Argument till varför hunden inte ska få matrester hela tiden

Hundar som inte har problem med vikt eller mage lider ju inte ett dugg av att smaka saker från bordet, mina får både mat och fikabröd titt som tätt.
Åh vad skönt att höra. Loppan får barnens rester varje dag och förra året vaser första året vi inte behövde gå på underviktskontroller hos vet. Med det extra tillskottet som blir av barnens mat verkar hon hålla sig bra runt 27-28kg. Istället för att som innan pendla runt 21-25. :up:

Hundarna fördiskar det som är lämpligt innan det åker in i diskmaskinen :angel: De kvällsfikar med husse och äter rester om det blir några. En kräsen och två matgalningar :)

Min donna går under komposten här hemma.... :angel: Allt som blir kvar på tallrikarna skrapas ihop och åker ner i hennes skål. Självklart får hon inte äta sånt som dom inte ska äta!

Vi har inga problem med övervikt, tvärt om. Kräsen hund som matvägrar i perioder (och då matvägrar hon på allt!) , faller ur förskräckligt runt löp och inte är ett dugg intresserad av mat. Kan ta en kvart att fundera på om hon ska äta korvskivan eller inte. Hon äter varken mer eller mindre av sin mat trots att hon får av oss, så vi fortsätter ge henne.

Hon är oftast fin i hullet trots allt, men runt löp ser hon riktigt tråkig ut ibland tyvärr. :( Näst sista löpet kunde man känna ryggraden och revbenen på henne bara att dra handen lite lätt. Hon är en engelsk bulldog så så ska det inte vara. Sista löpet var vid jul, då gick det ok. Men fråga inte hur mycket köttbullar/prinskorv/julskinka hon åt...:p:o

Kanske lite off topic men är det inte så att hundar inte tål lök? Hur funkar det med tanke på hur många maträtter som innehåller lök, ger ni resterna ändå?

Kanske lite off topic men är det inte så att hundar inte tål lök? Hur funkar det med tanke på hur många maträtter som innehåller lök, ger ni resterna ändå?
All lök, inklusive blomlökar o vitlök innehåller ett ämne som hundar inte kan bryta ner, det lagras i kroppen o hämmar bildandet av röda blodkroppar. Hundar har dött pga lökintag.
Ett par kilo avokado har lett till dödsfall, choklad, även i mindre mängder kan vara dödligt (inträffar då o då).
Rabarber o spenat bör ej ges till hund, innehåller oxalsyra som är giftigt för hund o barn under ca 6 månader.
All potatis innehåller solanin, mer eller mindre, vilket är giftigt för såväl hund som oss tvåbeningar.
Äkta blåmögelost o makadamianötter innehåller mögelsporer som är skadliga för hund.
Leta upp rubriken giftigt på http://www.oocities.org/black_dog_farm/BCLinks.html
Giftiga/ofarliga växter för hund/häst/katter hittar du på
http://www.aspca.org/Pet-care/poison-control/Plants?plant_toxicity=toxic-to-dogs

Jag ger resterna ändå. Som jag har fattat det är lök inte giftigt för hundar, bara mindre bra. Den lök mina hundar får i sig är mycket små mängder. De har ätit sådant hela sina liv (13 år och 2 månader resp 12 år och 9 månader) och färdiga köttbullar har använts som godis då och då.

Mina hundar äter alltså en del rester. De är inte överviktiga och har aldrig haft magproblem annat än korta, tillfälliga historier jag inte kunnat relatera till något jag gett dem. Därmed inte sagt att det inte berott på något som ätits - den ena är en riktig dammsugare:angel: och hon har varit dålig i magen då och då. Den andra är inte lika matintresserad och verkar därtill ha plåtmage. Nu bor jag själv och är bra på att planera maten, så det blir inte så mycket men det som blir äter hundarna. Förra veckan åt de linssoppa och vegetarisk risotto (en av dem är väldigt förtjust i ris och den andra i tomater:p). De får även en del godis eller tillägg i form någon macka då och då, korvsnuttar, ostkanter och liknande. Faktiskt är grönsaksrester populära. Tomat- och aubergine-slattar går snabbt ner. Sparrisstjälkar ger jag som tuggpinnar.

Jag ger mat med lök i. Vi pratar om EN lök i en hel anrättning där vi äter upp det mesta och hundarna får spillet av maträtten fördelat på 4 ihop med sin vanliga mat.

Att den lilla mängden tillagad lök, vi pratar gram alltså, skulle vara skadligt är bara löjligt.

Hundar tål inte lök/vitlök i stora kvantiteter eller kontinuerligt givande. Jag ger tex mina hundar köttbullar ibland som belöning, dessa inne håller lök men i så små mängder så jag anser det försumligt.

Jag ger precis som @Miao ibland köttbullar och dyl som belöning till mina hundar. Däremot skulle jag aldrig köpa hundfoder som innehåller lök, vindruvor etc. Men som belöning eller lite rester då och då har jag inget problem med.

Hon är oftast fin i hullet trots allt, men runt löp ser hon riktigt tråkig ut ibland tyvärr. :( Näst sista löpet kunde man känna ryggraden och revbenen på henne bara att dra handen lite lätt. Hon är en engelsk bulldog så så ska det inte vara. Sista löpet var vid jul, då gick det ok. Men fråga inte hur mycket köttbullar/prinskorv/julskinka hon åt...:p:o

Varför skulle en bulldog hållas tjockare än andra hundar?

Varför skulle en bulldog hållas tjockare än andra hundar?

Jag har verkligen inte sagt att dom ska hållas "tjockare" än andra för att hon är bulldog, utan att hon är engelsk bulldog, och jag anser att det är en ras där man inte ska känna revben eller ryggrad som är lättare att göra på tex vinthundar.

Jag tycker inte man ska känna revben på tex golden, pudel, staffe osv heller av att bara lägga på handen, vilket jag kan göra på henne vid vissa löp och då tycker jag att hon blir för tunn, vilket jag även hade tyckt om jag la handen på en cocker spaniel och kände revben/ryggrad.

Jag vill kunna känna dom vid lätt tryck, men jag vill inte att dom trummar under fingrarna bara av att jag klappar henne.

Bulldoggar är väll en av dom sista raserna man skulle vilja se "fetare" med tanke på hur felbyggda och deras hälsoproblem är från början!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka