Åring som betäckt på våren

Sv: Åring som betäckt på våren

Kl
Mamman till en häst jag hade tidigare blev betäckt som 1-åring av en jämngammal hingst, fölade som 2-åring.

Hade senare inga problem med att bli dräkig.

ja vad svarar man på detta???:eek:
finns bara ett ord OANSVARIGT.........

Oansvarigt ja. Men hon menar nog att hon slipper betala dyr betäckningsavgift om hingstungen är framme. Dock lär det ju bli dåliga papper på fölet om pappan inte är godkänd så fölet blir ju inte värd speciellt mycket rent ekonomiskt, trots att stammen kanske är bra.

Jag kan inte förstå vad det oansvariga ligger att använda en egen ettårtshingst till sitt eget sto, det spelar väl ingen roll vilken ålder hingsten har om den är ett, två eller tre år. Om du vill ha en häst för egen del så har ju ingen annan något med detta och göra

Ansvar ligger väl i mer än vilken hingst man använder? Risker t.ex. Samt att man ju inte har en endaste aning om hur en 1-åring egentligen blir. Tänk om den vid 3 års ålder visar sig ha usla leder som är ärftliga?

Nu utgår jag efter att stoägaren tycker att unghingsten är mycket intressant och då kan ju en sådan lågkostnadsbetäckning vara motiverad, för med det kostnadsläget är ju den ekonomiska risken försumbar och skulle fölet vara en katastrof så är det ju bara att slakta det, men får du en katastrof efter en mycket dyr hingst vilket också förekommer är det ju väldigt svårt att tänka sig samma lösning

Men så bra. Då kan vi ju skrota allt vad avelsvärdering, exteriörbedömning och bruksprov heter.
Avla på allt som rör sig, och slakta de som inte duger.

Ja och det är ju just det många kallar oansvarigt? Att ta en hingst som man inte har en aning om huruvida den håller, har ärftliga fel eller på annat sätt inte passar för avel. Visst om man tar en hingst om inte är godkänd, men ändå visat vad den kan och är korrekt. Men en 1-åring vet man ju inget om mer än stammen typ.

Nu utgår jag efter att stoägaren tycker att unghingsten är mycket intressant och då kan ju en sådan lågkostnadsbetäckning vara motiverad, för med det kostnadsläget är ju den ekonomiska risken försumbar och skulle fölet vara en katastrof så är det ju bara att slakta det, men får du en katastrof efter en mycket dyr hingst vilket också förekommer är det ju väldigt svårt att tänka sig samma lösning

Men med tanke på vad uppfödning av fölet senare kostar om extra pysslet med märra så låter ditt resonemang lite konstig..

Ska man spara någon tusenlapp och ta en ettårshingst menar du.
Och sedan slå ihjäl den ifall den har någon konstig nedärvningsbar defekt?

Det finns ju godkända halvblod som inte är så dyra men endå gått igenom nålsögat med tanke på hälsostatus..

För det är väl ridhästar vi pratar om antar jag?

Själv håller jag på med travare och där spar man ingenting då samtliga hingstar i tjänst måste betala en avgift på 6000 eller 8000 tusen och avelsvärderas har jag för mig.
Annars blir ungen inte reggad..vilket är lika med värdelös.

AM

Jag tycker att folk lägger sig en massa som dom inte har med att göra. Att en stoägare tycker att det är roligt att ta ett föl efter sitt sto med den egna hingsten kan ju inte få hela hästaveln att rasa samman. Har man varit hingsthållare större delen av sitt liv så tycker jag nog att man kunde sortera bort minst hälften av STONA, istället för att kalla ett enskilt fall för OANSVARIGT. Och vad det kostar med avgifter för hingsthålningen totalt är det den enskilde hingsthållarens/ägarens eget bekymmer. Och om den som gör en egen produkt hemma utan att tycka att härstamninguppgifter för det kommande fölet har någon betydelse har ju bara att registrera under raskod 59. Men det finns ju alltid människor som vill vara förmyndare över alla som gör FEL

Jag tycker att folk lägger sig en massa som dom inte har med att göra. Att en stoägare tycker att det är roligt att ta ett föl efter sitt sto med den egna hingsten kan ju inte få hela hästaveln att rasa samman. Har man varit hingsthållare större delen av sitt liv så tycker jag nog att man kunde sortera bort minst hälften av STONA, istället för att kalla ett enskilt fall för OANSVARIGT. Och vad det kostar med avgifter för hingsthålningen totalt är det den enskilde hingsthållarens/ägarens eget bekymmer. Och om den som gör en egen produkt hemma utan att tycka att härstamninguppgifter för det kommande fölet har någon betydelse har ju bara att registrera under raskod 59. Men det finns ju alltid människor som vill vara förmyndare över alla som gör FEL

om man nu tycker att folk inte ska lägga sig i kanske man inte ska skriva om det på denna sida.

Alltså för min del får man betäcka en skitmärr med en giraff..som du säger så har ju inte jag något med det att göra..

Hade faktist ingen aning om att man kunde göra så..
Inom min avel så är det tuffare regler.

Angående kostnader så var det faktist du som tog upp detta först så det var därför jag också svarade som jag gjorde.

Vill man betäcka med eget så thats it. Men ingen ska väl inbilla sig att det blir en billigare slutprodukt?

Sedan kan det ju finnas en viss del av ansvar kanske även hos hingsthållaren?

Att t.ex. komma med en travmärr med rabiat stam på både mor och fadersidan kanske inte blir så lyckat ihop med en tuff ridhingst.

Att ta diskussion med stoägaren och kanske eventuellt avråda avla på den eller den borde kanske förekomma lite oftare?
Stoägaren kan ju faktist bli ganska tacksam över att en hingsthållare, med dess stora erfarenhet, ger råd.

Liksom att man kan avråda att betäcka med en ettåring just p.g.a. osäkert resultat..

Du kanske tycker att jag som person är näsvis men ändå så är jag tacksam att, inom vår branch, finns det hingshållare som faktist är så pass trevliga och har full koll på stostammen att dom direkt kan säga att : Du, hingsten jag har lämnar välkänt skarpt så du kanske skall tänka om? Med tanke på att din märr är efter X och Y och där är det ju hett mellan öronen...

Men men...alla gör så gott vi kan hoppas jag.

AM

Du missar en sak med ditt resonemang, det finns vissa krav på en hingstägare oavsett vad man än tycker och det är som du säkert vet inskrivet i lagen att hingst skall ha genomgått godkänd veterinärbesiktning med hänsyn till defektlistan samt föra stamrulla och det gäller ALLA hingstar även vid användning på eget sto.

Sen kan man väl aldrig få det till att ta ett bra ansvar för sina hästar att släppa en ettårshingst vind för våg med ett sto snacka om att utsätta dem för skaderisk än mer om det dessutom skulle vara ett sto som inte blivit betäckt tidigare, du måste ju vara väl medveten efter alla dina år med hingst vilka satkärringar stona kan vara speciellt om hingsten klantar sig och inte riktigt vet vad den skall göra.

I en perfekt värld vore det så bra som du skriver! Men verkligheten är en annan! :crazy:

Allt för många säger att de kan avla på de premisserna, de ska ändå aaaldrig sälja avkomman. Sedan händer något, ägaren måste sälja hästen i fråga, hästen som avlats utan något som helst avelsmål, det med en hingst man inte ens vet om den har ärftliga defekter. Och så hamnar hästen i fråga på en slakttransport eller blir vandringspokal tills den går sönder eller slutar fungera! Och far jäkligt illa under tiden! :cry:

Och det där med att slakta hästar, det verkar sitta ENORMT långt inne! Folk säljer ju halta hästar, hästar som passerat 20 år med råge osv! Alltså vill inte själva ta obehaget att slakta, över med problemet på någon annan!

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Blyger
·
Avel För ca 2 år sedan fick jag upp ögonen för just rasen ardenner:love: Vore superkul att komma i kontakt med lite andra ardennerfreak om...
2
Svar
38
· Visningar
6 161
Senast: ac79
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Vikan
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix