Argsint häst

enjoyable

Trådstartare
Jag har jävla problem som jag måste ta itu med.
En häst i stallet där jag hjälper till (travstall) är extremt argsint.
Idag när jag skulle ta av grimmam i boxen på henne, så attackerade hon mig och fick in en saftig smäll med underkäken rätt i skallen på mig. De gjorde fruktansvärt ont, och jag har finfin huvudvärk efter det.
Jag blev arg, hämtade en liten hötuss för att försöka locka henne till mig. Hon kom fram och såg så glad ut, och åt lite av höet i min hand, men precis när ja skulle ta tag i grimman lite lugnt så gör hästfan om samma procedur igen! Fast den här gången var jag med på noterna och lyckades slänga in grimskaften (som jag hade med mig för säkerhetens skull) rätt i bringan på henne, och slänger sig hästen undan innan hon hinner göra nått.. Då gav jag upp. Hade ingen lust alls att bråka med henne nå mer idag..

Hur i satan ska ja bära mig åt för att få tag i henne? Dom andra som jobbar i stallet får tag i henne, men när jag kommer så attackerar hon mig..
Men annars, när nån annan har tagit fast henne och ställt ut henne på gången och jag har fått order att borsta henne och göra i ordning henne så gör hon ingenting. Utan just när man ska göra något med henne i boxen..
Vad ska jag göra?

Sv: Argsint häst

Ta gärna hjälp av någon. Observera andra: hur beter de sig när de kliver in i boxen till hästen? Tonfall, kroppsspråk etc. Något som du gör får hästen att bli aggresiv: kan det vara att du är något påträngande? Eller något osäker?
Tvekar du innan du ska gå in till henne? När det gäller sådana hästar ska de inte ens få tänka innan du är där och tagit av/på henne grimman. Du ska handla med bestämdhet och lung.
Har själv haft hand om sådana hästar och det gällde bara att visa sig orädd och vara konsekvent. Ignorera "hotande" beteende men skäll på hästen om den ger sig på dig med en avsikt att skada. Men när det gäller sådana hästar ska man undvika så mycket våld och skrik som man kan: man får försvara sig själv om hästen attackerar men annat beteende ska ignoreras och bra beteende ska belönas. Positiv förstärkning.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar