• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annalisa
  • Startdatum Startdatum
A

annalisa

Är det någon som vet vem det är som har importen på Armitage iår och vad han kostar. Står han både på TAI o FAI?

Tack på förhand :)

Sv: Armitage

Det är Stora Näas, Linderöd, kyld transporterad sperma.

Vad har han lämnat för avkommor utöver vackra föl.Härstamningen är ju intressant.Hur har dräktigheten varit hittils?

Vad han har lämnat vet jag faktiskt inte. Kolla med seminstationen hur dräktigheten är, de vet bäst!

Är det någon som känner till något föl efter Armitage?Har hört att det av 36 seminerade ston 2006 endast blivit 3!!!föl.Om detta stämmer är det skandal och 33 stoägare har blivit blåsta på 13500+moms!!:devil:

Är det någon som känner till något föl efter Armitage?Har hört att det av 36 seminerade ston 2006 endast blivit 3!!!föl.Om detta stämmer är det skandal och 33 stoägare har blivit blåsta på 13500+moms!!:devil:

Men alla vet väl vad de ger sig in på? Tycker att det är upp till stoägaren att ta reda på hingsten fertilitet i synnerhet när det handlar om så mycket pengar. Men jag håller med om att OM siffrorna stämmer är det ett riktigt kasst resultat.

Men alla vet väl vad de ger sig in på? Tycker att det är upp till stoägaren att ta reda på hingsten fertilitet i synnerhet när det handlar om så mycket pengar. Men jag håller med om att OM siffrorna stämmer är det ett riktigt kasst resultat.

Det tycker jag inte! Hingstägaren skall alltid upplysa om hur fertiliteten är!

Jo, men nu gör de inte alltid det. Jag hade som stoägare aldrig någonsin lagt ut en massa pengar på betäckning utan att ta reda på hingstens fertilitet. Om sen hingstens fertiltet inte är så bra får man ta ställning till om man vill använda den eller ej.

Nu är det dock många år sedan jag hade sto som betäcktes, men jobbade då på station och kunde ha lite koll på motilteten på de olika hingstarna.

Men köparen har alltid undersökningsplikt eller hur är det?

Enligt ASVHs Faktablad måste stoet åka till spermaimportören för inseminering (TAI).
Enligt ASVHs statistik föddes det 3 föl (varav 1 död) av 36 betäckningar 2006. Men då spermaimportören inte rapporterart som han skulle vet vi inte hur dåliga siffrorna är.
http://www.asvh.se/document/betackningsaret06_07.doc
Hingsten hade 17 ston på FAI förra året.

Jag har oxa hort att siffran varit valdigt lag. En van till mig fick ett fol forra aret efter honom :bump:
Men en annan van som provade tog det sig inte. Nu ar hans sto dock dalig pa att ta sig pa fryst men han hade hort att de kunde skicka farsk till honom sa han skulle prova i ar igen tror jag.

Enligt Nääs ska han ha bra kvalitet i år på sperman. Men stona får enbart semineras hos Nääs:(
Jag hade velat ha honom, att han är dålig på fryst avskräcker inte för det behöver ju inte betyda att den färska är dålig. Men däremot vill jag köra stoet till "min" station och inte ner till skåne. Så han föll bort på det...

Vi använde honom på fryst 2006 och fick INTE dräktigt, ASVH ringde igår för att sammanställa uppgifter om honom och -06 var det endast 18% som blev dräktiga...Man kan ju undra varför kyld transportsperma bara kan användas på "deras" station? Läser man villkoren om honom känns det ju inte halt bra...seminerin omfattar endast 3 brunster-08, om stoet inte tar sig i år så kan man få 50% rabatt nästa år OM hingsten finns med i programmet...Han är ju inte jätte billig i år heller!!! Samt svårt att få reda på spermakvaliten på TAI.

Jag undrar också varför de bara skickar till deras station?
Men vissa hingstar är ju dåliga på bara fryst men funkar på färskt, eller har jag fattat fel?
Tråkigt är det iallafall, det är en grymt fin hingst.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 166
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V