årings hovar

Z

zillax89

Hej, min åring som egentligen skulle varit på hingstbete kom aldrig iväg, nu går han hemma med ungstoet, kastrerad. Ena anledningen till att han inte kom iväg var för att jag oroade mig för bakbenen. Han såg ut att vara stel i dom och hovarna såg inte jämna ut osv.
Nu är jag glad att han aldrig kom iväg för om han gått där hade jag nog aldrig kunnat få ut en hovis att titta på honom då betet han skulle gått på vart enormt.

Nu har han sprickor, slagit av en ganska stor del av v.bak men jag tror inte det är någon "levande" vävnad som skadats, utan det är det som ändå ska bort, dock oroar jag mig för två sprickor som är ganska långt upp.

Jag har förundrat mej över varför han varit svullen i bakbenen och idag när jag undersökte hovarna så var strålen ännu mer intryckt, den är en bit under sulan, eller iallafall strålspetsen. Jag är väldigt arg på min hovslagare då han struntat i att komma i tre veckor och nu har han sagt att han ska komma på tisdag så om han inte kommer då så gud hjälpe honom :devil: Egentligen skulle jag inte accepterat det men han är ju så duktig med hanteringen och allt sånt men efter den här gången ryker han - absolut.

Jag vill få ordning på åringens hovar, jag är inte nöjd med hur dom ser ut och det tror jag inte han är heller egentligen, märker att han blir mindre och mindre rörlig. Han travar såklart när jag ber honom osv, för det gjorde jag idag för att vara säker på att han inte haltade och det gör han ju inte men han ser ändå ut att vara stel på något sätt.

På v.bak, där han slagit av en bit har svullnaden försvunnit helt men på den andra så är han fortfarande lite svullen. Alla jag frågar tror det är betet men det är inte särskilt kraftigt och det är ju bara bakbenen? Ingen av de andra hästarna har varit svullna alls.

Efter en lång förklaring så till frågan : Tror ni det bara är tillfälligt eller kan han ha någon inflammation? kan svullnaden bero på hovarna eller är det betet..?

Några andra åsikter så kom med dom också..*

Sv: årings hovar

puttar.............................................

Mina unghästar är svullna, stela och halta lite om vartannat, de har växtverk och bitmärken och gudvetvad. Oftast ingen anledning till oro. Ibland kan de se förjävliga ut i benen då leder/kotor växer i otakt med resten av kroppen. Då brukar de kunna vara lite svullna, halta osv. Men vad som orsakar din hästs svullnad vet jag inte.

ok, jo, han kan ju växa i otakt som du säger, men nu kommer tydligen hovisen på onsdag, sen ska jag byta till en som tydligen skall vara jätteduktig, sen ska väl vetrinären kolla över honom i höst också i samband med sista vaccinationen och så vidare...

Jag oroar mig ganska lätt i onödan ;) men hellre det än att inte reagera alls - right? tack för svaret iallafall* Som sagt så e hans bakdel bra mycket högre så...ja...

Jag vill faktiskt sticka ut hakan och tycka att unghästar INTE ska bli svullna och halta av att växa. Visst,d e kan vara bedrövligt stela och kantiga, och i perioder 'tappa traven' (eller galoppen, eller skritten), de kan se ut som något ur reservdelslådan (studera min åring nu, sr ut som man satt ihop tre hästar till en, och hans fina trav syns inte till, galoppen är fortfarande fin, men traven *skakar på huvudet*)

Men HALTA eller SVULLNAD skulle jag aldrig acceptera.

Min förra åring blev ju halt, och nästan alla tyckte 'äsch, växtvärk, sluta noja'. Jag kollade upp henne ändå, och de var inte växtvärk - alls.

Sen, man ska inte måla fan på väggen, och det kan räcka med 'bara' knasiga vinklar etc med hovarna för de ska bli orena etc. Fixar man inte det kan (men behöver inte) de få följproblem dock, ja..

Men, det kan 'bara' vara hovarna med, jag såg ju på min åring (som pga att hans hovslagare brutit armen och ingen annan kunnit komma ut) kom rejält lång i tårna. Man såg verkligen hur mycket behagligare och lättare det blev att röra sig när det var åtgärdad, och gången blev (såklart) betydligt bättre med.

Så, JAG vill gå motvalls och tycka att de ska INTE vara svullna och halta bara för de växer. (Däremot kan de bli båda delarna om de växer för fort t ex, men då får man ta tag i det). Däremot stela, kantiga, framtunga, tappa trev etc - det får man ta i de perioder de ser ut som dragsters.

Så, en veterinärkoll nu och en annan hovslagare är det jag utan tvekan skulle göra.

Jag håller helt med dig. Vi har haft tre unghästar. Det är klart att de oftare än vuxna hästar har haft småsår. Men halta och svullna tycker inte jag är inte något som man ska ta med ro bara för att de är unga.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 227
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 291
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka