Årets höanalys tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

amalia

Trådstartare
Jaha, hur går det för er? Har ni skickat i väg höet på analys och vad fick ni för värden *nyfiken*. Skriv gärna var höet kommer ifrån och när det skördats (om ni vet).

Min stallägare tar eget hö och vi kämpade med det för ett tag sedan och jag hoppas att hon skickar in på analys snart så man vet vad det blir för foderkostnad i höst.

Sv: Årets höanalys tråd!

Västerbotten skörd månadsskiftet juni/juli
Hö per kg foder
9 MJ
39,9 SMBRP
Ca 4,4 gr
P 1,9 gr
Mg 1,3 gr

Vårt hö blev jättefint, skördat dagarna innan midsommar och dagarna efter. Bor i Närke/värmland

smrp 75g/kg foder
8,7 MJ

Tyvärr gjordes ingen mineralanalys..
Dock har vi ett väldigt jämnt hö, som har haft ganska precis samma värden alla år jag använt det.

Fick analysen idag:

ts 84%
7,5 MJ
71 smbrp
3,6 Ca
1,6 P
1,4 Mg

:bump: :bump: Blir fri tillgång och bara endel fosfor. Synd bara att jag inte kommer att ha unghästen hemma...

Förresten kommer foderstaten se ut så här:
8 kg hö
300 g havre
Mineraler Hippo vitlök ca 0,75dl/dag.
(därför att jag fick en hel säck av en kompis, har lite kvar och tänkte ge klart den) Vet ju inte hur mineralanalysen ser ut,har haft höga kalciumvärden förut, men fosforbehovet har alltid vait täckt. Vet än inte vilken mineralsort det blir nästa gång.
Men det blir iaf nån med hyfsat låga kalciumvärden.

Nopp, höet är analyserat (två partier, ett från före midsommar och ett från förra veckan) men vi har inte fått analysen än. Hämtar den när vi hämtar höet troligtvis. Brukar vara mkt bra hö.
Grannbonden köper vi av, supersmidigt, bara 50 meter bort :banana:

Har fått analysen på hösilaget. Förra året hade vi 82 smrp/8 MJ och TS på 73 %. Min smalis höll sig inte på fri tillgång + krafft grund & betfor och detta året blev det 16 smrp/5,5 MJ och 70 % TS. Bor i Skåne. Blir ett dyrt år, halmen är rent ut sagt förjävlig så det blir ju till att köpa spån också :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Lade på vårat hö för analys förra söndagen, så hoppas på svar nu i veckan, alltid lika spännande, hoppas verkligen att det visar bra värden, det är första skörd som togs någon gång vid midsommar (minns ej riktigt när) & kommer direkt från våran stallägare. Återkommer när jag vet. :)

Analysen på mitt hö blev så här:
(Per kg foder)
Ts 84%
smrp 44
7,7 MJ
Ca 3 g
P 1,8 g
Mg 1,1 g
Kalium 12 g

Jag är på gång att köpa ny häst nu ju, så jag har inte räknat foderstat åt honom än. Men höet är ju okej i alla fall. För ponnyn blir det i princip bara hö, en näve Krafft Grund för att hon ska få i sig mineralerna, oljan för pälsen och sina örter. Mina hästar har fri tillgång på hö.

Vi fick analysen för ett par veckor sedan. Södra norrland, slaget strax efter midsommar. Ts 84%, 8,1 Mj och 45 smb rp. (Mineralerna har jag inte i huvudet). Funkar bra för oss så vi är jättenöjda :)

Mitt hö slaget den 16:e juli i Dalarna
Ts 85%
9,5 MJ
96,4 smb rp
Mineralerna kommer jag inte ihåg.

ÄNTLIGEN!! :)

Visserligen har de bara varit installade en vecka, men det hade ju varit skoj att kunna förbereda sig lite...:angel:

Höet är väl sisådär, förhoppningsvis är silaget bättre så att man kan komplettera med något kg av det. Fodret är taget strax efter midsommar om jag inte minns fel.

Per kg foder:
7,7 MJ
32 g smrp
3,4 g Ca
1,8 g P
1,2 g Mg

TS 84,0%
Protein 107,0 g/kg TS
Smb.protein häst 58,0 g/kg
Energi till häst 8,5 MJ/kg

så ser mitt hö ut :banana: (som jag köpt för 2.10 kr/kg)

Vad blev det då? Jo, omkring 10 MJ och cirka 120 g smrp per kg foder.. Hm.. :crazy:
Skördat före midsommar.

Det som skördades i september, fick cirka närmare 12 MJ och 110 g Smrp..

Käre gode gud om du nu finns, jag har inga avelsston jag har en LÄTTFÖDD FRITIDSHÄST. Varför ger du mej då sånt hö?! :p

En näve Grund täcker knappast mineralbehovet, om inte redan höet gör det. Då får det fattas väääldigt låga mängder för att det ska täcka upp.
Bättre att komplettera med ngt "riktigt" mineralfoder i stället, koncentrerat.

Åhh jag saknar att vara hästägare
Första hösten utan honom :cry:
Det är ju så spännande med analyser! ;)

Bajon: Stackare vilket tråkigt hösilage :crazy:

En näve Grund täcker knappast mineralbehovet, om inte redan höet gör det. Då får det fattas väääldigt låga mängder för att det ska täcka upp.
Bättre att komplettera med ngt "riktigt" mineralfoder i stället, koncentrerat.

Oj, jag ser att jag uttryckt mig väldigt luddigt.. Det jag menade var att jag ger henne en näve Krafft Grund för att hon ska få i sig sina mineraler och örter, alltså hon får mineraler; Kraffts och en örtblandning för sitt eksem och dem äter hon inte bara som de är utan jag blandar dem med Kraftfoder - har nu gått över till Fibergi eftersom nya hästen äter det - för att hon ska äta mineralerna! Gömda i Fibergi så åker de ner i lilla magen!! Tydligare nu?? :crazy: :)

Höt:

8,5 MJ
53 g smbr rp
2,9 g Kalcium
2,0 gr fosfor
1,1 g Magnesium

Glad och nöjd.. Sen får vi se hur silaget ser ut, kommer nästa vecka och börjar ges om 2-3 veckor..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 999
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 307
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Adoptivhund vägrar gå ut