Vita_N_6520

Trådstartare
Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här.

Det är så att jag har mina två hästar i ett eget stall på ridskolan, med enbart två boxar i. I det stallet finns inga vattenkoppar så de får alltså vattenhinkar.
Dessa hinkar ska det BYTAS vatten i varje dag, samt att man självklart ska fylla på vatten i dem vid varje fodring.

Men, nu är det så att det verkar bara vara problem, för folk är så j*vla lata i mitt stall.

1. Vattnet byts INTE varje dag, det syns direkt eftersom man ser hur pass skitigt det blir.

2. dom fyller inte på vatten vid alla fodringar. Ofta struntar dom i att fylla på fullt med vatten vid middagen, vilket gör att hästarna brukar ha tomt på vatten när jag kommer ner till stallet
(det har dom inte om man fyller på vid middagen!)
Några gånger när jag kommit ner efter kvällsfodringen när det precis släckts och så, så har hästarna heller inget vatten, så ibland skiter dom i att fylla på även då!
Jag VET hur mycket mina hästar dricker, så därför är det inte svårt för mig att veta när de inte fyllt på.

3. Eftersom det är minusgrader ute nu så måste stalldörren hållas stängd, för vattnet fryser direkt, förstår inte folk det?
Flera gånger den senaste veckan har det varit öppet när jag kommit ner, och vattnet har varit fruset (= dom har inget att dricka på minst upp till 5 timmar!)

Under jullovet var det mest privatare som hade stalltjänst, så jag skrev på tavlan i stallet (på ett bra sätt!) att det var viktigt att de fyllde på vatten vid varje fodring eftersom det inte är bra för hästarna att vara utan vatten.
Då fick jag ett skarpt svar tillbaka från stallchefen att det minsann sköttes eftersom det stod på papprena (om stalltjänsten)
:confused: Så bara för att det står på en lapp, så måste det vara så att folk sköter det, eller?

Jag blir så arg. Det är ju inte för MIN skull dom ska sköta det, det är ju för HÄSTARNAS skull.
Det är ju inte bra för dem att stå utan vatten. :(

Inför helgen satte jag upp en lapp på dörren att det var viktigt att de stängde för att vattnet fryser direkt annars.
(skrev den mest för att folk ska komma ihåg att stänga, det kan vara lätt att glömma)
Den hade dom tagit ner idag och lämnat dörren öppen. :smirk:

Skrev även en lapp om att vattnet måste fyllas på helt eftersom dom hinner dricka upp vattnet annars, men den hade dom också tagit bort.

Jag blir så arg.
Vad ska man göra?
Hälla en hink vatten på dom nästa gång jag ser dom, så dom alltid kommer ihåg att fylla på vatten?
Pratar man med dom så säger dom att dom minsann fyller på vattnet, samt byter det. :smirk:
suck.

Sv: Arg!

Det känns som du överreagerar, tycker jag. Hästar behöver inte ha tillgång till vatten oavbrutet.
Är du envis med det så får du väl skaffa flera hinkar att sätta upp?
Eller ännu bättre, sätt in vattenkoppar i stallet. Det är ganska enkelt, faktiskt.

Nej jag tycker inte jag överreagerar. Det kanske låter så i det jag skriver, men det är för att jag blir så arg på dem.

Hästarna får inget vatten i hagen (det är ju omöjligt nu när det är minusgrader), alltså går de redan 6 timmar utan vatten. När de äter grovfoder är det en självklarhet att de ska ha vatten, eller? :confused:
Det fylls aldrig på vatten på morgonen, eftersom de brukar ha kvar vatten då.
Vid middagen har de alltså då mindre än halva hinken med vatten vilket de dricker upp ganska fort, eftersom de inte druckit vatten på ca 6 h.
(NÄR de får vatten vid middagen dricker de lite mer än hälften av vattnet.)
Sen vissa dagar slarvar de uppenbarligen med kvällen också, så om jag inte skulle varit där och fyllt på vatten dessa gånger skulle hästarna ha stått utan vatten nästan ett dygn.
Så, som sagt. jag tycker inte att jag överreagerar :crazy:

Fler hinkar spelar ingen roll, har testat och de slarvar ännu mer då.
(om det finns vatten i botten på båda hinkarna, behövs det ju inget mer :smirk: , plus att de vägrar fylla på mer än en hink.)

Vattenkoppar ska de såsmåningom sätta in, men det måste isoleras först annars fryser vattenledningarna.

Jag tycker inte att du överreagerar.Skulle reagerat likadant.Nu har jag eget stall hemma och har ingen att tjabbla med,men skulle inte må bra av att veta att hästarna inte får vatten när dom vill ha det.

Jag har gjort mitt liv lite lättare genom att ha införskaffat en ThermoBar,som håller vattnet tempererat hur kallt det än blir.Den är toppen!:banana:

Jag tycker inte heller att du överreagerar. Vore jag du, skulle jag byta stall, om det inte går att kommunicera om hästarnas skötsel alls.

Gud vilka lata människor. Taskit mot dina hästar ju. Förstor mig inte på folk som inte kan samarbeta. Om de häjlper dig så kan ju du hjälpa dem med något en annan gång.
Mycket tråkigt för dig också när de inte vill lyssna på dig. Nu är jag trött så jag avslutar här. Annars blir de en massa savamel bara.
Hoppas de börjar fylla på vatten snart till dina hästar.
Lycka till.....

Jag förstår dej, jag tycker oxå att hästarna ska kunna dricka inne (hela tiden) när dom inte har tillgång till vatten i hagen .
Men sen tycker jag att varför lägga energi på dom människor som inte sköter det. Sätt in fler hinkar till dina hästar så slipper du problemen, dom andra med hästar kanske gör samma sak om deras hästar inte heller har vatten !

Jag står i kallstall (2 hästar)med eluppvärmda vattenkoppar vilket funkar superbra, har inte fryst nångång trots grader neråt -20 *tipsar*

Kan du inte skaffa större hinkar? Jag har haft 60l tunnor i boxarna och det har funkar bra. Det har jag haft mest för att jag tycker att i små hinkar med lägre kant så kommer det in så myclet spån och annat när hästarna rullar sig och så.

Med en större hink så räcker det i princip med att du fyller en gång per dygn. På den tiden hinner vattnet inte bli dåligt, däremot kan det ju frysa om folk glömmer att stänga dörren så det problemet finns ju kvar.

Jag hade skaffat tunnor bara för att själv alltid veta att det finns vatten även om stallpersonalen inte gör som den ska.

Tycker dessutom att du ska prata med stallchefen om att det inte fungerar, lappar (oavsett hur trevligt skrivna de är) brukar inte ha någon effekt.

F*n va förbannad jag blir!!!!:mad:
Vi har vattenkoppar och hinkar i boxarna, för att ibland blir det så att hästar kan tröttna på att trycka i kopparna. Har sett det på urinet.

Morgon: tvättar ur hinkar fyller på nytt, ger hö och foder.

Efter varje fodring byter vi vatten för att dom "smaskar" (tar en tuss hö och doppar lite i vattnet och äter) låter jätteroligt :)

Om vi inte skulle skölja ur hinkarna efter varje fodring, så dricker dom inget.

Jag förstår om du är ursinnig på dom andra i stallet!!! Jag skulle bli skogstokig. Jag har ju turen att ha eget stall, så både jag å brorsan är lika noga med allt.=)

Stå på dig!!! Prata med chefen eller om möjlighet finns, byt stall direkt.
Lycka till!!!

Det går att ordna så man kan ha vatten i hagarna trots minusgrader. Men håller med CK i stort...tycker du överreagerar då du blir arg. Istället för lappsystem kanske du ska prata med folk...eller har du gjort det? Framgår lite dåligt av inläggen...

Tänd ett ljus istället för att förbanna mörkret...

Är det bara detta problem, eller är det fler? Om det bara är vattnet, skaffa en hink till eller ett kar att ha i boxen. På det sättet kan du själv ordna med vatten så du vet att de har fram till att du kommer nästa gång. Det har vi gjort, vi har eget stall och en av hästarna har ingen vattenkopp (bägge har dock hinkar).

Två stora hinkar, och sedan sätter vi fram en vattenkanna som påfyllning för de gulliga medhjälpare vi har som fodrar morgon. När de slänger till morgonmaten är det lätt att bara tömma vattenkannan i spannarna om det skulle behövas.

Det GÅR att lösa, om man bara försöker hitta lösningar på problemet. Det är svårt att uppfostra många olika stallhjälpare, det är bättre att göra det lätt att göra rätt.

Om vattnet fryser i hinkar och kar inomhus, lägg en liten plastboll i, det hindrar isbildning.

hej... skaffa en thermo bar å ha i hagen!!! hur bra som hellst... vad gäller vatten inne och att de inte tvättar hinkarna så finns det ju olika allternativ... utav de du har skrivit så skulle ja göra så här:

om de inte tvättar hinkarna så skulle ja göra de själv när jag kommer dit men då ska de bli avdrag på stallhyran (om de ingår i dagsläget)

sen att de inte fyller på vatten så skulle jag nog göra som flera föreslår, sätt in fler hinkar å fyll på själv när du kommer men oxå där ska de bli avdrag på stallhyran om detta ingår... ta upp det med stallchefen....

lycka till...

Jag vill helst inte sätta in större hinkar, eftersom jag tycker boxen blir lite för liten då (de är lite dåligt "utformade" för det)
Och fler är heller inget alternativ som jag redan skrivit.

I nuläget gör jag så att jag byter vatten varje dag när jag kommer ner till stallet, utom vissa helgdagar, eftersom jag vet att det inte sköts ordentligt.

Efter mindre än ett dygn (dvs vid morgonfodringen) är vattnet hemskt skitigt, med spån, ensilage osv. Då är hinkarna ändå upphängda.
Alltså vill jag att det skabytas varje dag, då jag även upptäckt att hästarna väljer att inte dricka när det är så smutsigt.

Jag har pratat med ridskolechefen och hon påstår ju att det sköts (det är hennes far som jobbar i stallet, och hennes "gullungar" :crazy: )

Anledningen till att jag skriver lapparna är för att det inte ska glömmas, för det är ju enbart en mänsklig faktor.
Jg kan mycket väl förlåta att folk glömmer, men itne att de struntar i det.
Har man dessutom stalltjänst varje dag så glömmer man inte, då lär man sig rutinerna.

Det står i första inlägget att jag har pratat med dem.

Att ordna med vatten i hagarna kan inte jag göra något åt, det är de som bestämmer.
Hade jag fortfarande haft mina hästar i egen hage hade jag säkert kunnat lösa det.
(Hästarna får inte ens vatten i hagen på sommaren :crazy: )

Det är egentligen inte just saken i sig som är problemet, jag kan utan problem själv fylla på vatten när jag kommer dit, Men - då får inte mina hästar vatten på de övriga ca10 timmarna.

Det är ju faktiskt så att jag betalar för att detta ska skötas, och det är en daglig rutin, som enbart drabbar hästarna om det inte sköts.
Som sagt, det är ju inte för MIN skull jag vill att hästarna ska ha vatten...

Två hinkar räcker inte, sätt in tre. Det gäller ju att för hästarnas skull se till att det finns vatten. Att det inte finns vatten ute är kanske ingen katastrof, beroende på hur länge de är ute om dagarna...

Jag hade lätt satt in tre hinkar, för att säkerställa vattentillgången (det hade jag till en av mina förra hästar, som var törstig och inte tyckte vattenkoppen räckte till).

Att skura ur hinkarna måste ju räcka att göra en gång/dag. Det kan du ju göra när du är där. Och så får du fixa större/fler hinkar så dom klarar sig till du kommer nästa gång. Dåligt att det inte sköts om det ska ingå i hyran men vad ska man göra. Du är ju ändå ytterst ansvarig för dina hästar.

Om jag var du skulle jag vara mer upprörd över att mina hästar bara får vara ute 6 h /dygn. :angel:

/Maria

3. Eftersom det är minusgrader ute nu så måste stalldörren hållas stängd, för vattnet fryser direkt, förstår inte folk det?
Flera gånger den senaste veckan har det varit öppet när jag kommit ner, och vattnet har varit fruset (= dom har inget att dricka på minst upp till 5 timmar!)

Det är faktiskt bättre för hästarna med frisk luft, så jag misstänker att de som lämnar dörren öppen gör det för att de anser luftkvaliten inte blir bra annars? (Jag höll på att storkna när jag var in i ett stort stall häromveckan, minus 18 ute så de hade bommat igen alla dörrar etc. Det var rent VIDRIG luft därinne, varm och fuktig. Ingen annan reagerade, men av någon mystisk anledning hostade flera hästar, som inte normalt hostar, när de kom ut i kalla ridhuset..)

Ang att det inte fylls på ordentligt med vatten, sätt in dubbla hinkar till hästarna så har du i alla fall löst det såpass att hästarna slipper stå utan vatten. Sätt helt enkelt in så många hinkar som det krävs för att det om DU fyller när DU är där så finns det vatten kvar tills nästa gång DU kommer, även om ingen annan fyller. Och under tiden försöker du få till stånd en ändring ang vattenpåfyllningen.

Sen ang öppen dörr och vattnet fryser - så fort fryser det inte. Jag har kallstall, och är det minus 18 grader ute är det det i stallet. Och jodå vattnet bottenfryser, men det tar halva natten.

Om vi inte skulle skölja ur hinkarna efter varje fodring, så dricker dom inget.

De dricker, men antagligen ur vattenkopparna. Tro mig..

Jag har också hinkar, och en av hästarna har hinken dumt satt, precis bredvid hösilaget, så det blir massa hösilage i den. Jättegojsigt. Jag byter vatten och sköljer dagligen. Men mamma tänkte ofta inte på att byta vattnet när hon hade hand om stallet, och jag lovar dig att hästarna drack exakt lika mycket ändå. Men hade de haft en REN hink att välja på, hade de druckit ur den först.

Jag menar inte att man ska strunta i att göra ren hinkarna, bara att de dricker ändå om de är törstiga, men att de i ditt ex mest troligt dricker ur vattenkoppen då istället eftersom det är fräschare vatten där.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 089
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 294
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info