Arg vid ridning :(

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare EddieBugg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 363
E

EddieBugg

Halloj skulle villja ha lite tips och råd om vad det skulle kunna vra för fel på min valack. Han är 11 år och har varit en otroligt arbetevlillig häst. Har gått superbra att rida sedan vi löpte honnom i spetember men nu plötligt för ca en månad sedan har han börjat bli arg när jag rider. Vi har varit hos veterinären som trodde det var muskelvärk i rumpan. Han har ätit finadyne i tio dagar nu men inte blirivt bättre. Vi tror det är något fel med rygen men vad skulle det kunna vara. Symptomen har ju kommit så plötsligt. Så fort jag hoppar upp och tar i tygeln stannar han och börjar backa eller sparka. Det går bra att arbete honnom från marken men inte när jag sitter på. Vi har bokat ny tid hos veterinären men skulle jätte gärna vilja ha lite tips och råd om vad detta kanske skulle kunna vara. :rofl:

Sv: Arg vid ridning :(

Går inte rida barbacka heller och sadeln är ny kollad:-)

utan att veta mer alls så gissar jag på tänderna eller ryggen, kan det vara läge att röntga för att se att han inte har kissing spines?

Halloj skulle villja ha lite tips och råd om vad det skulle kunna vra för fel på min valack. Så fort jag hoppar upp och tar i tygeln stannar han och börjar backa eller sparka.

Du verkar skriva svaret själv på din fråga och mitt råd är att du börjar med att fösöka reda ut skillnaden på hur dina händers inverkan är från marken v.s. uppsuttet..

Efter att ha krossat ena axeln i en ridolycka har jag tappat "finkänseln" i ena armen. Jag kan tömköra min häst (som för övrigt har kissing spines) på bett men får snällt rida på hackamore som verkar vara lite mer förlåtande. Han är känslig och säger ifrån direkt medans jag kan rida andra hästar utan problem på bett.

Tycker dock att det är bra att röntga ryggen så att du vet om det är något fel där. Efter genomkoll på klinik ville vet där att jag skulle åka hem och rida när jag var inne med min kille för 10 år sen. Jag vägrade och propsade på röntgen och vet sa förvånat när han kollade plåtarna: Oj, han har ju kissing spines! Det är alltid bra att få se plåtarna själv.

Lycka till!

Okej tack för lite tips! Min pappa har gett honom lite massage de senaste dagarna och märkt att han har ont i bogen och insidalår bak. Men vi ska som sagt tillbaka till veterinären och kolla ryggen! Men ska nog ta och testa byta bett om det ger någon skillnad. Tack!

Det enda fallet jag varit med om som hade liknande symptom var en häst som hade kissing spines. Har du testat longera honom innan du sitter upp? :) Lycka till!

Igår testade vi att longera med och utansadel. så fort sadeln läggs på så stannar han och blir arg. Vi har tid på måndag hos veterinären så då lär vi få veta vad som är felet.

Sådär glömt att uppdatera. Veterinären klämde och kände igenom hela hästen, longerade med sadel och allt utan problem. Det enda de hitta var värk vid sadelgjords läget. Pga av en loite för kort sadelgjord. Så nu är han på bättrings väg men med mer massage och lite metacm så är han ridbar snart igen. Har redan kunnat skritta ut på honnom hutan att det tar tvärstopp:D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 774
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka