Argument till varför hunden inte ska få matrester hela tiden

Mirre

Trådstartare
Får inte människan att lyssna på varför det inte är lämpligt att ge hunden matrester hela tiden, allt från korv till pasta till smörgåspålägg osv osv. "Ja men hon tycker ju att det är gott", "Min morfar gav minsann sin hund av sin mat och den blev 14 år" är svaren jag får vid mina försök att få människan att lyssna.
Samma hund jagar bilar och blir helt jäkla rabiat ibland när man möter folk och hundar ute. Det möts med "jaa men det kanske växer bort när hon blir äldre" Hunden är 4 nu. O_o:cool: Samtidigt skryter människan om hur hen "är uppväxt med hundar och är såååå bra på hundpsykologi" :meh:

På en djurklinik jag nyligen besökte fanns en plansch där det stod att en skinkskiva till en katt motsvarar 15 muffins för en människa. Även de trögaste brukar inse vid den insikten att det inte är så jättebra att mata människomat i djuren.
Argumentet att djuren tycker att det är gott är så korkat att det inte är sant. Jag undrar om de som resonerar så aldrig sätter begränsningar för sig själva heller.
Är det inte din hund det handlar om är det tyvärr inget du kan göra något åt. Inte förren djuret far så illa av misskötseln att det är ett djurskyddsärende. Sorgligt men sant.

Det finns människor som har hund också finns det människor som är hundmänniskor. Den första kategorin tycker märkligt nog att de har totalkoll på allt, hundmänniskor vet att de inte har det utan att det alltid finns mer att lära.

Input/åsikter på det här? Finns det någon sanningshalt kan jag inte avgöra.

Fick på fb idag ett erbjudande om viktkoll på katter/hundar och där stod följande (dock är jag inte alls intresserad speciellt med tanke på vilket foderföretag som personen arbetar för som ska ha denna).
1 kg övervikt på medelstor hund motsvarar 7 extra kilo på en människa.
Katt 16 kg.

:confused:

Jag tänker att det är intressant för dem att testa nya saker, även om de inte tycker om dem. Körsbärstomat, lime, ättiksgurka... tar jättelång tid innan valparna slutar leka med en sån "delikatess". Tror det är stimulerande för dem :D
Det tror jag med! Även om Ammo mest ser förorättad ut när det bjuds på saker - men att vara kränkt är väl med en typ av stimulans? :rofl:

Tja. Enda anledningen skulle väl vara om den blir dålig i magen eller om den får något som är allmänt olämpligt för hundar.
Mina hundar har fått en massa matrester och blivit 16 respektive 17 år och nuvarande är snart 15 år ;)

Jag ger smakbit ibland men då är det okryddat och inget socker. Min är i tävlinskondition och väldigt slank och muskulös.

Får hunden bra mat i övrigt och är i god kondition ser jag inget problem.

@Mirre är det din sambos hund?

Vår ena hund har EP och tar prover regelbundet.
Förut var hunden hos hundvakt varje dag. Då fick den en liten morgonmacka och lite lunch av hundvakten varje dag. Utöver sin egen mat :grin:
(vi ger sällan eller aldrig av vår mat kan tilläggas)
När hunden slutade där och i samma veva pga allergiutredning inte fick äta n å g o t utöver sin mat så kunde vi också se att (lever)värdena blev betydligt bättre.

Ganska intressant!

Beror väl lite på vad det är för mat vi ger dem.

Har de inte ruggigt känsliga magar osv tycker inte jag heller det är fel att ge dem lite då och bara den vanliga maten är prio 1.

Känner en kvinna 80 plus nu som under tiden de hade jakthundar alltid lagade extra mat till dem. Hon gjorde alltid extra kött, potatis och grönsaker portion till hundarna. Om de inte var känsliga i magen. :) Hon kunde inte med att laga god mat utan att de skulle få smaka. Köttet var oftast dessutom just älg och rådjur.

Har ett sjå att få henne att inte övermata mina små hundar då hon tror att alla äter som trimmade jakthundar :rofl: Villl samtidigt inte säga till heller för hon blir så glad när jag kommer på besök med hundarna

Så länge de inte mår dåligt av det, inte får något som är farligt för dem eller är grymt feta ser jag ingen anledning till att inte ge lite då och då.

Jag tänker att det är intressant för dem att testa nya saker, även om de inte tycker om dem. Körsbärstomat, lime, ättiksgurka... tar jättelång tid innan valparna slutar leka med en sån "delikatess". Tror det är stimulerande för dem :D
Ja. om det inte finns medicinska skäl att avstå så tycker jag att det nästan är grymt att inte låta hundar använda sina smaksinne. Speciellt om de äter torrfoder.

Hundar är naturens "soptunna" att låta dem endast leva på torrfoder är helt onormalt.

Bara man ser till att maten den får inte innehåller för mycket salt (ofta gör väl vår mat det?), den blir överviktiga eller maten innehåller något annat som hunden mår dåligt av så kan den väl få smaka lite småbitar. Men om man ska ge den några större mängder tycker jag att maten ska vara hundanpassad d.v.s. inte saltad och kryddad. Man kanske kan köpa lite rått kött och ge, rejäla ben att tugga på osv om man vill berika hundens liv. Bättre att ge den sånt den skulle ätit i naturen än att ge den kokt skinka dränkt i salt. Men som sagt, små mängder är väl inget problem så länge hunden inte har nåt medicinskt problem. Men håll koll på saltet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka