Ärftliga sjukdomar islandshingstar

zamboca

Trådstartare
Har en liten fundering ang godkända islandshingstar och ärftliga sjukdomar. Är det så att hingstägarna gör allt för att dölja dessa sjukdomar? Vad jag vet har ingen godkänd hingst råkat ut för spatt eller eksem? Är det så att det finns många oseriösa uppfödare?

Tacksam för mera synpunkter och erfarenheter av detta! :confused:

Jag känner till några hingstar som drabbats av spatt eller eksem men det är klart mindre andel av hingstarna än valackarna och stona som drabbas av eksem. Jag tror det till stor del beror på att hingstar får bättre skötsel och därför inte utvecklar eksem, inte att hingstägarna försöker dölja att hingsten har eksem.
Har man en unghingst med eksem kastrerar man istället för att visa den.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 540
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar