Argument till varför hunden inte ska få matrester hela tiden

Hundar är ju allätare i grunden och det lär finnas studier som visar på att valpar från tikar som äter blandad kost har mindre förekomst av födoämnesallergier. Sant eller inte avstår jag från att säkerställa.

Men jag kan inte slå bort tanken på att vi kanske ger våra hundar för "ren" mat iom all processerad kost och för perfekt mat att vi snudd på skapar en känslighet när det inte längre blir prefekt. Lite förmycket protein eller nått annat så hamnar magen i gungning eller liknande.

Givetvis ska hundarna ha en bra grundkost i form av något vettigt kvalitėtsfoder men jag tror att komplettera med matrester både berikar deras sinnen och är bra för dem (så länge man inte ger dem direkt skadliga saker men jag utgår ifrån normal, vettig kost)

Våra hundar är i ordentlig träning och de bygger muskler, har fina pälsar och väl fungerande magar precis som de ska så jag kan inte se något negativt i att ge dem rester i sin mat :)

Vi som BARFar våra hundar har ganska bra koll på vad hundar kan tillgodogöra sig av olika livsmedel o i vilka mängder, till skillnad mot de som mäter upp/väger torrfoder.

Om inte hunden mår dåligt av det kan jag inte se någon anledning till att låta bli. Barnen ger rester till hunden så länge det inte är något som är olämpligt.

Min hund får matrester/rått kött eller färskfoderbitar dagligen eftersom jag ger torrfoder för tillfället.
Jag tror att det är bra för tarmfloran med annat än bara sterilt torrfoder.
Har läst om samma studier som Voff och med tanke på de vetenskapliga studier inom humanmedicin ang tarmflorans betydelse så tycker jag att det låter logiskt.

Vi som BARFar våra hundar har ganska bra koll på vad hundar kan tillgodogöra sig av olika livsmedel o i vilka mängder, till skillnad mot de som mäter upp/väger torrfoder.
Mäta upp torrfoder? Jag tar några nävar och slänger i en skål. Går han upp minskar jag och går han ned ökar jag. Och gällande rester gör jag som Migo , hundarna får smaka nästan allt jag äter oavsett om det tillför speciellt mycket näring eller ej.

Jag har en matlåda med lock på som vi slänger rester i. Den delas på kvällen upp till våra 4 hundar, så det blir egentligen inte mycket per hund. Det är mest "topping".
I dag innehöll den morotsskal, ett för löskokt ägg som jag skulle haft till frukost, 1 överbliven pannkaka från igår, 1/3 skrynklig paprika och hinnor och lite annat som jag putsade av från fläskfilén som vi åt till middag. God mix ;)

Jag har en matlåda med lock på som vi slänger rester i. Den delas på kvällen upp till våra 4 hundar, så det blir egentligen inte mycket per hund. Det är mest "topping".
I dag innehöll den morotsskal, ett för löskokt ägg som jag skulle haft till frukost, 1 överbliven pannkaka från igår, 1/3 skrynklig paprika och hinnor och lite annat som jag putsade av från fläskfilén som vi åt till middag. God mix ;)
Tänk om jag fått i min sånt. Om barnen ger macka åt henne äter hon i bästa fall pålägget. Hundskrälle är kräsen :p

Mina hundar får smaka på det mesta. Alltifrån någon godis, chips, grönsaker, bulle, kaka, någon matrest, mackbit osv.

Förutom det varierar jag både färskfoder och torrfoder och de är väldigt väldigt sällan dåliga i magen. Och det tror jag är just för att de faktiskt får äta så mycket olika.

De är alla vältränade och i bra hull.

Våra hundar äter allt som inte är direkt skadligt för dom. Jag inbillar mig att ju mer valpen får smaka av, desto mindre kommer magen krångla i framtiden. Men som sagt, kan vara ren inbillning.

Jag är glad om jag får i henne det hon behöver för sin överlevnad :D
Åh, jag har också två såna här hemma. Har erbjudit dem allt möjligt i matväg men det enda som eventuellt, ibland går ner är ost :banghead: den ena dissar till och med osten ibland med en liten fnysning och går sen iväg.

Våra hundar får också smaka på div grejer ( inte tillagade maträtter, utan mer rena ingredienser som ägg, ost, skinka, morötter osv). I lite mer ”oren” form så är Ostbågar är en klar favorit, våffla likaså.

Dock så är det ju en stor grej i HUR MYCKET som hunden får smaka av människoföda. En smakbit här och där gör ju ingen sommar för en i övrigt frisk hund som hålls i bra hull och motioneras väl. Men jag minns från barndomen (jag var runt 6-7 år) hur vår cavaliertik lätt kunde få 2-3 HELA bitar sockerkaka från olika släktingar på kalas för att ”hon var ju så söt”..... eller en släktings labbe som kunde få en vuxenportion spaghetti och köttfärssås OVANPÅ sin ordinarie hundmatsportion i skålen....

Jag tror mer att övergödning (oavsett mat, givetvis bortsett från giftiga grejer) är den stora faran, inte själva smakbitsdelen. Ration mat/motion måste ju alltid vara i jämnvikt så hunden håller hullet.

Pappa ger hundarna varsin liten skiva ost varje morgon. När jag hänger med kompisarna får hundarna en del grönsaksbitar och popcorn. Äter jag pizza kan det hända att Tinja får en bit av kanten. Hundarna agerar "grovdisk" ibland.

Det handlar väl om hur mycket hunden får, hur mycket det är i relation till hur stor hunden är och hur mycket den motioneras.

Åh, jag har också två såna här hemma. Har erbjudit dem allt möjligt i matväg men det enda som eventuellt, ibland går ner är ost :banghead: den ena dissar till och med osten ibland med en liten fnysning och går sen iväg.
Haha! Nä riktigt så illa är det inte här. Hon smakar på lite mer än så men det är lätt hopplöst bitvis. Slutade uppskatta ena fodersorten, fick köpa en ny. Den var också äcklig. Provade ännu en. Den gick an, kanske. Ibland tänker man att en labbe eller nåt som är känd för att äta allt vore något :p så mycket färskfoder som jag har fått kasta för att hon vägrar tills det blivit otjänligt :banghead:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka