Re: Superstark och supersnabb!
Jag röstar på repgrimma och ett långt grimskaft så du har lite hävstångseffekt. Det går INTE att hålla emot med hälarna om en häst bränner iväg....
När Kokopelli-hästen var ung levde han loppan mest hela tiden och min taktik var att när han brände iväg åt ena hållet så brände jag iväg åt det andra (dvs snett bakåt mot hans rumpa) på så vis fick han lov att böja halsen och följdaktligen korsa sina bakben och då kom han ingen vart utan det blev en sladd och hans framfart hejdades. Han funderar fortfarande på hur jag kunde vara så stark?
En gång var det dock nedförsbacke när han gjorde ett test-rus och då hade jag ingen chans till nån bakåt grej och då satsade jag med huvudet före och med dödsförakt och slängde mig BAKOM en stor tall varpå det slog absolut TVÄRSTOPP för Kokopelli... Lite brutalt, men va fan gör man? Jag kunde inte ha en skvatt galen tvååring på skogen?
Nu är Kokopelli sex år och snäll nästan hela tiden fast häromdagen fick han nåt jävla spel?! Vädret? Magen? Hösten?
Jag har honom alltid lös på stallplanen (dock har han grimma och grimskaftet lagt på marken) när jag gör iordning honom och det brukar vara totalt odramatiskt (från han blev fyra ungefär). Han står där så snällt och stilla medans jag ränner ut och in ur bodarna med borstar och paddar och sadlar och benskydd......men INTE i lördags.
TVÅ gånger brände han iväg, tvärstack, PANG!, när jag vände ryggen till, perforerade sambons välklippta (heliga) gräsmatta med galoppsprång och ställde sig och hetsbetade i mitt kryddland

.
Andra gången jag hämtade honom kostade han sig dessutom på att protestera rejält mot mig

. (den korrigerigen det ledde till ska jag inte dra här och nu)
Hm? Vad gör jag nu? Så här kunde jag ju inte ha det, att han skulle komma på sådana dumheter och ta sig dylika friheter... jag var vid det här laget jävligt irriterad och färdig att ringa Scan och jag tänkte att nu skiter jag i om han bryter nacken... nu ska han stå där jag ställer honom!
Jag ställde tillbaka honom fast lite närmare väggen och band änden på grimskaftet (det låååånga grimskaftet) i ett rejält handtag och fortsatte som vanligt att göra i ordning och mycket riktigt.......när jag vände ryggen till för att hämta en borste, satsar han för en ny ivägbränning, kom ca en och en halv meter och sedan slog det tvärstopp för Kokopelli (han bröt inte nacken tack och lov). Sedan stod han där han stod om man säger så, ganska moloken.....
Nu undrar Kokopelli inte bara hur jag kan vara så stark? Nu undrar han dessutom hur jag kan vara så supersnabb? Från sadelkammaren till stallbacken på 0,003 sek??????
Frid Kokopelli Mana