leden för att se om dom blivit bra.

Hur vet du att hästen ömmar för att det är problem i ligementet är du utbildad på ngt sätt? det kan lika gärna vara senorna över leden eller ett mindre ödem som den visar med ömhet i.

Jag vet inte vad som krävs för att få en häst friskförklarad i försäkringssyfte eller hur veter. ser på saken. Men ska dom kolla hur lig. har läkt görs det med ultaljud.

Om du inte har jobbat i stall väldigt länge och blistrat MÅNGA hästar med en pers. som VET hur man gör tror jag inte du heller vet exakt när du blistrat lätt eller hårt.
Även om det inte avsiktligt ska bli sår eller nervdöda kan det bli det ändå om man intenvet vad man gör.

därför skrev jag mitt första inlägg för att varna unga ryttare som bara ville sin hästar väl. Att det KAN ge blister effekt att linda på linement och dess effekter är inte roliga om det blir fel skrovlig hud mm.

Men blistra du.

Så gör jag det jag kan och anser vara bra efter vad jag lärt mej.

Nu orkar jag inte mer, du verkar inte förstå hur nerver och dess receptorer funkar och jag har försökt förklara.

om HUDENS NERVER SVARAR FÖRE ligamentens nerver VILKET DE GÖR!! Är det då värt att få hästens nerver i HUDEN brända av blistret för att påverka ligement?

Men det är inte nerverna som läker... och precis som vid punktbränning så kallas blodkropparna till området o läker skadan..

Varför fortsätter du skriva att huden bränns?? Det gör den inte.

Nej. Ligament Ligger UTANPÅ leden och för att kolla dom behöver veter. givetvis inte GÅ IN I leden för att se om dom blivit bra.
Fast nu handlade ju frågan inte om ligament, utan din fråga om vet UL för att kolla ligamentet, vilket jag då undrade om du trodde de gick in i leden efter en behandlad ledinflammation.

Jag lover, du behöver inte förklara anatomin för mig...

Hur vet du att hästen ömmar för att det är problem i ligementet är du utbildad på ngt sätt? det kan lika gärna vara senorna över leden eller ett mindre ödem som den visar med ömhet i.
För att jag kan anatomin.

Jag vet inte vad som krävs för att få en häst friskförklarad i försäkringssyfte eller hur veter. ser på saken. Men ska dom kolla hur lig. har läkt görs det med ultaljud.
Försäkringssyfte??
Du babblar ju mest i nattmössan tycker jag..
.

Om du inte har jobbat i stall väldigt länge och blistrat MÅNGA hästar med en pers. som VET hur man gör tror jag inte du heller vet exakt när du blistrat lätt eller hårt.
Även om det inte avsiktligt ska bli sår eller nervdöda kan det bli det ändå om man intenvet vad man gör.
Jag har jobbat i stall väldigt länge.
Varför förutsätter du att jag inte vet hur man blistrar eller kan avgöra hur mycket blistret tog?

Men visst har du rätt i att man ska vara försiktig.

därför skrev jag mitt första inlägg för att varna unga ryttare som bara ville sin hästar väl. Att det KAN ge blister effekt att linda på linement och dess effekter är inte roliga om det blir fel skrovlig hud mm.
Ja, det är sant.

Men blistra du.
Det ska jag.

Så gör jag det jag kan och anser vara bra efter vad jag lärt mej.
Så bra.

Senast ändrad:

En undran...enligt min massör ska jag massera "rumpan" på hästen med Arnika...Jag har ett Back on Track täcke ute. kan man ha detta på efter man masserat in Arnikan eller det bli för "bra"??? Vad tror ni??

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
934
Senast: Mearas
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka