Armering till platta

T

Temlan

Hur har ni som gjutit platta till stall gjort med armeringen?
Håller på att bygga ett stall och buden är olika beroende på vem man frågar. Kollade med försäkringsbolaget vad som gäller vid potentianutjämning och annat kring plattan. Jag kommer att isolera plattan och har tänkt mig att naja ihop varje matta, men enligt försäkringsbolaget så måste man svetsa ihop den :eek:?! Har ni svetsat ihop era mattor och hur har ni löst den biten?

Sv: Armering till platta

Där har nog ditt försäkringsbolag kommit med felaktiga uppgifter. Enligt LBK så skall det göras så här:

"I samband med nybyggnationer och större ombyggnader där
golven gjuts om, ska alltid kopmpletterande potentialutjämning
anslutas till armeringen. Rent praktiskt kan den göras på olika
sätt. Den metod som i första hand rekommenderas är att en
varmförzinkad så kallade staglina (50 mm2) skruvas fast på
armeringsmattorna med två vajerlås på varje matta. Linan läggs i
slinga med båda ändarna anslutna till huvudjordningsskenan, på
det sättet fungerar systemet även vid avbrott på linan. Om man
inte armerar betonggolvet kan en 50 mm2 varmförzinkad staglina
gjutas in i betonggolvet. Staglinan förläggs i slingor fram och tillbaka
med cirka 1,5 m avstånd, linans ändar ansluts till
huvudjordningsskenan. I befintliga stall där potentialutjämning
inte är utförd kan en 25 mm2 kopparlina grävas ned runt byggnaden
(ringlina), linans ändar ansluts till huvudjordningsskenan, se
avsnittet ”Åskskydd”."

Har förstått detta med potentialutjämning men förstår inte riktigt varför man måste svetsa ihop armeringsmattorna, man får inte "binda ihop " dem med najtråd :confused: Enligt försäkringsbolaget så godkänner de inte armeringen om den inte är ihopsvetsad.

Det räcker inte med att naja ihop armeringsnäten, man måste ha en staglina som skruvas med vajerlås i alla armeringsnäten. De rekommendationer som finns i LBK (Lantbrukets Brandskyddskommité) är utarbetade i samarbete med försäkringsbolagen. Pärmarna finns på nätet och är både lättlästa och informativa http://www.svbf.se/A1_Omoss/Dok/OmOss_LBK_lbkparm.asp. Flik 5 innehåller informationen kring elsäkerhet.

Om ditt försäkringsbolag anger saker som avviker från LBK krav så ska du absolut klaga eftersom handläggaren då saknar tillräcklig kunskap. Tyvärr så verkar en del försäkringsbolagsrepresentanter dåligt pålästa på sina egna regler. De tjänar rejält med pengar på sitt arbete och därför ska du kräva att de gör det korrekt.

Vi har najat ihop mattan, så gjorde man alltid förr, och det höll då och håller nu. Sen har vi gjort som strajder, satt dit staglina.

Varken svets eller najtråd garanterar nog i längden den elektriska förbindningen mellan armeringsmattorna. Det är därför LBK rekommenderar galvad staglina och vajerlås.

Om det rör gjutning i en befintlig byggnad så känns det konstigt om försäkringsbolaget kräver svetsning eftersom så kallade "heta arbeten" utgör en stor brandrisk i jordbruket och omges med ganska omfattande restriktioner.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 630
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng