Argentinus är död

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elle12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 253

elle12

Trådstartare
Saxat ur Ridsport:
"Hingsten Argentinus är död
Hannoveranerhingsten dog hos sin ägare Heinrich Klatte, Tyskland, på julafton. Argentinus blev 27 år gammal.
Hingstens uppfödare var Jacob Büther, han sålde hingsten till Jan Munderloh and Kurt Meiners för 23 år sedan. Där upptäcktes han av Heinrich Klatte som köpte honom till sitt hingststall. Argentinus utsågs till "Hannoverian Stallion of the Year" 2005. Det finns sju registrerade hannoveranerhingstar som är efter Argentinus. En av hans avkommor är stoet Anka som vann världscupen i hoppning 2005 med sin ryttare Marcus Ehning."

Han fick några ston dräktiga här i Sverige i år, så han var fertil i väldigt hög ålder.
Två av hans avkommor är välkomna till bruksprovet i vår från de rådgivande bedömningarna. Hingsten A-dur finns efter honom i Sverige.

Sv: Argentinus är död

Ännu en stor hingst som avlidit:cry:...
Skönt att hans blod finns så väl bevarat.
Och så får man ju hoppas att det blir någon "WOW" hingstavkomma efter honom, gärna i kombination med lite Grannusblod:d

Och att A-dur används lite mer här i Landet.

Senast ändrad:

synd på en så fin hingst men alla måste dö någon gång, roligt att han blev så gammal ändå. Armitage är även tillgänglig i sverige.

Och så får man ju hoppas att det blir någon "WOW" hingstavkomma efter honom, gärna i kombination med lite Grannusblod:d

I Ludwigs Champion finns ju både Grannus och Argentinus. Iof i andra och tredje led.
Men han får gärna bli en "wow"-hingst...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett sto, Argentinus-Grannus. Hjälp mig att välja hingst till henne, så fixar vi en godkänd hingst och för de fantastiska generna vidare :)

Var för 2 år sedan och hälsade på Argentius hos Klatte, han var den som var "boss" i hingststallet.

Ett förslag är att göra en nära släkting till Ludwigs champion;) dvs använda Ludwig van Bayern, eller kanske hans far Landor S eller annat Landadelblod?

Så bra! Bara kom med förslag, hur svårt kan det vara att få fram en godkänd hingst liksom:angel:
Elle: Har tänkt i samma banor!

Liknande trådar

Avel Resultaten från löshoppningstesterna på 3-åringar i hannoveranerförbundet. Många fädernehingstar är aktuella här så jag tänkte det kan...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: starstruck
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 206
Senast: Mayaanna
·
S
Avel Jag råkade slänga en blick i Ridsport och fick syn på denna helt otroligt snygga hingst! :love: Jag ska inte betäcka i år utan det...
Svar
2
· Visningar
1 071
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka