Att ta med Latitude tycker jag faktiskt är orättvist, jag tycker inte alls att det exemplet är falsk marknadsföring på samma sätt som de andra. Det står ju faktiskt "skapad i Jörn", inte "tillverkad i Jörn" eller liknande. För mig är det en väsentlig skillnad mellan de två orden. "Skapad" tolkar jag mer som "uppfunnen", alltså att själva idén föddes där och eventuellt även att produktutvecklingen sker där - och det stämmer ju. "Från norrländska breddgrader" är eventuellt lite mer av ett gränsfall, men även där antar jag att folk förstår att det är märket och skaparna det handlar om, inte själva vätskan i burken.
Sedan är Latitude 65 deras varumärkesnamn eftersom det var där företaget skapades och där de har sitt huvudkontor, vilket fortfarande är sant idag. Blir ju jättemärkligt om de skulle behöva byta namn bara för att produktionen sker någon annanstans? Får Göteborgskex inte heta Göteborgskex längre då heller, eftersom produktionen nu flyttats till Riga? Rigakex?