ärftliga skador?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ananas84
  • Startdatum Startdatum
A

ananas84

jag undrar vilka skador man ska akta sig för hos avelsston, vad som kan ärvas till fölen? Hur är det tex med upprepade kotledsinflammationer? är det något som har att göra med att stoet har dåliga ben? eller vad är det för typ av benskador framförallt som är ärftliga?
jättetacksam för svar :bow:

Sv: ärftliga skador?

Naturligtvis kan upprepade led-problem ha exteriör orsak, för raka eller veka kotor, men i slutändan är det uppfödning, ridning,träning och matchning som avgör om man får en hållbar häst. Vissa individer är väldigt starka och tål nästan vad som helst, man får titta på benställning, t ex "tryckta" framknän (carpus) håller nästan aldrig, men de flesta hästar som tränas i rätt takt med stor försiktighet vad gäller reaktioner på träning kan hålla om man lägger upp träningen rätt. Vågar säga att över hälften av alla sk kotledsinflammationer är ryttar-relaterade! Fel uderlag, fel arbetsform, för ensidig träning osv

Tja min fälttävlans häst har lite tryckta framknän, han har aldrig sett en ledspruta i hela sitt liv, eller ens varit varm i ett ben, eller halt, han blir 13 nu iår. dessutom är han lite fransysk.

Jag tycker att man kan avla på ett sto med upprepade kotledsinflammationer om man vet varför hon fått det. Dessutom ska givetvis veterinär ge klartecken till detta.

Spatt och lösa benbitar ska man dock undvika, för det kan vara ärftligt!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 420
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 199
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025