Dissar du the pride of Jörn?!
Jörn? Stavas det inte Tjörn?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dissar du the pride of Jörn?!
Jag har samma uppfattning. Eller om det är en föreställning. Tvingas jag välja mellan dessa sorter väljer jag tveklöst Mariestad (men i normalfallet ingen av dem). Jag antar att det är något med marknadsföringen av Mariestad som funkar bättre på mig. (Generellt är "Norrlands" inte ett bra säljargument på mig när det gäller ett antal produkttyper.)Jag har en klar uppfattning om att Mariestads är snäppet bättre än Norrlands guld - men det kanske beror på exakt sort och förpackning också. Förmodligen är jag mest bara lurad av varumärket (ingen av dem är särskilt vare sig god eller intressant.)
Någon av de involverade i drycken har jag för mig är från Jörn (stog tydligen i artikeln du länkade också... såg jag nu). Jag var där när de lanserade de första smakerna och den fanns på det lokala Coop långt innan den nått längre söderut där jag bor i normala fall. Så jag har svårt att se att den bara marknadsföringsmässigt vill surfa på norrlandsvågen.Ja det är det jag känner också. Ska de alltså vänta på att det kan byggas en fabrik i området för att få producera sin idé vars hela grej är att skaparna inspirerats av den norrländska naturen? Och annars måste de byta namn och sen byta igen när de lyckats få produktionen till norrland? Befängt.
Här är en trevlig intervju där de pratar om idén, produktionen och allt:
https://megafonen.se/2021/06/inspir...n-ny-funktionsdryck-vill-bli-ledande-i-norden
Hade drycken gjorts utomlands hade jag tyckt det var dumt men huruvida en läsk produceras i norrland eller i södra Sverige ska väl inte spela nån roll.
Ja, jag har förstått det som att båda grundarna är därifrånNågon av de involverade i drycken har jag för mig är från Jörn (stog tydligen i artikeln du länkade också... såg jag nu). Jag var där när de lanserade de första smakerna och den fanns på det lokala Coop långt innan den nått längre söderut där jag bor i normala fall. Så jag har svårt att se att den bara marknadsföringsmässigt vill surfa på norrlandsvågen.
Ja, jag har förstått det som att båda grundarna är därifrån
Jag har alltid hävdat att Mariestads är ett gångbart alternativ till billig generic ljus lager, medan Norrlands Guld är samma som Pripps Blå dvs urvattnat, smaklöst och faktiskt i det närmaste odrickbart. Jag kan eventuellt också ha tagit det ett steg längre och raljerat lite kring konsumenterna av dessa lågkvalitetsprodukter. Meanwhile har jag har också helt omedvetet dragit stora klunkar av sagda produkt och till och med kostat på mig ett "mmmm det var nice". Jag är chockad! (Och lite kränkt. Definitivt lurad)De bryggs på samma ställe, är både i labb och för en kunnig ölprovare extremt svåra att skilja åt i blindtest, och båda två har som enda samband med sin "hembygd" att det är ett varumärke som köpts upp av Spendrups.
http://www.portersteken.se/2017/07/mariestads-vs-norrlands-guld-kanner-man.html?m=1
https://olkallare.blogspot.com/2009/02/ar-mariestads-export-och-norrlands-guld.html?m=1
Det har diskuterats länge i ölkretsar om det är samma bryggd, och det känns väl lite onödigt att påstå benhårt utan att veta, men det går åtminstone inte att skilja tydligt på dem ens när man försöker och har bra kunskap i ämnet.
Det hörs nästan på namnetGlommers är alltså en RIKTIGT deprimerande håla, jag har snurrat runt där ett antal gånger också samt att exet way back härstammar därifrån
Det hörs nästan på namnet
Kollade upp det på Google Maps och fick klicka på zooma ut-knappen sju gånger innan det dök upp något som på något vis kunde hjälpa mig att förstå ungefär var det ligger (tack Arvidsjaur)
Vet en som har sin sommarstuga i Glommers. Så någons paradis är det iafNej, nej, ena grundaren är från Glommersträsk! Det är mycket viktigt
Glommers är alltså en RIKTIGT deprimerande håla, jag har snurrat runt där ett antal gånger också samt att exet way back härstammar därifrån
Dina inlägg i den här tråden är så intressanta! Du behöver inte svara om det blir för utpekande, men jobbar du inom ämnet?
Nu går ica ut med att Hembakat ska byta namn
https://www.instagram.com/reel/C2RkJMKoAXE/?igsh=MWtpZThpMmhvdGVzbg==