Arne får va glad!

giowanna

Trådstartare
Arne får va glad!
Veterinären återkom nyss, och det är inget att göra i dagsläget.... Vi får ta ställning till om vi vill fortsätta med agility, och kanske inte ha kvar Arne så länge, eller sluta med agility, och kanske ha kvar Arne längre. Agility är idag typ det roligaste Arne vet! Så vi kommer fortsätta, men undvika hopp utanför tävling.

Idag visar han inga tecken på smärta eller obehag, men det kommer kanske snart, kanske om flera år, ingen som vet. Och då är det kört. Finns ngn operation man kan göra, men det är inte ens 50% säkert att den kommer hjälpa, så när han får ont, kommer vi inte tvinga honom lida mer.

Fy, ville att det skulle finnas en enkel lösning på detta... *snyft*:cry:

Sv: Arne får va glad!

I all förtvivlan blir jag alldeles varm i kroppen när jag läser at ni ändå väljer att forts med det bästa Arne vet, för hans skull. Trots att det kanske innebär att ni får ha Arne kvar en liten stund kortare här på jorden.

Stor stöttande kram!
g045.gif

Ja det har jag också hört ska vara bra.

TS bor ju i Malmö. Där borde dom ju ha något hundsim i närheten .

Ang simmning, har du badkar hemma?
En kompis till mig simmade med sin chihuahua i badkaret, hade en flytvväst på där hon fäste kopplet.
Men det krävs att badkaret är tillräckligt stort...

Ang simmning, har du badkar hemma?
En kompis till mig simmade med sin chihuahua i badkaret, hade en flytvväst på där hon fäste kopplet.
Men det krävs att badkaret är tillräckligt stort...

Ja, det kan man ju alltid testa. han är ju 30 sm hög, så vi borde nog kunna simma honom där vintertid, sen ut i ngn sjö i sommar. Ska testa, även om jag inte är positiv...

Arne går mest rundor i trädgården under dagen, och en liten runda på kvällen, sen tränar vi agility en gång i veckan, det kan väl inte va för mkt?

Nån som har tips på vart man kan hitta billig flytväst till liten hund? 4,5-5,0 kg? 30 cm lång i ryggen.

Kolla på en båtaffär, där brukar dom alltid ha både den billiga versionen och en dyrare.

Men hundbutiker brukar också ha en billig och en dyr.

Jag tror rusta brukar ha i omgångar.
Åk runt och kika och kläm. Det är vikigt att den passar bra och inte stör hunden när den simmar.

Ja, det kan man ju alltid testa. han är ju 30 sm hög, så vi borde nog kunna simma honom där vintertid, sen ut i ngn sjö i sommar. Ska testa, även om jag inte är positiv...

Arne går mest rundor i trädgården under dagen, och en liten runda på kvällen, sen tränar vi agility en gång i veckan, det kan väl inte va för mkt?

Se till att ta det väldigt lugnt och försiktigt första gångerna så han inte blir rädd av att simma, det ska vara skojj och leka i badkaret.
Sen börja lugnt, första gången kanske inte ens simma utan bara ha vatten upp till magen och plaska omkring med leksaker, berömm massor.
Sen avancera, men simma inte för långa pass i början, det räcker med bara några minuter. Låt vattnet vara kvar, och simma en sväng någon timme senare, det är ju iaf lite energisparande.

Jag tycker det låter nästan som lite lite motion?
Så du ska inte vara orolig för den biten iaf..
Om han är överrörlig är det väl bra att han rör på sig och har muskler som håller ihop kroppen?

Se till att ta det väldigt lugnt och försiktigt första gångerna så han inte blir rädd av att simma, det ska vara skojj och leka i badkaret.
Sen börja lugnt, första gången kanske inte ens simma utan bara ha vatten upp till magen och plaska omkring med leksaker, berömm massor.
Sen avancera, men simma inte för långa pass i början, det räcker med bara några minuter. Låt vattnet vara kvar, och simma en sväng någon timme senare, det är ju iaf lite energisparande.

Jag tycker det låter nästan som lite lite motion?
Så du ska inte vara orolig för den biten iaf..
Om han är överrörlig är det väl bra att han rör på sig och har muskler som håller ihop kroppen?

Clas Ohlson har små flytvästar som verkar bra för 150 kr. Arne har aldrig varit, och kommer nog aldrig bli road av att bada. Men vi ger det ett försök, så kanske, kanske han ändrar sig?

Jo, han ska säkert va lite mer musklad, men då tär man ju mer på lederna? Kanske vågar oss ut oftare när ledstöden kommit. Han går liksom med den övre trampdynan i marken, det gör liksom ont i mig att se...

Trist att man det inte finns någon enkel lösning, tror det är bra att du låter honom göra det han tycker är kul dvs Agility :D Sen om han får ont senare så får du ta ställning till vad du ska göra då.

Ang flytväst så har jag lånat en av märket Baltic till Milla när vi åkt båt: Bild

Trist att man det inte finns någon enkel lösning, tror det är bra att du låter honom göra det han tycker är kul dvs Agility :D Sen om han får ont senare så får du ta ställning till vad du ska göra då.

Ang flytväst så har jag lånat en av märket Baltic till Milla när vi åkt båt: Bild

Ja, men det är dem de säljer billigt på classe! Ska nog skaffa en sån, såg ju bra ut!

Börja redan idag då, och busa med honom i ett tomt badkar, fyll på nån dm med varmt vatten, släng i godisar som han får plocka upp.
Lek i badkaret, få honom att förstå att det är världens roligaste plats.
Även om det misslyckas, så är det viktigt att han iallafall accepterar att bli badad/simma. Så han inte får panik eller annat otrevligt.

vågar man fråga avd det är för stam på killen?
Har syskonen samma problem?
Jag är nyfiken för att jag vill hålla koll på vilka linjer som har problem..

Clas Ohlson har små flytvästar som verkar bra för 150 kr. Arne har aldrig varit, och kommer nog aldrig bli road av att bada. Men vi ger det ett försök, så kanske, kanske han ändrar sig?
Jag simtränar min westie (mild artros) 1-2 ggr i veckan och han hatar att bada, men han har kommit till den punkten att han accepterar det. Man får börja med en minut kanske, och aldrig låta hunden få en chans att försöka ta sig ut karet. Man ska ha en lina fram vid nacken och en på baken av flytvästen så att man kan hålla kroppen rak och styr aden bort från kanterna.

Jo, han ska säkert va lite mer musklad, men då tär man ju mer på lederna? Kanske vågar oss ut oftare när ledstöden kommit. Han går liksom med den övre trampdynan i marken, det gör liksom ont i mig att se...
Musklerna "stadgar" ju mer, så det ska nog bli bra..däremot är jag osäker på om man ska stretcha en överrörlig hund?

Vi får se om det blir idag, är ensam med ettåringen och hunden, sambon ska på MFF:s första match. Men imorgon ska det gå!

Han kommer från Belloceans kennel, och är från kull A. Du kan se mer om hans föräldrar på www.bellocean.com
Kan tillägga att Arne också har kroksvans.

Jag simtränar min westie (mild artros) 1-2 ggr i veckan och han hatar att bada, men han har kommit till den punkten att han accepterar det. Man får börja med en minut kanske, och aldrig låta hunden få en chans att försöka ta sig ut karet. Man ska ha en lina fram vid nacken och en på baken av flytvästen så att man kan hålla kroppen rak och styr aden bort från kanterna.

Musklerna "stadgar" ju mer, så det ska nog bli bra..däremot är jag osäker på om man ska stretcha en överrörlig hund?

Nä, vi ska nog hoppa över stretchingen. Men annars tror jag det blir bra med badkarssimning. Vi ger oss på det så snart vi har en stund för oss själva :-)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 387
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 445
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 978
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka