Åring som betäckt på våren

rebus

Trådstartare
Finns det några härinne som vet, dvs inte hörsägen, att 8-10 månaders hingstar har betäckt äldre ston och det har blivit avkommor?
Att tvååringar är fullt kapabla till det betvivlar jag inte, även de åringar som går med ston på sommaren/hösten och då är mer än 12 månader gamla.

Nu när jag och bekantskapskretsen diskuterade detta så var det ingen som säkert visste att så hade skett någon gång. Nu är det folk med 30-40 års erfarenhet av avel och som många gånger har haft hingstar kvar med ston i olika åldrar till de är 10-11 månader utan att det blivit några föl.

Sv: Åring som betäckt på våren

Jag hade ett 4-årigt sto på inridning för ett par år sedan och pga hovböld åkte hon hem till ägaren. Och blev betäckt av 8-9 månaders hingstunge och blev dräktig!

Det är å andra sidan den enda jag varit med om men det räckte för att jag ska dela på dem om hingstungen börjar klättra!

Jag red in en welshcob för en del år sedan pappan till den var 8 månader när han blev till och mamman var bara 1,5 år, uppfödaren missade helt att det hände och märkte inte förrän ungstoet började bli tjock. Typiskt var att det måste ha hänt typ sista veckan hingstungen gick kvar bland stona innan han åkte iväg på lösdrift med andra hingstar.

Vi har i regel kvar våra hingstar ända fram tills betessläpp, eller snarare tills de kan gå ute på natten utan ligghall. Vi har aldrig haft nån som har hoppat, märker man att nån alls visar hingstbeteende så tar vi såklart ut den.

Jag gick nyss seminkursen och fick då lära mig att det är extremt ovanligt att hingstar kan fullborda en betäckning innan 18 månaders ålder.

Jag vet att många är oroliga för tidiga betäckningar och tar isär redan vid 6 månaders ålder men jag tror att det är att vara onödigt nojig. Det är väldigt mycket "jag har hört" i den här branschen...

Jag vet två stycken ungston som blev dräktiga av 7-8 mån hingstar (inte samma sto eller hingst eller samma år).

Då finns det i alla fall några konstaterade fall.

Som athena skriver så måste det ändå vara väldigt ovanligt. De uppfödare jag pratat med har för vana att låta sina hingstungar gå med mamman tills det är dags för hingstbete som ettåringar, runt 1 maj, och de har gjort så i alla år och ingen har blivit dräktig där. Nu pratar jag om totalt 5-10 hingstföl per år i 30 års tid.

Jag har nu en kompis till min hingstunge i år, så det är ordnat, men jag tänker att annat år då jag betäcker två ston, om man får en hingst. Det var så diskussionen med dessa tre gamla uppfödare drog igång, och de visste somsagt ingen det hade hänt med. Jag har tidigare hört många "jag har hört", men här verkar det finnas två fall, så det kanske är bäst att ta isär dem ändå i sådana fall.

Jag har träffat en häst vars pappa lyckades betäcka sin egen mamma innan han var året fyllda. Tyvärr är den hästen reggad med okänd stam så jag kan inte bevisa att det är så som man berättade för mig.

En bakants ponny var resultatet av att ett ettårigt sto och en 8 månaders hingst gick tillsammans i hagen...

jag har inget konkret exempel själv
däremot har jag varit på ett stort stuteri där ettåringarna går tillsammans fram till betessläpp i maj-juni. Där har de tagit för vana att spruta samtliga ston mot dräktighet efter att de separerats. Etiken i detta kan kanske diskuteras, men en av stuteriinnehavarna är veterinär med seminverksamhet och jag tror nog ändå att det finns anledning till att de gör på detta sätt.
Jag var där i maj, såg ingen fullbordad betäckning men både väldigt brunstiga ungston och väldigt intresserade grabbar med snabeln ute på vädring....

...vilket är rent oansvarligt igentligen enligt mitt tycke.

Att många stoägare får obehagliga telefonsamtal från tränarna är inget som man skulle kunna kalla helt ovanligt.
-Tyvärr kan hon inte premia då hon strax skall föla...

Man kan tyckas vara nojig att man skiljer av innan saker händer.
Må så vara..så länge man inte själv är drabbad..

Och förutom att riskera dräktighet så är det inte så kul för stoungarna att ha en drös hormonstinna grabbar hängandes på ryggen i tid och otid..

Och att äldre ston betäcks av ettåringar är heller inget som man som stoägare skall bli speciellt chockad över, då det händer...

Skall väl tillägga att vi har travare vilket tydligt märks att dom är markant tidigare i driften är dom halvblod vi haft...

Ponnysar är kanske ännu senare?

AM

Jag vet också ett ställe där blandade kön går ihop till och med maj. Det händer rätt mycket i den hagen, om man säger så.
Också där har de för vana att spruta alla ungstona efter att de delat dom.

*kl*
Det är för mig helt obegripligt att man vågar låta unghingstar gå med ston på det viset. Tänker man inte alls på skaderisk, infektionsrisk och inte minst, risken att en eventuell abortspruta inte tar, utan att man står där med en dräktig tvååring nästa år, eller tex sto dräktigt med sin egen avkomma? Vansinne.

Jag kan inte heller begripa. De är normalt sett vettiga människor.

Halvt knapp.

Ang. abortsprutor/betäckning och dräktighet i så ung ålder. Kan det inte påverka framtida dräktighetschanser?

Nafayette;15074516Skall väl tillägga att vi har travare vilket tydligt märks att dom är markant tidigare i driften är dom halvblod vi haft... Ponnysar är kanske ännu senare? AM[/QUOTE skrev:
Intressant att du sett att halvbloden är senare i driften än travare. Hos de ställen jag besökt en hel del som har ston blandat med hingstar till betessläppet, både äldre ej dräktiga ston och stoföl från året, är det bara halvblod. Det jag sett där, då jag nu försökt studera lite beteende i dessa flockar, är att hingstungarna leker sina hingstlekar med varandra, ibland försöker de få igång ston att leka, men då inte genom att försöka betäcka utan genom att reta dem genom att nafsa eller stegra sig mot dem, ser ej ut som i bestigningssyfte utan mer att de vill att motparten ska stegra sig också, alternativt att de har klättrat på sidan av stonas ryggar utan snablar ute. Oftast bryr sig inte stona om det, och då verkar det inte vara lika kul som att leka med andra hingstungar, så de går tillbaka till dem och leker.Sist såg jag några brunstiga ston i en flock, men de fyra hingstungar, 8-10 månader, som går i den flocken verkade inte riktigt fatta det. Ett sto tryckte sig t o m mot en av hingstarna, men han gick då undan och såg ganska förvirrad ut. Sedan uppger också de som äger dessa hästar att unghingstarna inte betäcker stona- inget föl på 30 år med den här metoden utan att spruta ston måste väl vara ganska statisktiskt säkert ändå- sedan vet jag, som det skrivits om här, att det har hänt, men det verkar ändå vara ganska ovanligt hos halvbloden.

Får jag ett ensamt hingstföl får jag antingen skicka iväg honom eller skaffa en kompis hemma efter det jag sett skrivet här ändå. Det är ändå väldigt intressant om könsmognaden statistiskt sett skiljer sig mellan raserna.

Det är nog olika även inom raserna, min ena hingstunge (halvblod) blev akutavskiljd på 5minuter från sin mamma han hade inte fyllt 8 månader när mamma gick i vårbrunst och det sa klick i skallen på honom och han helt utskaftad skulle betäcka henne så inte var det någon tvekan där inte vad man skulle ha saken under magen till. De hade fått gå kvar så länge för det var så in i helsike kallt (-15-20) och de skulle från stall till lösdrift och här nere brukar sådan kyla inte hålla i sig så länge så hela tiden trodde man nästa vecka stiger temp och tiden gick. Efter att ha sett honom så kommer jag aldrig någonsin att ha kvar en hingstunge efter 7 månader med stona, det slog om på två röda när intresset vaknade nu var turen att vi stod precis intill och kunde plocka bort honom.

Jag som har min hingstunge med ett sto och hoppas på att det blir något :) (stoet ska betäckas och hingståringen har bra stam och är inte släkt med henne så är inte oansvarig avel)
Men han har inte visat något sådant intresse än.

Jag som har min hingstunge med ett sto och hoppas på att det blir något :) (stoet ska betäckas och hingståringen har bra stam och är inte släkt med henne så är inte oansvarig avel)

Hur kan du påstå att det där inte är oansvarig avel?....

Jisses :cool:

Vet du om att du är rätt okunnig? Har ingen sagt det till dig tidigare?

ja vad svarar man på detta???:eek:
finns bara ett ord OANSVARIGT.........

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Blyger
·
Avel För ca 2 år sedan fick jag upp ögonen för just rasen ardenner:love: Vore superkul att komma i kontakt med lite andra ardennerfreak om...
2
Svar
38
· Visningar
6 161
Senast: ac79
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Vikan
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix