N

Nathalieee

min häst har blivit så sur på senaste tiden. Han lägger fram öronen, sliter ibland tag i mig. Men när jag gosar med honom så blir han glad, men direkt ja slutar så lägger han fram öronen och ibland börjar han sparka emot väggen. Vet inte vad som är fel eller vad jag ska göra. Någon som har en aning? :confused: tacksam för svar.

Sv: arg häst

Han är alltid jätteglad när jag gosar och pratar med han, aldrig sur när jag rider honom heller. Men annars är han oftast arg. Särskilt när man borstar honom. Nafsar och biter tag i mina kläder. Jag vill inte att han ska hålla på såhär :( Han har hållt på såhär i över en vecka nu...

Min första tanke när en häst är arg är att den har ont. Fast om han inte är arg när du rider så vet jag inte riktigt om det är det.
Kan det vara så att han vantrivs i sin box? Bytt boxgranne eller liknande? Om det framförallt är i boxen han är arg.

Jag kan ju inte trösta eller hjälpa dig egentligen men jag vill ändå berätta att vi har en häst som på senaste tiden (kanske två veckor) har betett sig så som du beskriver. Han har börjat hugga efter de andra hästarna i stallet och sparkade :eek: mot tjejen som rider honom häromdagen.

Pigg och jätteglad vid ridning och körning. Kanongo och glad om man kliar eller myser med honom. Men skitsur mot andra hästar och vid ut/insläpp. Vi har brottats mycket med detta och försökt klura ut varför världens mysigaste farbror blivit så grinig. Verkar ju inte ha ont någonstans eller så heller. Det vi har kommit fram till är att vi tror att de andra hästarna i hans hage har ställt honom utanför så att han helt enkelt inte trivs riktigt. De två stona och en valack som han står med står nästan alltid tillsammans alla tre, gammelvalacken står längst ner i hagen alldeles ensam...

Så vi måste försöka hitta en lösning på detta för att se om det är orsaken till att han är så grinig.

är han rakad?
Min häst är rakad och han vill inte bli borstad med hårda borstar på kroppen, använder ultra softa borstar till honom, finns ju även mjuka goa ryktborstar med rem (de som man använder med skrapa)
Eller att han bara blivit öm i huden, eftersom de bara pågått en vecka.
Eller så vill han helt enkelt vara en lortgris:p

om hästar ändå kunde tala...

Kan ni inte sätta honom med en andra valacken i en egen hage? Då blir han kanske inte utanförpå samma sätt?

Men det konstiga är ju att han trivdes ju innan och gjort läääänge. Bara nu på senaste tiden han blivit sån. Jag har eget stall och han har bara en boxgranne. Han är inte rakad och verkar inte alls vara öm i huden. Både prövat hård och mjuk borste. Ingen skillnad, han är lika sur :( Han kanske har ont nånstans, men har inte märkt nånting iaf eftersom han är så glad och pigg vid ridning.

Jag svarade till Schelin, där såg jag nåt som kanske kunde förbättras.

Dig kan jag bara önska lycka till. =)
Men hästars rang ändras ju inbördes med, så kanske han har blivit lägre i rang hos de andra?

jo jag gjorde lite fel, lite ovan forumet :o

jaaa tack så mycket :bow:, ska försöka klura ut vad som kan vara fel.

hehe, det är lugnt.

Är det något som ändrats nyligen i stallet? Rutiner, nytt foder (hämtat nytt lass hö kanske?), nya hagkompisar, ny hage..vad som helst. Kan verka obetydligt men kan ändå ligga till grund för att hästen mår sämre.

alltså, det är absolut ingenting som har förändrats, han bara blev sån helt plötsligt. Vet inte vad jag ska göra, blir så orolig. Inte kul med en sur häst :(

Kan ni inte sätta honom med en andra valacken i en egen hage? Då blir han kanske inte utanförpå samma sätt?

Nej det tror vi inte är någon bra ide... det är sannolikt den andra valacken han har problem med. Men vi ska prova att ställa honom med två helt andra valacker som han varit på bete med nu så får vi se hur det avlöper. Tur att det finns rätt mycket hästar i stallet och att många av dem redan gått tillsammans så att man kan prova lite olika lösningar :idea:

Men tack ändå för idén!

han är sur i boxen ofta, men han har ju trivits där förut så förstår inte riktigt vad som är fel. Idag så sparka han extremt mycke i väggen och såg väldigt arg ut. Sen när jag pratade och gosade med honom och sen var ute och skrittade lite så var han som vanligt. När han fick komma tillbaka till sin box sen var han lugn och snäll. Men efter ett tag så kommer han säkert vara sur igen. fattar ingenting :confused:

Kanske han bara har testat dig, plötsligt insett att du kanske inte har 100% koll, och försöker ta över?
Just det med att han slutar när du gosar med honom.. känns lite som ''Om jag ser sur ut ger matte mig uppmärksamhet och kliar mig''
Att han kräver din uppmärksamhet, och när du går in och kelar berömmer du honom och säger i princip att det var bra gjort.
Bara spekulationer, jag har ju inte sett er:)

vet inte, kanske är så. men varför gör du en glad smiley? inte så speciellt kul det här, så gå och smila nån annanstans.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama